Ny kylning till mitt 1950 pro AGP

Permalänk
Medlem

Ny kylning till mitt 1950 pro AGP

Eftersom mitt sapphire 1950 pro blir ca 120 grader vid spelande med stockfläkten på 100% så känns det värt att byta ut den. Då har jag 2 st alternativ.

1. Arctic Cooling Accelero Twin Turbo (http://www.webhallen.com/prod.php?id=89737).

2. Arctic Cooling Accelero S1 rev. 2 (http://www.webhallen.com/prod.php?id=85098) + Extra fläkt till accelero (http://www.webhallen.com/prod.php?id=84890)

Vilket är då det bästa alternativet tycker ni?

Och en annan fråga ang. kompabilitet så står det på arctic coolings hemsida om accelero S1 att "ATI Radeon X1950Pro requires an extra Voltage Regulator Heat Spreader Module." men i webhallens info om den så står det "• Medföljande tillbehör
- 2 x Kylfläns för spänningsregulator"
Hur ska detta tolkas?

Om twin turbon så står det ingenting alls om att man behöver en extra voltage regulator grejsimojs.

Om ni har något bättre tips på VGA-kylare i samma prisklass som är 100% kompatibelt med 1950pro AGP hos antingen komplett eller webhallen så uppskattas detta.

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk

Jag hade kört på Accelero S1 passivt! Har själv kört så och det funkar utmärkt. Temperaturerna sjönk och ljudet försvann. Har man en kass låda alternativt inga chassifläktar kan dock en fläkt vara ett bra tillägg (Nexus 120mm, Noctua 120mm eller Scythe Slip stream 120mm).

Man får med flänsar så att man kan kyla spänningsregulatorerna.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

120C med stock fläkten på 100%??

Du har visserligen mycket damm mellan kylflänsarna och på fläkten. Gör rent kylaren först och se om det blir temperatur förändring för vilken stock kylare som helt ska inte behöva köras i max hastighet för kyla kortet.

Gör det innan du ger dig på att köpa i onödan och kolla så att kylaren sitter som det ska annars kan du ta och titta här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=174895 som jag tror passar ditt kort bäst och låter ingenting.

För inte så jätte länge sedan hade jag ett Sapphire X1950 AGP som jag kylde med kylaren jag länkar till.

Eller Accelero S1 om du vill köra passivt. Alternativt kan du smacka på en 120 fläkt för att vara på den säkra sida,

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
120C med stock fläkten på 100%??

Du har visserligen mycket damm mellan kylflänsarna och på fläkten. Gör rent kylaren först och se om det blir temperatur förändring för vilken stock kylare som helt ska inte behöva köras i max hastighet för kyla kortet.

Gör det innan du ger dig på att köpa i onödan och kolla så att kylaren sitter som det ska annars kan du ta och titta här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=174895 som jag tror passar ditt kort bäst och låter ingenting.

För inte så jätte länge sedan hade jag ett Sapphire X1950 AGP som jag kylde med kylaren jag länkar till.

Eller Accelero S1 om du vill köra passivt. Alternativt kan du smacka på en 120 fläkt för att vara på den säkra sida,

Jo jag vet, det är sjukligt mycket. Men jag tror att fläkten har gått sönder, eftersom den låter som en skördetröska i en ventilationstrumma även på låg hastighet. Dessutom vill jag kunna överklocka lite och allmänt förbättra kylningen på kortet.

Den där kylningen finns inte att köpa på varken webhallen eller komplett, vilket är ett krav tyvärr :/

marteN_larsson:
Jag tror inte att passivt håller måttet i min usla låda som inte har så bra luftflöde. Kör hellre på lågvarviga fläktar som nästan inte låter något än på helt passivt. Bra att man får med pwm-flänsar iaf, då slipper jag oroa mig över det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonteP0nte
Jo jag vet, det är sjukligt mycket. Men jag tror att fläkten har gått sönder, eftersom den låter som en skördetröska i en ventilationstrumma även på låg hastighet. Dessutom vill jag kunna överklocka lite och allmänt förbättra kylningen på kortet.

Den där kylningen finns inte att köpa på varken webhallen eller komplett, vilket är ett krav tyvärr :/

marteN_larsson:
Jag tror inte att passivt håller måttet i min usla låda som inte har så bra luftflöde. Kör hellre på lågvarviga fläktar som nästan inte låter något än på helt passivt. Bra att man får med pwm-flänsar iaf, då slipper jag oroa mig över det.

Då blir det en Accelero S1 med en 120mm Nexus på då! Skulle inte betalat 89kr för de fläktarna från Arctic Cooling (även om de säkert är bra).

zaman: Fläkten på 1950Pro är väldigt dålig, fick artefakter i COD4 efter två minuter...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Då blir det en Accelero S1 med en 120mm Nexus på då! Skulle inte betalat 89kr för de fläktarna från Arctic Cooling (även om de säkert är bra).

zaman: Fläkten på 1950Pro är väldigt dålig, fick artefakter i COD4 efter två minuter...

Det låter som en ganska bra idé faktiskt. Fast jag tror ändå att jag kör på med twin turbo:n, känns som det är en bättre lösning med 2 fläktar på en så pass stor kylfläns.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Låter väldigt konstigt då jag har ett Sapphire X1950pro 512MB GDDR3 AGP och det går aldrig över 65C, vid spelande ligger det vid 55-60C...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Låter väldigt konstigt då jag har ett Sapphire X1950pro 512MB GDDR3 AGP och det går aldrig över 65C, vid spelande ligger det vid 55-60C...

Som sagt, min fläkt är probably trasig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Lyfter en gammal tråd igen..
Jag har ett ati radeon 1950 pro 512 som jag ska montera ny kylning på.
När man lossat fästena för gammla fläkten måste man då bända och bryta mycket för att kylaren ska lossna? Finns risk att man bryter sönder något?
Finns någon guide med bilder och bra beskrivning någonstans?
Hittar inget på swec. om det... fast jag kanske är blind...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hygglo
Lyfter en gammal tråd igen..
Jag har ett ati radeon 1950 pro 512 som jag ska montera ny kylning på.
När man lossat fästena för gammla fläkten måste man då bända och bryta mycket för att kylaren ska lossna? Finns risk att man bryter sönder något?
Finns någon guide med bilder och bra beskrivning någonstans?
Hittar inget på swec. om det... fast jag kanske är blind...

Menar du att du är rädd för att kylpastan har "fastnat" i GPUn? Mitt sapphire 1950pr lossade i varje fall väldigt snällt när man skruvat loss kylaren. Dock var det ett helvete att fixa en ordentlig PWM-kylning till kortet, tänk på det när du ska rigga ny kylning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonteP0nte
Menar du att du är rädd för att kylpastan har "fastnat" i GPUn? Mitt sapphire 1950pr lossade i varje fall väldigt snällt när man skruvat loss kylaren. Dock var det ett helvete att fixa en ordentlig PWM-kylning till kortet, tänk på det när du ska rigga ny kylning.

PWM-Kylning?? vad är det??
Med i förpackningen så fick jag några småflänsar måste man montera dessa åxå??
Tror inte jag har några nu på orginalkylaren..
Den här kylaren är det jag ska montera. Arctic Cooling Accelero Twin Turbo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hygglo
PWM-Kylning?? vad är det??
Med i förpackningen så fick jag några småflänsar måste man montera dessa åxå??
Tror inte jag har några nu på orginalkylaren..
Den här kylaren är det jag ska montera. Arctic Cooling Accelero Twin Turbo

Alla de 8 små ska sitta på minneskretsarna, de resterande ska sitta på PWM-modulen. Prova googla lite för att se var de ska sitta, eller kolla i manualen för att få en idé.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB