Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

mini-ITX vs ATX prestanda

Tänkte bygga en helt passiv budgetdator runt ett Zotac GeForce 9300-ITX WiFi Mini-ITX Motherboard och ett HD4850. Grejen är att det ska in i ett jättelitet hemmagjort chassi. Men eftersom den enda skillnaden mot en "vanlig" dator skulle vara moderkortet undrar jag om jag kommer förlora någon märkbar prestanda på att vilja ha ett ITX-kort.

Jag har googlat men jag hittar helt enkelt inte något som jämför prestanda på mini-ITX och ATX-moderkort.
Jag menar allmän prestanda, hur det hanterar hårddisk/minne/grafikkortet osv jämfört med ett helt vanligt ATX-kort i medelprisklassen.

Kan tillägga att jag hittat tester på ITX vs ITX och det gör sig mycket bra bland ITX-korten, eftersom det är ganska nytt förstås.

Permalänk

Prestandamässigt brukar man få en liten försämring jämfört med ett standard ATX-kort, men som vanligt när det gäller nyare moderkort är det inte många procent på totalprestandan vi talar om. Valet av komponenter som sitter på moderkortet spelar mycket större roll för prestandan än valet av moderkort. (sedan skiljer ju sig olika moderkort åt i stabilitet, features och klockvänlighet, men det är ju en annan femma)

Jag får dock tillägga brasklappen att det även beror på om man har tvingats till kompromisser på mini-ITX kortet som att begränsa PCI-e hastigheten eller liknande.(förekommer ju på en del kort)

Visa signatur

~Pelle~