17" Macbook Pro eller 24" iMac

Permalänk
Medlem

17" Macbook Pro eller 24" iMac

herre gud hjälp mig

jag sitter fast, kan inte bestäma mig.. ska jag köpa en 17" Macbook Pro eller en 24" iMac (3,06ghz)

jag är totalt förälskad i iMacen med den stora underbara skärmen, som inte är helt fel då jag håller på mycket med bildredigering med mera.

men samtidigt så hade det varit nice med en Laptop för resor osv. sitter vid en Asus G2s just nu som är laptop

hade ju varit nice med iMac och asus. men kommer behöva sålja asusen för att köpa mac...

vad tycker nu jag ska göra?

Äger ni någon av dessa två, kom hemskt gärna med synpunkter. eller tips innan köp, ifall det är något tilllägg som är bra att ha osv.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

köp den billiga imacen med 24" och ha kvar din laptop

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Sälj laptopen, köp iMac 24" och en netbook.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

17" MacBook Pro är ju som alla andra 17" laptops inte bärbar utan släpbar. Du kan ju också köpa en MacBook Pro 15" + en skärm att ha hemma. Skillnaden mellan den billigaste 15"-aren och 17"-aren är 7000. Får man en trevlig EIZO skärm för, eller om man vill nästan den nya Cinema skärmen ifrån Apple som ser ut som iMacen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
17" MacBook Pro är ju som alla andra 17" laptops inte bärbar utan släpbar....

Eller inte. Jämför vikten och tjockleken med valfri 17" PC-laptop.

Permalänk
Medlem

hmm svårt val... men borde väll köpa en iMac först, å vid behov köpa en liten billig laptop..

har en annan fråga. Harman Kardon Soundsticks någon som har sådana högtalare och kan komma med åsikter om dom. skulle gärna vilja sådana till imacen/ ibooken.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
hmm svårt val... men borde väll köpa en iMac först, å vid behov köpa en liten billig laptop..

har en annan fråga. Harman Kardon Soundsticks någon som har sådana högtalare och kan komma med åsikter om dom. skulle gärna vilja sådana till imacen/ ibooken.

finns det möjlighet att delbetala hos Apple? att betala lite varje månad?

iMacen jag tänkt köpa är den dyra (3,06ghz)

Dock fattar jag inte varför apple inte slänger in i7 cpus i sina nya burkar.

En fråga till. Kommer Snow Leopard (10.6) kosta eller det blir bara en uppdatering på vanliga Leopard?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
finns det möjlighet att delbetala hos Apple? att betala lite varje månad?

iMacen jag tänkt köpa är den dyra (3,06ghz)

Dock fattar jag inte varför apple inte slänger in i7 cpus i sina nya burkar.

En fråga till. Kommer Snow Leopard (10.6) kosta eller det blir bara en uppdatering på vanliga Leopard?

Delbetala för lyxkonsumtion är bara dumdristigt, spara några månader istället.

Nehalem sitter redan i Mac Pro, och antagligen snart i Xserve med.

Snow Leopard kommer kosta.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Delbetala för lyxkonsumtion är bara dumdristigt, spara några månader istället.

Nehalem sitter redan i Mac Pro, och antagligen snart i Xserve med.

Snow Leopard kommer kosta.

ok, tycker dock det är dumt av apple att inte slänga in den iMacen med åtminståne 1 version utav imac.

nu är ju inte Imacen en speldator, och en 3,06ghz dual core räcker länge för bildredegerings arbete - men aldrig fel med lite mer power

med tanke på att tekniken skenar iväg som den gör, så kanske det kommer en tid snart, då en dual core inte räcker till..

samma sak, varför slängde dom inte in en Blu-ray.... =/

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Nästa gen iMac's som nog kommer snart, kan nin räkna med att de har quad's.
Så mitt tips är att spara och vänta några månader, så får du säkert en iMac med Leo Snow och quad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

någon som vad det är för cpu macbooksen använder? kanske du vet just vilken cpu (3,06an) använder?

E-serien? är de 45nm eller 65nm?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
någon som vad det är för cpu macbooksen använder? kanske du vet just vilken cpu (3,06an) använder?

E-serien? är de 45nm eller 65nm?

E-serien används bara av stationära, när det gäller bärbara är det T-serien.
17" Macbook Pro använder sig av T9550 och ligger på 45mn. (2.66ghz)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Nästa gen iMac's som nog kommer snart, kan nin räkna med att de har quad's.
Så mitt tips är att spara och vänta några månader, så får du säkert en iMac med Leo Snow och quad.

Det kommer nog att dröja ett tag innan nya i Mac´s kommer eftersom de uppdaterades för några veckor sedan.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
E-serien används bara av stationära, när det gäller bärbara är det T-serien.
17" Macbook Pro använder sig av T9550 och ligger på 45mn. (2.66ghz)

jojo men det vet jag ju, men vad kör iMacen för cpu?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Tänkte just tipsa om Wikipedia, där brukar finnas fina listor över vad Apple har stoppat in i sina datorer. Men det står faktiskt inget specifikt om iMac, däremot om Macbook /Pro.

I vilket fall som så använder iMacen komponenter främst avsedda för bärbara datorer. Detta för att hålla nere värmeutvecklingen och kunna bygga dem så kompakta som de är. Det är väl förmodligen därför som de inte stoppade i i7 eftersom den inte finns i en bärbar utgåva ännu vad jag vet. Och med Core 2 Quad väger väl inte prestandan upp prisökningen. Dessutom är det ju så att Duo knäcker Quad i ett flertal applikationer. De användningsområdena man har mest nytta av en Quad går mer åt serverhållet och arbetsstation, och där kommer Mac Pro in.

Ang. BD så tycker jag också det suger, men marknaden är väl för liten ännu, det finns inget riktigt behov av BD-spelare, och så vill nog Apple hellre att du ser dina HD-filmer såhär (http://www.macrumors.com/2009/03/19/apple-announces-release-o...) istället.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Tänkte just tipsa om Wikipedia, där brukar finnas fina listor över vad Apple har stoppat in i sina datorer. Men det står faktiskt inget specifikt om iMac, däremot om Macbook /Pro.

I vilket fall som så använder iMacen komponenter främst avsedda för bärbara datorer. Detta för att hålla nere värmeutvecklingen och kunna bygga dem så kompakta som de är. Det är väl förmodligen därför som de inte stoppade i i7 eftersom den inte finns i en bärbar utgåva ännu vad jag vet. Och med Core 2 Quad väger väl inte prestandan upp prisökningen. Dessutom är det ju så att Duo knäcker Quad i ett flertal applikationer. De användningsområdena man har mest nytta av en Quad går mer åt serverhållet och arbetsstation, och där kommer Mac Pro in.

Ang. BD så tycker jag också det suger, men marknaden är väl för liten ännu, det finns inget riktigt behov av BD-spelare, och så vill nog Apple hellre att du ser dina HD-filmer såhär (http://www.macrumors.com/2009/03/19/apple-announces-release-o...) istället.

nä men ang Blu-ray tänk själv...

Imac å andra apple datorer är de populäraste inom Film/ljud industrin - blu-ray är nutidens format av optiska skivor. förstår därför inte varför de inte kunde slänga in de i den. litte jobbigt för dom som har typ videokameror med Blu-ray skivor å vill köra mac, och så fungerar inte skivan där.

dumt dumt av Apple...

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Har inte Blu-ray-grejen att göra med licenesavgifter, ändringar i kärnan i OSX och (som Gibbe sade) att Apple vill att du köper/hyr dina HD-filmer i iTunes? Att vi i Sverige inte har någon TV- och filmavdelning i "våran" affär än är ju ganska tråkigt. Jag undrar om de inte kunnat ta lite marknadsandelar nu när Ipred gäller? Alltså sådana som kan tänka sig att betala, men tycker det är bekvämare och billigare att tanka från tex TPB.

Hur som helst: kolla om du kan klara dig med en MBP + LED Cinema Display 24". Tar du en 15" MBP så är det i allra högsta grad bärbar, jag cyklar med min varje dag till universitetet. Kanske inte lika smidig som en 13" eller 10", men ändå.

Permalänk
Medlem

Licensgrejen för BD var väl mest en ursäkt. Visst har det varit lite bökigt, men varför har många andra datortillverkare kunnat stoppa in BD-spelare i sina laptops? Nu är ju dessutom licensgrejen förändrats just för att det ska gå lättare. Krångel med ändringar i kärnan i OS X har jag inte ens hört talas om.

Apple är å ena sidan väldigt innovativa, å andra sidan väldigt konservativa. Många gånger har de varit sist ut med att hoppa på standarder bland de stora företagen.
I det här fallet tror jag att de vill vara innovativa på sitt sätt och hoppa över ett steg i utvecklingen och gå direkt till streamat innehåll över nätet. Sen har vi ju det med att Mac ofta används till just medieproduktion, och då är ju BD betydligt mer efterfrågat (kom inte på rätt ord). Lite motsägelsefullt... Vill man ha BD kan man ju alltid köpa en extern.

I vilket fall som helst så tror jag inte vi kommer få se en BD-spelare i en Mac i år.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

tycker ändå det är dumt att de inte slängde in Blu-ray

- någon som vet eller har någon bra gisning då 10.6 Snow Leopard kommer släppas?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

September var det senaste ryktet jag hörde, och det tycker jag låter rimligt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag stog i valet och kvalet jag med, Blev en iMac 24" och en netbook för mig. klockrent på alla sätt och vis.

eller nej, netbooken kör windooze, så inte helt perfekt. men det får duga.

Permalänk

Hur bor du?

Jag körde iMac i ett par år i min förra lägenhet, helt fantastisk dator. Min nya lägenhet har annan layout och jag vill därför inte haen stationär dator som står framme. Bytte till MacBook Pro 15" som jag kan stoppa undan när jag inte använder den. Helt klockrent för mina behov.

Även om iMac är en snygg dator så är en stationär dator alltid en ful möbel. Jag gillar flexibiliteten med en laptop men jag saknar skärmen. Har du dock fler rum så att det inte spelar roll så skulle jag köpt en iMac och en NetBook.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Hur bor du?

Jag körde iMac i ett par år i min förra lägenhet, helt fantastisk dator. Min nya lägenhet har annan layout och jag vill därför inte haen stationär dator som står framme. Bytte till MacBook Pro 15" som jag kan stoppa undan när jag inte använder den. Helt klockrent för mina behov.

Även om iMac är en snygg dator så är en stationär dator alltid en ful möbel. Jag gillar flexibiliteten med en laptop men jag saknar skärmen. Har du dock fler rum så att det inte spelar roll så skulle jag köpt en iMac och en NetBook.

just nu bor jag i ett litet rum, med stort skrivbord, stor lcd stor säng, medelstort 5.1 och ett ps3. xD inte mycket plats kvar.

dock tar jag studenten till sommaren å planerar att flytta så fort jag har ett jobb. vilket i dagens läge kan dröja.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Gött att ha råd med en MacBook Pro 17" som student! Kör på laptopen och koppla upp mot TV lcd om du behöver yta. Satsa på 15", 17" känns lite överdrivet.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk

Dude, skaffa dej en riktig dator istället lol!

Permalänk
Medlem

17" är den man köper om man faktiskt behöver hästkrafterna och den höga upplösningen i en bärbar maskin... typ om man redigerar video på fältet eller så. För normala människor som vill vara mobila är 15-tummaren att rekommendera.

Själv har jag en MB 13" unibody med 24" skärm till. Funkar perfekt.

Permalänk
Medlem

Tycker att du ska köra på en 15", tänker jämt när jag konkar runt på min 15" (PC) att den är helt överlägsen alla stationära.

Även om prestandan är bättre så kan man inte ta med sig en stationär, även om det råkar vara en iMac.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug