Sökte nyss till högskola, fråga ang. bidrag+lån

Permalänk
Medlem

Sökte nyss till högskola, fråga ang. bidrag+lån

Hej

Jag har nyss sökt till Datanätteknik hos Jönköpings tekniska högskola, det är väldigt långt ifrån där jag bor och jag känner ingen där så jag är inte säker på om jag vill fortsätta studera eller säker på vad jag ska göra överhuvudtaget.

Jag undrar om man kan söka studiemedel även om man är osäker på om man ska acceptera en plats på skolan eller ej. Om man söker bidrag+lån blir man då "tvungen" att tacka ja om man blir intagen?

Jag undrar även om det finns något speciellt datum då man inte längre kan söka bidrag

Även, hur svåra är studierna på högskola/universitet i jämförelse med gymnasium egentligen? "Generellt"

tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

bara strunta att skicka in sutdieförsäkran ifall du inte ska plugga

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Sökte nyss till högskola, fråga ang. bidrag+lån

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Jag undrar om man kan söka studiemedel även om man är osäker på om man ska acceptera en plats på skolan eller ej. Om man söker bidrag+lån blir man då "tvungen" att tacka ja om man blir intagen?

Jag undrar även om det finns något speciellt datum då man inte längre kan söka bidrag

Nej, du kan söka bidrag hur sent som helst (men inte innan du är antagen).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Även, hur svåra är studierna på högskola/universitet i jämförelse med gymnasium egentligen? "Generellt"

Svårare men roligare är det vanliga.

Permalänk

Som ovanstående sa, dessutom om du skulle påbörja och sedan ångra dig så är det bara meddela csn och betala tillbaka.
Jag själv skulle meddela csn, vilket jag gjorde en gång och fick betala tillbaka då jag redan hade fått pengar. (slutade mellan termin 3 &4 och hade sökt för ett helt år)

Angående söka bidrag så enligt csns hemsida:
När ansöker du?

Du kan ansöka om studiemedel för högst ett år i taget. Ansök när som helst under året. Men du kan få studiemedel bara för fyra veckor bakåt i tiden, räknat från veckan innan din ansökan kom in till CSN.

http://www.csn.se/hogskola/ansokan

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Mycket mer plugg, mycket roligare

Permalänk
Hedersmedlem

Känns det roligare under tiden man plugger eller efter man är färdig och tittar tillbaka? Det är lite skillnad.

Permalänk

Både och. För första gången känns det som man lär sig något istället för att trycka in fakta som man har glömt en vecka senare. Ångrar inte en sekund att jag läste/läser vidare.

Permalänk

Fy f-n vad jag saknar studentlivet ibland

Ett tips är att plugga minst 10mil hemifrån så man får lite perspektiv på tillvaron och kan vara sig själv på ett annat sätt än man är på högstadiet/gymnasiet med alla roller och sånt som man faller in i. Kommer man bort lite så måste man träffa nya kompisar och letar sig inte till sina gamla så fort man kan, men 10-15 mil är ändå lagom för att åka hem en helg och ha skoj med gamla kompisar/familj.
Bra kompisar som är värda att ha kvar blir man inte av med bara för att man flyttar bort lite heller.

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr