Livesändning av video på nätet. Tips på tillvägagångssätt?

Permalänk

Livesändning av video på nätet. Tips på tillvägagångssätt?

Ett litet företag skulle vilja ha möjligheten att sända vissa event live över internet, både ljud och bild. Endast ett fåtal andra (sittandes i andra länder) ska kunna se sändningen, så det är inga enorma bandbredder som krävs.

Nu undrar jag hur man skulle kunna göra detta rent praktiskt, om någon här har erfarenhet av det. Som jag ser det så finns det några alternativ:

1. Företaget har kamerautrustning som filmar och sänder strömmen till ett tredjepartsföretag som via sin "streaming server" multicastar strömmen. Fördelen är att tredjepartsföretaget sköter allt, och får stå för det mesta av bandbredden. Nackdelen är att det är dyrt.

2. Företaget har en egen "streaming server" som multicastar strömmen. Fördel: billigt (endast engångskostnad). Nackdel: De måste ha bandbredd för att stödja alla som vill titta.

Det är alternativ två som jag skulle vilja hitta en bra lösning på. Den enklaste varianten är ha videokonversation med Skype eller annan IM-klient. Det fungerar ju faktiskt ganska bra, men jag vill inte att mottagaren ska behöva installera någon mjukvara. Jag vill att de bara ska kunna öppna en länk i sin webbläsare och se strömmen där.

Så frågorna är: Hur gör jag det med så lågt bandbreddsnyttjande som möjligt (absolut ingen HD-kvalitet)? Vilka prylar behöver köpas och vilken mjukvara är bra?

Permalänk
Medlem

Förutom att du verkar har missförstått multicast så är standarden idag flash, så flash media encoder och en server som lägger ut streamen, båda finns att köpa från Adobe för inte allt för mycket pengar..

Då behövs inget installeras, kan de kolla på YouTube kan de kolla på streamen..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Kör du multicast behöver du bara bandbredd för 1 ström. Det är ju det som är så bra med multicast. Vad gäller prylar så beror det ju på vad du vill åstadkomma. Räcker det med att det blir bild och lite ljud på det så kanske det funkar med en webkamera?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Förutom att du verkar har missförstått multicast så är standarden idag flash, så flash media encoder och en server som lägger ut streamen, båda finns att köpa från Adobe för inte allt för mycket pengar..

Då behövs inget installeras, kan de kolla på YouTube kan de kolla på streamen..

Jag vill alltså sända _live_, inte som på youtube. Med multicast så behöver då strömmen skickas till varje mottagare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Kör du multicast behöver du bara bandbredd för 1 ström. Det är ju det som är så bra med multicast. Vad gäller prylar så beror det ju på vad du vill åstadkomma. Räcker det med att det blir bild och lite ljud på det så kanske det funkar med en webkamera?

Jag förstår inte hur det bara kan bli 1 ström, informationen måste ju strömmas till alla mottagare var för sig, eftersom det är olika destinationer.

Och sen så vill jag att sändningen ska visas i mottagarens webläsare. Finns det nån mjukvara som kan göra det? Webkamera går bra, men ljudet är viktigast. En extern mic behövs nog.

Permalänk
Medlem

Du har fått multicast om bakfoten. Distributionen sköts av nätverket istället för det på traditionella sättet att skicka en ström till alla.

http://en.wikipedia.org/wiki/Multicast

Sen är flash inte lika med youtube. Man kan göra väldigt mycket med flash.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluttonous
Jag vill alltså sända _live_, inte som på youtube. Med multicast så behöver då strömmen skickas till varje mottagare.

Jag förstår inte hur det bara kan bli 1 ström, informationen måste ju strömmas till alla mottagare var för sig, eftersom det är olika destinationer.

Och sen så vill jag att sändningen ska visas i mottagarens webläsare. Finns det nån mjukvara som kan göra det? Webkamera går bra, men ljudet är viktigast. En extern mic behövs nog.

Läs om!

Kan de titta på youtube kan de även titta på din live-stream.

Och multicasting bygger ju på att alla använda skickar vidare strömmen, ungefär som torrents.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrinitoN
Läs om!

Kan de titta på youtube kan de även titta på din live-stream.

Och multicasting bygger ju på att alla använda skickar vidare strömmen, ungefär som torrents.

Nej, multicasting sköts av nätverket, alltså routrarna. Ingen behöver skicka vidare något.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB