Digital systemkamera, instegsmodell

Permalänk
Avstängd

Digital systemkamera, instegsmodell

Fick barn, en liten flicka, i onsdags som är det vackraste på denna planet

Därför vill man ju att fotografierna som man tar på underverket blir riktigt bra. Har idag en Sony DSC-300W, men bilderna som den tar blir riktigt dåliga inomhus.

Därför vill jag köpa en systemkamera som passar bra för mitt behov. Som sagt, jag är främst ute efter att ta vackra porträttbilder på ansikten. Kommer inte vara ute i skogen och fota naturen bara för skojs skull. Jag har kollat på D40 och 450d, men jag undrar ifall 18-55 objektiven räcker? Detta blir min första systemkamera, så jag tror inte att jag kommer palla bära omkring två olika objektiv och byta vid behov.

Så min fråga är egentligen: kommer en noobfotograf som jag få märkbart bättre bilder på en 450d med standard objektiv, än vad jag skulle få med en d40 med standardobjektiv? Eller ska jag välja 1000d? Kort sagt: jag vill få så bra bilder som möjligt, med så lite pill som möjligt, till ett så lågt pris som möjligt:D

Förslag?

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Hedersmedlem

Grattis!

D40 kommer funka utmärkt. Du kommer inte märka någon skillnad i bildkvalitet mellan den och 450D, spar hellre pengarna och köp dig ett riktigt bra porträttobjektiv (50/1.4 AF-S) när du känner att kitobjektivet inte räcker till längre (den dagen kommer att komma för eller senare).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

D40 är ett riktigt klipp för pengarna, sedan är det bara en fast 50mm som fattas för att kunna ta riktigt bra portträttbilder i dåligt ljus. Fördelen i Canonlägret är att du kan använda Canons 50/1,8 som kostar runt en 1000-lapp. Med Nikons motsvarande får du tyvärr ingen autofokus på D40 vilket är tråkigt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Avstängd

Man tackar!

Förstår jag saken rätt att d40 kommer som standard utan autofokus? I fall jag vill ha det, måste jag alltså köpa 50/1.4 AF-S? Vad kostar ett sådant?

Men om jag köper 450d så får jag autofokus med kitobjektivet?

Jag har ju aldrig ägt en systemkamera, men spontant känns det som att det borde vara rätt jobbigt att inte ha autofokus. Eller tänker jag fel?

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem

18-55 har autofokus i objektivet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intifadaman
Man tackar!

Förstår jag saken rätt att d40 kommer som standard utan autofokus? I fall jag vill ha det, måste jag alltså köpa 50/1.4 AF-S? Vad kostar ett sådant?

Men om jag köper 450d så får jag autofokus med kitobjektivet?

Jag har ju aldrig ägt en systemkamera, men spontant känns det som att det borde vara rätt jobbigt att inte ha autofokus. Eller tänker jag fel?

D40 har autofokus, dock ingen autofokusmotor inbyggd i kamerahuset. Eftersom detta var Nikons första kamera utan autofokusmotor (rätta mig om jag har fel) så är objektivutbudet inte jättestort än. Men det blir hela tiden bättre. Det som framförallt saknas till D40 är en billig ljusstark 50mm.

Att köra utan autofokus är omständigt i de flesta situationer, speciellt med en instegskamera där sökaren är relativt liten.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag vill enbart gratulera dig

precis, som sagt har D40n tyvär ingen autofokusmotor i huset utan litar sig på objektivet istället men det går ju finfint iaf^^.

Permalänk
Medlem

En Canon EOS 400D och ett EF 50mm f/1.8 och saken är biff!
Grattis till flickan din!

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem

Grattis! Fick själv en son i höstas

Vilken instegsmodell som helst passar nog fint, de objektiv man får med i paketen är oftast inte så jätteroliga men de funkar att börja med. Viktigare då tycker jag är en extern blixt som du bl.a kan slå i taket vilket gör att du får fint upplysta foton inomhus. Alla kamerors inbygda blixtar är skit och förstör bara fotot. (se nedan)

Om du vågar köpa begagnat så rekomenderar jag att kika på http://www.fotosidan.se/classifieds/ där kan du hitta riktigt bra priser på kameror som är ett par år gamla men som fortfarande klår alla kompaktkameror idag, skillnaden mot de nya systemkamerorna är väll kanske lägre upplösning och ngt sämre brushantering men i övrigt funkar de hur bra som helst. Megapixlar är inte allt, jag har gjort 50x75cm utskrifter fr 6mpix Nikon systemkamera och det blev fint. Säljare på fotosidan går att lita på till 99.9999% ...

tips nedan:
Här Nikon D50 med AF, 6mpix, 18-55mm, 70-210mm, minneskort för 2500:-
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=101711

Canon EOS 400D, 18-55mm (köpt hösten 2008) 3500:-
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=100707

Nikon D50, 15-55mm, 55-200mm, Nikon SB-600 blixt, ryggsäck, minneskort 5000:-
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=99651

Jämförelse mellan extern och intern blixt, ljuset med den externa blixten slagen i taket blir såå mycket bättre medans den interna lyser upp ansikten och får det att se kritvitt ut och resten mörk. Inte samma foto/situation men båda fotona är tagna inomhus.

Foto taget med intern blixt:

Foto taget med extern blixt:

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

En D40 och 18-55 räcker långt, särskilt så länge din dotter inte är så gammal och inte springer runt så mycket. Det kan dock vara en fördel att ha versionen med bildstabilisering (VR), då det ger bättre möjligheter till att ta bilder inomhus.
För porträtt är 50mm-objektiven bra och relativt billiga. Det funkar såklart att ta porträtt med 18-55:an åxå, men man kan inte få lika kort skärpedjup med det, en annan nackdel att bakgrundsoskärpan blir ganska orolig med just det objektivet.

Nackdelen med D40 är, som andra sagt, att du inte får autofokus med den billigare AF 50/1.8D, men D40 är nog så mycket billigare att du kan köpa AF-S 50/1.4G, som är ett bättre objektiv, för samma pris som Canon 450D med kitobjektiv och EF 50/1.8.

På lite sikt bör du nog planera in att köpa ett ljusstarkare allroundobjektiv och en extern blixt.
Om allroundobjektivet ska vara en zoom eller fast kan man diskutera, såklart. Nikon har ju nyss släppt en 35/1.8, som är trevlig. Den är ljusstark och är tack vare brännvidden lite mer allround än objektiven på 50mm, men inte riktigt lika allround som en normalzoom, såklart. Ljusstyrkan är bra för att kunna vara mer kreativ med skärpedjupet samt att man kan frysa rörelser bättre, i lite sämre ljus, även utan blixt. Annars finns det även lite ljusstarkare normalzoomar från tex Tamron och Sigma som är prisvärda.
En blixt är väldigt bra att ha inomhus när din dotter börjar bli lite mer aktiv och går/springer runt, då blir det lite mer av en utmaning även om man har ljusstarka objektiv, eftersom stor bländare ger kort skärpedjup och det är svårt att pricka in fokus rätt då, med ett rörligt motiv. en blixt som balanserar upp det befintliga ljuset lite gör det åxå lite lättare att få en bra vitbalans i bilderna, vilket annars kan vara lite knepigt med artificiellt ljus, särskitl som det inte så sällan är olika färgtemperatur på olika lampor i ett hushåll.

Permalänk
Medlem

Den absoluta fördelen för dig att köra begagnat är möjligheten till autofokusmotor i huset. Både D50 och D70 är prisvärda kameror med inbyggd autofokusmotor.
Detta gör att du kan köpa en billig normal med bländare 1.8 och ha AF.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du fotografera barn utan att de lägger märke till det så ta en kamera med Live view så kan du smygfota dem. Olympus E-420/520, Canon 1000D/450D eller Sony A300. Sedan behöver man ingen systemkamera utan här är en bra kompakt nästan bättre så varför inte en Panasonic LX3 som ger mycket bra bilder.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Tack för alla gratulationer och svar!

Jag har kollat runt en del nu och är faktiskt inne på att köpa en beggad D50 eller 400D. Tack knoxz för tipset till fotosidan, hittar mycket bättre grejer än på blocket där. Har även bestämt mig att köpa en extern blixt på en gång, då det i princip alltid råder dåliga ljusförhållanden hemma i lägenheten. Jag har märkt att det ofta finns en billig blixt för runt 1000-lappen och sedan en massa dyra från 3000kr och uppåt. Men de billigare borde göra jobbet? Eller är de totalt värdelösa?

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem

D60 säger jag.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intifadaman
Tack för alla gratulationer och svar!

Jag har kollat runt en del nu och är faktiskt inne på att köpa en beggad D50 eller 400D. Tack knoxz för tipset till fotosidan, hittar mycket bättre grejer än på blocket där. Har även bestämt mig att köpa en extern blixt på en gång, då det i princip alltid råder dåliga ljusförhållanden hemma i lägenheten. Jag har märkt att det ofta finns en billig blixt för runt 1000-lappen och sedan en massa dyra från 3000kr och uppåt. Men de billigare borde göra jobbet? Eller är de totalt värdelösa?

En liten blixt räcker helt klart till ljusmässigt om man ska fota hemma där man oftast inte har så högt i tak. Men en nackdel med de billigaste blixtarna, åtminstone är det så i Nikons fall med deras SB-400, är att man enbart kan vinkla blixthuvudet uppåt. Detta gör att man inte kan studsa blixten i taket när man tar bild i porträttläge (kameran på högkant). En stor fördel med de billiga däremot är att de är relativt små jämfört med de dyrare blixtarna, därmed enklare att ta med sig.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Köp en Nikon D40. Det gör inget att den inte har autofokus i huset nu när Nikon har släppt en 35/1.8 AF-S. D40 är liten, smidig och allmänt trevlig att använda.

Permalänk
Medlem

35mm är kanske inte den bästa brännvidden för porträtt, dock...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av intifadaman
Jag har märkt att det ofta finns en billig blixt för runt 1000-lappen och sedan en massa dyra från 3000kr och uppåt. Men de billigare borde göra jobbet? Eller är de totalt värdelösa?

Som dr slizer är inne på så kan det vara så att en del modeller inte går att vinkla hur som helst, exempelvis. Det kan även finnas andra funktioners som skiljer, såklart, men det är nog det som är det viktigaste. Om du köper Nikon skulle jag absolut rekommendera att inte köpa någon enklare/billigare modell än SB-600. Den kan man hitta för runt 1500kr begagnat. Skulle du köpa en begagnad D70 går den dessutom att använda trådlöst vid sidan om kameran. Man kan alltså hålla den i handen eller sätta den på ett eget stativ någon annanstans i rummet eller vad som, något som inte går med SB-400, vad jag vet. Det går dock inte heller med D40, D60 eller D50, så det är bara en liten bonus om lotten skulle falla på D70 (eller D80).

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren. En fråga till dock:

Vad skulle Ni ha valt, en ny nikon d40 eller en beggad canon 350d i perfekt skick? Priset är detsamma.

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Hedersmedlem

Ny D40 utan tvekan eftersom du antagligen får med Canons ruggigt dåliga 18-55 3,5-5,6 objektivet ihop med 350Dn. En ersättare till det, cirka 2000kr och uppåt i extrautgift.

En D40 med 18-105VR och en 35a som komplement borde vara en liten och smidigt kombination som blir ganska billig men som ger riktigt bra bilder. Du får en normalzoom som räcker lite längre, som är stabiliserad dessutom.
Alternativet är D40 ihop med Sigma 18-50/2,8. Då klarar du dig hyggligt bra utan 35an eftersom det bara skiljer ett steg (1 1/3 för att vara petig) i ljusstyrka.

Komplettera med en blixt, SB400 räcker långt egentligen men det ryktas om att en efterträdare är på väg. Orkar man köra manuellt går det bra med äldre blixtar också, det är inte överdrivet krångligt om man bara läser på hur man ska göra. Sb-24 eller sb-26 fungerar i allmänhet bra och går att hitta för en femhundring begagnat.

Angående D40/D60 och autofokus så får man bara autofokus ihop med af-s (af-i, ytterst ovanligt) objektiv från Nikon. Det enda objektiv som man som amatör kan tänkas sakna är 50/1,8 som är ett hyggligt bra objektiv till porträtt och liknande. Jag skriver hyggligt bra, för det är inte i närheten av de objektiven som är riktigt bra till det, 85/1,4, 105/2,5 och så vidare.
Tamron och Sigma har motor i de flesta av sina nyare objektiv, så det är inget större hinder heller. (Canon har förövrigt aldrig motor i huset, den sitter alltid i objektivet)

Det som har störst betydelse är det som är framför och bakom kamerahuset, bra optik ger bättre bilder, speciellt ihop med en person som kan hantera kameran.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intifadaman
Tack för svaren. En fråga till dock:

Vad skulle Ni ha valt, en ny nikon d40 eller en beggad canon 350d i perfekt skick? Priset är detsamma.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=101813
+
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=101806

Permalänk
Hedersmedlem

Hade du fått allt för under 3000kr hade det varit ett tänkbart alternativ. 2000kr för bara huset är i dyraste laget och ett 18-70 ska man kunna få för under 1500kr om man prutar lite. Tyvärr ett väldigt undervärderat objektiv sett till bildkvaliten, bortsett från ljusstyrkan och ganska ful bokeh har det få svagheter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Hade du fått allt för under 3000kr hade det varit ett tänkbart alternativ. 2000kr för bara huset är i dyraste laget och ett 18-70 ska man kunna få för under 1500kr om man prutar lite. Tyvärr ett väldigt undervärderat objektiv sett till bildkvaliten, bortsett från ljusstyrkan och ganska ful bokeh har det få svagheter.

Jag hittade inget annat 18-70. Har inte sett honom skriva någon maxbudget. Att lägga till några kronor tycker jag kan vara värt så att han i framtiden kan köpa en billigare normal än en dyr 1.4. Att objektivet är undervärderat (18-70) anser jag vara en stor fördel om man är ute efter att komma undan billigt.

Här är något billigare.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=100936
En femhundring extra för ett "riktigt" hus och med ett roligare objektiv än 18-55 tycker jag det är värt.