Permalänk
Medlem

Måste vara vaken

Vet någon här på forumet hur man är vaken länge, högst 42 timmar och ha normal koncentration? Vill inte använda godis läsk och bebis dricka. Ska spela datorspel med några vänner men från tidigare vet jag att jag säckar ihop efter ett tag. Går det på något sätt att kunna hålla kroppen i normalt läge en längre tid som 42 timmar?

Visa signatur

Det är inte sant.

Permalänk
Medlem

Mjo, men inga bra lagliga.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Koffein om du vill vara laglig, tyvärr.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på läsk och godis?

I övrigt så får du se till att få i dig en del mat för att behålla energin. Godis är optimalt för lan på 42 timmar. Et stort mål mat tröttar ju ner en en del. Småätande är perfekt. Annars se till att ha nudlar och käka då och då.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Vadå 42 timmar? Var har du fått det ifrån?
I samma stund du börjar bli trött så är du ju påverkad negativt när det gäller koncentration, reaktioner m.m. och du kan ju inte påstå att någon kan gå 42 timmar utan att bli trött.

Man klarar nog av att vara vaken 42 timmar utan enorma beskymmer om man vill, men man lär inte ens vara i närheten av de nivåer på koncentration och annat som man är en dag efter att ha sovit ordentligt.

Att bara vara vaken är som sagt inte svårt, det är bara att trycka i sig stimluanter (koffein, socker m.m.) och försöka hålla igång. Mitt personliga rekord är runt 55 timmar. Att vara vaken och alert däremot är en annan femma, då skulle jag säga att 20 börjar närma sig gränsen (i normala fall).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Finns inga vanliga eller lätt tillgängliga sätt att hålla koncentrationsnivån bra efter den tiden. Tror militären har speciella "stim" packs som man ger strids piloter osv när det behövs. Knappast något vi vanliga kan få tag på, och antagligen inte så lagligt om vi skulle kunna.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Jo men om jag sitter framför datorn 1 dag och en halv så får en tanke i huvudet, det enda jag vill är att gå till en säng och somna då det händer. Det känns nästan instinktivt, lite kusligt. Ögonlocken känns tunga det värker i kroppen huvudet känns ömt och koncentrationen är i botten. Jag tycket det är lite jobbigt att sitta och trycka i sig godis och läsk vid datorn. Fettiga fingrar är inte så jävla mysigt eller att behöva torka socker från fingrarna, kaffe kan man dricka för det är gott och är inte så himla svår hanterligt så att säga fast jag tycker jag mest blir trött av det. Är det är bara så att alla går i däck efter 1 dag mer eller mindre? Jag menar jag är ingen biolog som vet allt om människan.

Så det finns ingen mirakel kur så man kan hålla igång nonstop i 2 dagar med huvudet på topp?

Visa signatur

Det är inte sant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Vadå 42 timmar? Var har du fått det ifrån?
I samma stund du börjar bli trött så är du ju påverkad negativt när det gäller koncentration, reaktioner m.m. och du kan ju inte påstå att någon kan gå 42 timmar utan att bli trött.

Jo men nu var det så att jag vet att just vid den tidpunkten börjar jag vissna och vill bara sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova.

Visa signatur

Det är inte sant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lulbin
Jo men nu var det så att jag vet att just vid den tidpunkten börjar jag vissna och vill bara sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova sova.

"Börjar jag vissna"? Du menar alltså att du kan gå 42 timmar utan att bli trött? Du skulle alltså ha en naturlig dygnsrytm som är nästan det dubbla mot en normal människa?

Att det är vid den punkten som det på allvar börjar säga ifrån, att det är då du verkligen känner att du måste sova kan jag köpa, men inte att du skulle hålla igång som vanligt ändå tills då. Att det finns en punkt där man verkligen inte klarar av att vara vaken längre gäller oss alla, men generellt trött och påverkad med längre reaktionstider, svårare att koncentrera sig m.m. kommer ju redan vid den tid då vi i normala fall skulle behövt sova. Att vi sen kan pressa oss förbi detta är en annan sak, det gör inte att effekterna av det bara försvinner.

Som jag sa, att hålla sig vaken och att hålla sig vaken och alert är två olika saker varav den senare är betydligt mycket svårare än den andra, och inte ens i närheten av möjlig lika länge.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Är du irriterad på mig eller något för så fort jag läser vad du skriver så förstår jag det som du är riktigt nedlåtande Belga. Tycker du jag är dum som frågar något jag inte har en aning om?

Men oavsett vilket så var frågan från början att jag undra om det fanns något sätt att vara vaken en längre tid utan att bli trött är det en omöjlighet?

Ps är man riktigt smart så kan man svara med Ja eller Nej

Visa signatur

Det är inte sant.

Permalänk
Medlem

Klart du kan hålla dig vaken, men metoderna du strävar efter kanske passa bättre på flashbacks forum, förslagsvis i "centralstimulantia"-forat.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lulbin
Är du irriterad på mig eller något för så fort jag läser vad du skriver så förstår jag det som du är riktigt nedlåtande Belga. Tycker du jag är dum som frågar något jag inte har en aning om?

Men oavsett vilket så var frågan från början att jag undra om det fanns något sätt att vara vaken en längre tid utan att bli trött är det en omöjlighet?

Ps är man riktigt smart så kan man svara med Ja eller Nej

Nej jag är inte irriterad på dig, om du uppfattade det som det så ber jag om ursäkt. Det var inte min mening att vara nedlåtande.

Men den korta och enkla varianten på lagliga och tillgängliga sätt att klara sig 42+ timmar utan att bli trött är nej. Att vara vaken så länge är klart att man kan vara, men att vara vaken så länge utan att det påverkar en är någonting som kräver "tillsatser" utanför vad som är bra för hälsan så att säga.

Edit**
Om jag låter lite irriterad så är det nog på grund av just det vi talar om, för lite sömn

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Att vara vaken i nästan två dygn och fortfarande vara koncentrerad är svårt, skulle till och med kunna påstå att det är omöjligt.

Runt ett dygn framför datorn klarar man lätt, men sen beror det på hur din kropp fungerar. Min kropp måste ha ett rejält mål mat om dagen, och har man varit vaken i runt ett dygn och äter en riktig måltid så somnar man rätt fort (i alla fall jag).

Om du kan överleva på godis/läsk/nudlar/chips i två dygn, då borde du kunna klara av att vara vaken. Skulle dock inte vilja möta dig på en smal väg med bilen efteråt..

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Spelade FFXI över 72 timmar med det viktiga jobbet som puller och DPS

Skulle klarat av att spela längre om inte mina ögon blev så förstörda genom att glo på en LCd skärm i ett mörkt rum i över 72 timmar

Jag gjorde inget speciellt för att hålla mig vaken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheytan
Spelade FFXI över 72 timmar med det viktiga jobbet som puller och DPS

Skulle klarat av att spela längre om inte mina ögon blev så förstörda genom att glo på en LCd skärm i ett mörkt rum i över 72 timmar

Jag gjorde inget speciellt för att hålla mig vaken

Det där tvivlar jag på.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

1-2h sömnpaus, friskluft och inte en massa socker. Då pallar du 2 dygn

Permalänk
Medlem

Det kan vara en god idé att lyssna på kroppens signaler ibland.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

alltså jag kan dra en.
jag var på "bandcamp" i tyskland^^
jag fick för mig att hålla mig vaken hela natten den dagen.
började med att gå upp 7.00 dag 1. massa aktiviteter genomfördes.
höll mig vaken hela natten efter nån(inte många) öl.
dag 2 var det konsér och grejor vi åkte hem på kvällen kl 23.30 efter litta öl
det är 35 timmar.( inte så mycket för vissa)
fick problem med att somna, men när jag väl gjorde det på bussen så sov jag ganska gott.

men nu gjorde jag saker, vart ute i friska luften och höll mig i bra schack efter tredje andningen.
erkänner att jag somnade 3 min i badkaret på första natten.
hade jag varit på lan så hade jag varit helt förstörd. sitta på samma ställe. när jag då blir trött tänker jag inte på något annat än sömn

så om kroppen inte ska ta stryk så måste man dricka vatten och gå ut i frisk luft. energidryck är inte att rekommendera då om kroppen inte får sova för bryta ner skiten så blir saken bara värre. det är kaffe som gäller. socker is bad. käka en frukt

Permalänk
Medlem

Jag kan bara hålla med belga - att vara vaken 40+ timmar är ingen match - vaken och alert är däremot svårare. Något som kan hjälpa utan att ta till syntetiska hjälpmedel är adrenalin.

Bjud in ett gäng nazister(eller "afa"-anhängare beroende på er konstellation) som kan supa och hota er under kvällen(kanske spöa någon av er lite då och då för skrämselfaktorn) så höjs nog adrenalinnivån.

Eller spring ut en stund och gör något barnsligt sattyg, busringa på några dörrar och springa därifrån eller bajsa på en parkerad bil under en gatlampa utan at bli upptäckt eller något...

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lulbin
/.../

Så det finns ingen mirakel kur så man kan hålla igång nonstop i 2 dagar med huvudet på topp?

Nej.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Avstängd

Godis och kakor är det sista man ska häva i sig om man ska vara vaken länge. Det ger bara korta intensiva sockerkickar och dalarna är sedan betydligt djupare. Jag var själv vaken 39 timmar nyligen och avslutade dagen med att skriva högskoleprovet. Kan väl inte påstå att själva ordförståelsen gick vidare bra men i övrigt var det inga problem (att hålla sig vaken, resultatet var det sämsta hittills...). Det bästa man kan göra är att äta riktig mat och hålla igång, sitta still och tugga godis kan aldrig sluta väl.

Permalänk

Man kan ju göra powernapps annars? folk säger ju att det funkar. vara vaken typ 50min och sova 10 och så håller man på så. Dock är det väl inget att rekomendera utan man ska sova/varva ner när kroppen säger emot och sova runt 8 timmar.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kroppen måste inte vila 8 timmar. I lumpen så jobbade man 12-13 timmar sov kanske 30min sen var det bara till att köra några timmar igen. Ni som gjort lumpen vet vad jag pratar om.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem

Man får väl ut lite mer av tillvaron (speciellt om man gör något för nöjes skull) om man inte behöver kämpa för att hålla sig vaken medan man gör det? Personligen skulle jag nog ta o kosta på mig 8 timmars sömn in emellan bara för att inte få den där zombiekänslan som infinner sig efter nåt dygn.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beeos
Kroppen måste inte vila 8 timmar. I lumpen så jobbade man 12-13 timmar sov kanske 30min sen var det bara till att köra några timmar igen. Ni som gjort lumpen vet vad jag pratar om.

Jo, men nu var frågan om man kan vara vaken så länge och fortfarande ha "huvudet på topp". Att endast sova 30 minuter efter 12 timmar och köra på igen fungerar väl, men man är knappast allert och kvick i skallen.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Koffeintabletter. Några "energipiller" typ Stacker funkar också.
Dock är det bättre att sova nån tupplur då & då. Powernaps ftw.

Permalänk
Medlem

powernaps ska väl vara bra?

Tror 10 min räcker och det hjälper, iaf för mig. Men se till att vakna efter 10 min annars är det kört.

Visa signatur

pff

Permalänk
Hedersmedlem

Inte längre än 20min, då blir det fel.

Men som sagt, se till att vakna. Har försökt med powernaps men hörde aldrig mitt alarm och bara fortsatte sova. Eller så stängde jag av det utan att minnas och fortsatte sova.

Permalänk
Medlem

Man ska hålla sig undan allt socker och starka koffein drycker om man vill vara vaken länge. Det räcker bara en kort stund... Köp chips(cream cheese omw är ett gott tips) Och mineral vatten eller mjölk. Sedan bessa bra mat:). Själv tycker jag lanet blir roligare om man sover 6-8 timmar per natt.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk

Powernaps funkar inte för alla. Personligen blir jag bara mer trött och slö av det. Det är ju ganska annorlunda i lumpen där man är väldigt fysiskt aktiv hela tiden och har riktiga order och ansvar att tänka på

Det som håller en pigg är ju mer fysisk och social aktivitet. Så länge du gör något kul och agerar energiskt i det du gör så brukar det inte vara några problem att förtränga tröttheten. Om du nu bara ska sitta framför datorn under denna tiden så borde du se till att snacka mycket med polarna och variera spelen en del med lite mer stökiga och roliga varianter som inte håller en stilla och överkoncentrerad på skärmen.

Ett annat tips är också att vårda ögonen Om dom blir irriterade så börjar det svida och då blir dom torra och tillslut vill du bara stänga dom och då däckar du direkt. Fixa ögondroppar eller dylikt på apoteket, och använd terminal-brillor om du har några (Har gjort otroliga under för mig).
Att sitta och glo på en intensivt upplyst lcd-skärm sliter som fan på ögonen, så se till att tända i rummet ibland, eller ha det tänt hela tiden, och prova sänk kontrasten/brightness på skärmen en aning. Ta även korta pauser från spelandet ibland och få lite frisk luft med en kort promenad eller snack på balkongen. Frisk sval luft är också bra för ögonen.

Tänker du på detta så ska inte 42 timmar vara någon större konst att lyckas med.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro