script för att stänga av datorn

Permalänk
Medlem

script för att stänga av datorn

hej,
jag skulle behöva lite hjälp med att skapa ett skript för att stänga av datorn varje dag klockan 2 på natten, är det möjligt? jag testade lite på egen hand men det slutade med att datorn inte ville starta fullt upp utan fastnade halvvägs.

Permalänk

Jag kan inte hjälpa dig med ett script eller liknande, men jag vet att det finns program som ger den möjligheten. Sök på google på "computer shutdown" så finns det länkar till downloads :- )

Permalänk
Medlem

Nu visar jag hur du skapar ett script och schema lägger det och inte bara hur du kör en enskilt kommando.
men du börjar med att skapar du en fil den som ska köras och lägger in följande text, texteditor du kan använda är t ex nano i ett terminal fönster.

nano /root/mittscript.sh
#!/bin/bash
shutdown -h now

#!/bin/bash är vilket skal som kan användas, t ex kan man köra php här om man vill men det är en annan kurs.
"shutdown -h now" är kommandot för att stänga av maskinen.

sen går du in i filen /etc/crontab och så lägger du till en rad som ser ut så här
nano etc/crontab
0 2 * * * root /root/mittscript.sh

0 2 * * * betyder alla dagar klockan 2:00
root är användaren scriptet ska köras som
och /root/mittscript.sh är addressen till scriptet.

Edit:
Jag antog att du körde linux nu

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag hade samma problem ett tag =P

Jag kan starkt rekommendera "iTurnOff" där kan du
specefiera när, dygnet runt eller allt du kan tänka dig.

dvs stänga ner din dator på en specefik tid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
nano /root/mittscript.sh
#!/bin/bash
reboot

Reboot? Borde väl vara "shutdown -h now" kanske?

Visa signatur

sdkghjdkghkj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenskesnubben
Reboot? Borde väl vara "shutdown -h now" kanske?

stämmer jag läste starta om av någon anledning gör en edit

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för lektionen petabyte hoppeligen fungerar allt nu som det ska

Permalänk
Medlem

efter att ha suttit hela dagen och fixat med en hemtenta om pedagogik så kände jag mig väldigt opedagogisk. men om du vill testa scriptet tidigare kan du ändra crontab så scriptet körs t ex kl 22:15 istället

nano etc/crontab
15 22 * * * root /root/mittscript.sh

hoppas du uppmärksammat mitt lilla fel som Svenskesnubben uppmärksammade. och jag kom på ytterligare en sak nu, du måste köra två kommando i terminalen också.

chmod u+x /root/mittscript.sh
det här är för att sätta körrättigheter på din scriptfil för u som betyder user/ägare

chown root:root /root/mittscript.sh
det här är för att byta ägare på scriptfilen till root. det här kommer även innebära att du bara kan editera filen om du är inloggad som root på datorn.