Avsluta mobil abonnemang (Tre)

Permalänk
Medlem

Avsluta mobil abonnemang (Tre)

Hej

Förlängde för en tid sedan mitt mobilabonnemang hos Tre och fick då
samtidigt en SE X1. Telefonen har nu varit inne på lagning/service 3 gånger för samma fel och när den nu kommer tillbaka tredje gången så lär den inte fungera nu heller. Det är täckningsfel på den och alla verkar i princip vara drabbade av detta. Frågan är om detta ger mig rätten att få bindningstiden på mitt abonnemang upphävd? Det är ju trots allt för telefonen som man blir tvingad att binda sig i en viss period. Jag har kollat och Tre har ingen annan telefon som jag är direkt sugen på.

Tacksam för svar!

Mvh
Daniel

Permalänk
Antielefant

Nej.

Efter tre reparationsförsök får köparen bytesrätt på mobiltelefonen, dvs du kan välja en annan likvärdig i butiken istället eller köpa en annan om du betalar mellanskillnaden. Du har däremot inte rätt att häva abonnemanget eftersom du är kontraktsbunden.

Att häva kontraktet kräver normalt sett att 3 går med på det pga goodwill eller liknande, alternativt att det är så mycket strul att ARN blir inblandade och rekommenderar ett avslut.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Nej.

Efter tre reparationsförsök får köparen bytesrätt på mobiltelefonen, dvs du kan välja en annan likvärdig i butiken istället eller köpa en annan om du betalar mellanskillnaden. Du har däremot inte rätt att häva abonnemanget eftersom du är kontraktsbunden.

Att häva kontraktet kräver normalt sett att 3 går med på det pga goodwill eller liknande, alternativt att det är så mycket strul att ARN blir inblandade och rekommenderar ett avslut.

Ganska säker på att du har fel. Avtalet om bindningstid är förutsatt att kunden får en fungerande telefon, när denna inte är fungerande och inte kan repareras så ger det rätt till säga upp avtalet.

ARN beslut i ett fall som liknar TS fall:
http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=REFE&l=20&p=1&u=/referat.h...

TS bör kontakta sin konsumentvägledare och sedna ta kontakt med tre och få avtalet uppsagt.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för svaren! Ska först ringa och kolla vad dom själva säger om det. Om dom är omöjliga så får det bli ARN.