Väcka liv i halvdött lappis batteri? ful ladda?

Permalänk
Medlem

Väcka liv i halvdött lappis batteri? ful ladda?

Köpte en begga laptop med sunkigt batteri.

Tänkte testa att ful ladda med vanlig laddare går det?

Eller finns det något annat knep att få lite mer kräm i det?

Efter ca 2-4 timmar laddning påstår det att det nått 100% för varje minut som den då går minskar det 1% ner till ca 94% sedan tokdyker det till ca 4% på ca 30sec.

Vid över 95% laddning påstår den ca 2timmar kvar vid 4%ca 3min.

Så det går att köra ca 6-7 min.

När man laddar verkar den gå trögt från ca 0 - "7-12%" därefter går det fortare.

Är det kört lr finns det något trick?

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk

Stäng av allt i windows som stänger ner datorn när den tror batteriet är slut, gör du i energialternativen. Sen kör du verkligen tomt på det så datorn tvärdör. Prova att ladda det sen o se om det blir bättre.

Edit, och nej, en vanlig batteriladdare är inget alternativ, kommer förmodligen sluta i att du totalt förstör batteriet eller i värsta fall spränger det.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Batteriet är kasst, finns inget att göra förutom att köpa ett nytt, tyvärr.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Inaktiv

Börja inte labba med batteriet, öppna det eller något annat så kolla här först:

http://www.youtube.com/watch?v=WeWq6rWzChw

http://www.youtube.com/watch?v=tC0UWIYswKI&feature=related

Permalänk
Medlem

Varför är laptopbatterier så förbaskat dåliga? varje gång man köper en ny laptop så är batteriet ganska kasst efter 1 år.

Jag har haft flera Thinkpads med åren och min sista T41P jag har haft sen 2004 är helt slut på batteriet, datorn orkar 1 minut med batteriet sen dör den helt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Likvid
Varför är laptopbatterier så förbaskat dåliga? varje gång man köper en ny laptop så är batteriet ganska kasst efter 1 år.

Jag har haft flera Thinkpads med åren och min sista T41P jag har haft sen 2004 är helt slut på batteriet, datorn orkar 1 minut med batteriet sen dör den helt.

Ja visst är det så, mina batterier räcker dryga året och då är jag ganska rädd om dom, specar i power managern att den ska optimera laddningen för längst batterilivslängd och kör inte på batteriet i onödan. Enligt reklamen ska batteriet i Apples nya macbook pro (17 tummaren) ha batterier som räcker 3 gånger så lång tid som tidigare, ska bli spännande att se om ytterligare tillverkare också kommer med nåt liknande.

Permalänk
Medlem

men det hade ju knappt varit ett problem om inte ett nytt batteri kostar ganska, förhållandevis, mycket pengar!

Permalänk

Ifall man använder datorn med nätadaptern så ska man helst plocka ur batteriet och förvara det svalt, och uppladdat givetvis.

Felet de flesta gör är att använda batteriet ytterst lite och sedan ladda upp det. Batterierna mår bäst av att laddas ur och upp i fulla cykler.

Men efter varje ur-/uppladdning så försvagas ju batteriets totala kapacitet hela tiden.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Ifall man använder datorn med nätadaptern så ska man helst plocka ur batteriet och förvara det svalt, och uppladdat givetvis.

Felet de flesta gör är att använda batteriet ytterst lite och sedan ladda upp det. Batterierna mår bäst av att laddas ur och upp i fulla cykler.

Men efter varje ur-/uppladdning så försvagas ju batteriets totala kapacitet hela tiden.

Jag har hört tvärtom, det är bättre att inte ladda ur batteriet ner till 0% och sedan upp igen utan bättre att börja ladda redan vid tex 30% (om möjligt givetvis). Batteriet ska också inte förvaras uppladdat till 100% utan helst 40-50%.

Tyvärr är det så också att många datorer (inkl mina och Apples) inte kör proppen på fullt om man tar ut batteriet, orsaken är att datorn ibland behöver mer kräm än nätagget kan ge den och då lånar den av batteriet också.

Permalänk
Medlem

Här är en ganska bra guide för batterihantering:

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=91846

Visa signatur

GGS-Data M860TU Corsair-GTS, 15.4" WSXGA+ (1680x1050), P9500, 2GB DDR3, 250GB 7200rpm, 9800M GTS

Permalänk
Medlem

Själv har jag aldrig riktigt brytt mig om att sköta batteriet på rätt sätt och jag köpte en Thinkpad X31 för 6 år sedan. Visst blev batteriet sämre och sämre och jag köpte ett nytt förra året, men jag hade mer än en timma på en fulladdning fast batteriet var 5 år gammalt (och det har alltid varit ikopplat när jag kört med nätspänning)

Samma gäller arbetet, där har jag aldrig skött batterierna enligt alla instruktioner och regler, men jag har i princip aldrig råkat ut för problem med datorerna, även om jag nu generellt som mest haft dem i två år innan jag fått en ny.

Så min slutsats är att jag hellre har batteriet i och slipper krascher för att jag råkade röra datorn och att jag "unnar" mig lyxen att koppla bort nätsladden för att få friheten som jag vill ha med min bärbara.