Permalänk

Här samlar vi alla leverantörers policyn:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=910...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Gööööttt sitter själv med bahnhof 100mbit sedan 1 år tillbaks, men mitt råd byta inte operatör direkt avakta 1 eller 2 månader till, kommer dyka upp fler goda nyheter säkert, för fungerar detta för bahnhof så kommer fler operatörer göra likadant.! för att ej mista sina kunder, så mitt råd stanna lite lågt fortfarande. lyssna och se efter. ha det.!

Permalänk

Bara jag som tror att Bahnhof har länge känt till och planerat inför denna kryphål? Hade de meddelat detta för några månader sedan hade lagen säkert ändrats i sista minut innan omröstningen. Taktiskt helt rätt att vänta och sedan överraska alla

Dock förstår jag inte att det inte är någon som har kommit fram till samma slutsats tidigare. Iaf här på forumen har det ju varit allmänt accepterat att internetlvereantörerna MÅSTE logga, men nu erkänner ju t.o.m. PTS att det inte finns något sånt krav ("- Någon generell skyldighet att spara den här typen av uppgifter för alla abonnenter föreligger inte, säger Peder Cristvall, jurist på PTS, till Computer Sweden." -http://www.dn.se/ekonomi/bahnhof-forstor-ipreduppgifter-1.844747)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Btw, det här är ju lite old news. Kolla svaret på frågan som ställts av "Big Tasty-en de".

http://www.tv4.se/1.738271/2008/11/25/bahnhofs_vd_jon_karlung...

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag såg ett inslag på tv4nyheterna igår där dom pratade om att det är nya lagar/regler på gång som ska kräva att ISP:erna sparar mer information...
Nån som har nått mer info om detta?

För det är ju precis detta som känns som det logiska, tror knappast ett sånt här kryphål kommer klara sig alltför länge

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Jag har för mig att jag såg ett inslag på tv4nyheterna igår där dom pratade om att det är nya lagar/regler på gång som ska kräva att ISP:erna sparar mer information...
Nån som har nått mer info om detta?

För det är ju precis detta som känns som det logiska, tror knappast ett sånt här kryphål kommer klara sig alltför länge

Självklart kommer de försöka, och mest troligen lyckas, täppa igen det här håler. Dock så har vi ju nu en ny chans att protestera och försöka förhindra en sådan lagändring. Lagändringar brukar ju ta ett bra tag att genomföra också.

Visa signatur

Permalänk

Intressant är att Bahnhofs trafik har inte ökat någonting än efter att de meddelat detta :
http://stats.autonomica.se/perl/14all.pl?log=stockholm.gea.51...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Intressant är att Bahnhofs trafik har inte ökat någonting än efter att de meddelat detta :
http://stats.autonomica.se/perl/14all.pl?log=stockholm.gea.51...

Många har nog viktigare saker för sig än att byta internetleverantör och ändra sina nedladdningsvanor efter vem som för tillfället skriker högst i media...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Många har nog viktigare saker för sig än att byta internetleverantör och ändra sina nedladdningsvanor efter vem som för tillfället skriker högst i media...

Det är klart att de flesta inte kommer ändra till Bahnhof och även de som kommer har ju inte hunnit än.

Men, många har ju tvärslutat ladda ner den 1:a april, vilket man inte minst ser i grafarna jag länkade till. Några av dessa borde ju börja om att tanka som vanligt nu och vi borde därför se Bahnhofs statistik närma sig nivåer som de hade innnan den 1:a april. Faktum är ju att man är mer säker nu hos Bahnhof än man var innan Ipred infördes. Dessutom tillkommer ju som sagt en del nya kunder under den närmaste tiden.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Men, många har ju tvärslutat ladda ner den 1:a april, vilket man inte minst ser i grafarna jag länkade till. Några av dessa borde ju börja om att tanka som vanligt nu och vi borde därför se Bahnhofs statistik närma sig nivåer som de hade innnan den 1:a april.

Jo, men då hade man ju i flera månader tjatat om att efter den förste april skall det bli farligt att ladda ned. Kanske återgår Bahnhofs kunder till sitt tidigare beteende, men man skall nog inte räkna med ett lika snabbt förlopp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Självklart kommer de försöka, och mest troligen lyckas, täppa igen det här håler. Dock så har vi ju nu en ny chans att protestera och försöka förhindra en sådan lagändring. Lagändringar brukar ju ta ett bra tag att genomföra också.

Jag antar att det är datalagringsdirektivet som menas. Detta skulle varit infört redan, men riksdagen tvekar - troligen p.g.a. skräck för att protesterna ang. FRA-lagen skall upprepas. Så protester lönar sig!

BiffKo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biffko
Jag antar att det är datalagringsdirektivet som menas. Detta skulle varit infört redan, men riksdagen tvekar - troligen p.g.a. skräck för att protesterna ang. FRA-lagen skall upprepas. Så protester lönar sig!

BiffKo

Precis! De har ju tagit sig förbi två proteststormar. dvs. Ipred och FRA, men frågan är om det klarar en till !?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis! De har ju tagit sig förbi två proteststormar. dvs. Ipred och FRA, men frågan är om det klarar en till !?

Det gäller bara att göra sig hörd, så inte lagen kuppas igenom när allt ljus är på finanskrisen. D.v.s. blogga, forumbomba och inte minst kan man faktiskt försöka maila ledarskribenterna på alliansens husorgan DN och SvD - det var ju faktiskt först när SvD och DN började kampanja mot FRA-lagen som det blev protester i riksdagen..

BiffKo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
Säg det till kungen av moraltanterna, Jan Guillou

Nja, Guillou är ett kapitel för sig när det handlar om Pirate bay och fildelning. Han betraktas nog mest som ett troll i debatten eftersom det är så uppenbart att han inte vet vad han pratar om. Allt han vet är att någon berättat för honom att det finns ett "nytt" fenomen som kallas "Internet" och att detta används för att "stjäla" böcker från hans förlag. Och ska man ta upp IPRED från en så okunnig utgångspunkt, tror jag vi gör bäst i att hålla honom utanför denna del av diskussionen.

On topic: Funderar på att höra av mig till min IPS Glocalnet och fråga dem hur det kommer agera i frågan om datalagring som kan begäras ut av privatpoliser som APB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton

On topic: Funderar på att höra av mig till min IPS Glocalnet och fråga dem hur det kommer agera i frågan om datalagring som kan begäras ut av privatpoliser som APB.

Dela med dig av ev. svar i : http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=910...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frälsarn
Vilken adress mailade du till?

Deras vanliga supportmejl.

Jag har inte fått något svar än

Permalänk
Medlem

Slängde iväg ett mail till BBB och fick detta till svar:

"Hej ******!

Vi måste precis som alla andra operatörer följa lagen. Vi kommer bara att lämna ut kunduppgifter om en domstol kräver det.

Hur länge vi sparar IP-nummer varierar beroende på uppkoppling och abonnemangsvillkor. Vi sparar information så länge vi behöver för att kunna tillhandahålla tjänsten, för fakturering och i den utsträckning vi är skyldiga enligt lag. Det regleras bland annat i bokföringslagen.

Med vänlig hälsning
Bredbandsbolaget
Kundservice"

Svarade då och frågade varför Bahnof inte behöver spara IP adresser.

Permalänk
Medlem

Synd att man inte kan ha en internetleverantör som välkomnar och omfamnar tekniken och kunden utan istället måste sätta sig på tvären o plöja på i sina gamla spår

Vad är de rädda för?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dethskul
Synd att man inte kan ha en internetleverantör som välkomnar och omfamnar tekniken och kunden utan istället måste sätta sig på tvären o plöja på i sina gamla spår

Vad är de rädda för?

Varför byter du inte bara ? Vill de inte erbjuda dig anonymitet så ska de ju inte heller ha dina pengar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite konstigt att Bahnhof som faktiskt var 2:a att meddela detta har för mig att Ephone var först dock är jue Ephone mindre bolag. Ephone finns jue även dem inom Stockholms öppna nät.

Trodde faktiskt att PUL lagen som är en lag att inte änns en domstol kan bryta en lag då begår de jue själva ett brott.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför byter du inte bara ? Vill de inte erbjuda dig anonymitet så ska de ju inte heller ha dina pengar!

Någon av de leverantörer som "garanterar" loggfritt kanske inte kan leverera till hans adress?

Själv är man ju fast med comhem, och hyresvärden vill inte dra in lan/fiber för "det finns ju redan bred(snål)band via comhem".

Permalänk
Medlem
Citat:

Någon av de leverantörer som "garanterar" loggfritt kanske inte kan leverera till hans adress?

Själv är man ju fast med comhem, och hyresvärden vill inte dra in lan/fiber för "det finns ju redan bred(snål)band via comhem".

Själv hade jag turen precis att de dragit in fiber trots att Comhem finns i fastigheten.
Försök vara på hyresvärden om att de blir attraktivare boende med fiber.
Visst 50Mbit finns via Comhem men det är jue grymt dyrt dock.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Citat:

Adsl genom Alltele och Bahnhof finns väl mer eller mindre över hela sverige ?
Men jag kan förstå att det kan kännas som ett stort och konstigt steg att negradera sig till Adsl igen :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet som jag ser är att många av er tar för givet att "alla" är kriminella som sitter på internet. Det gäller terrorism, barnporr och så vidare. Varför utgå ifrån att alla är kriminella när dom inte är det, jag förstår bara inte. Det är det ni gör just nu.

Det kommer alltid att finnas brott mot lagar och det finns alltid sätt att komma förbi dom. Men att dra alla över en kam, det är illa.

En annan sak att tänka på är att dom har haft IPRED i finland i snart 2 år och det har i princip inte förändrat fildelning något. Har många kontakter i finland och många, många av dom fildelar. Ingen har hört talas om någon som fått något varningsbrev eller liknande som följd av IPRED.

Många svenskar är helt enkelt för paranoida.