Permalänk
Medlem

Ipred - Anime or no Anime

Hejsan alla läsare

Kanske skriver på fel ställe nu men. Jag undrar om att streama anime genom hemsidor typ narutobase.net är olagligt?

Är ju ganska svårt att få tag i nya episoder av olika anime serier genom lagligt köp. Och undrar även streama musik och filmer på youtube är olagligt?

Jag stöder inte nerladdning men anime är en stor del av mitt liv så jag undrar bara hur man kan få tag i nya serier och nya episoder lagligt.

Mvh Slachboy

Visa signatur

In the absence of light, Darkness prevails

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Streaming är ju inte olagligt så kör på du..

hade streaming varit olagligt hade nog inte youtube och google video existerat

Permalänk
Medlem

Men härligt att höra

Visa signatur

In the absence of light, Darkness prevails

Permalänk

Anime tror jag inte de säger mycket om. Hur ska du annars få tag på det? följer själv Hajime no ippo challanger nu

Har väntat åra tal jag skiter i anime > de laddar jag annars www.animesuki.com sidan har bara icke licensierade anime

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Streaming är ju inte olagligt så kör på du..

hade streaming varit olagligt hade nog inte youtube och google video existerat

Streaming är olagligt om siten som tillhandahåller materialet inte har tillstånd från den som har upphovsrätten. Det byter iofs inte så mycket när det gäller IPRED eftersom det verkar osannolikt att de parter som har upphovsrätten till anime har representanter i Sverige som bevakar deras intressen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Streaming är olagligt om siten som tillhandahåller materialet inte har tillstånd från den som har upphovsrätten. Det byter iofs inte så mycket när det gäller IPRED eftersom det verkar osannolikt att de parter som har upphovsrätten till anime har representanter i Sverige som bevakar deras intressen.

Det däremot stämmer såklart.

Permalänk
Medlem

Mycket anime är faktiskt helt lagligt att till och med hosta, men de flesta anime sajter länkar ju bara till megavideo och liknande så de har ju inte några filer på sina servrar.

För majoriteten av anime serier finns det ingen som gör anspråk utanför Japan. Textning görs av fans. Det är mest i USA där rättigheterna för något 100-tal serier ägs av t.ex. Funimation, men de kan bara göra anspråk i USA.

Hur som helst så är det ju inte olagligt att titta på streamad video på nätet, även när det gäller Hollywood filmer, så IPRED osv. spelar ingen roll alls.

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Permalänk
Medlem

Sluta bry dig om att kanske bli tagen.
Att ladda ner anime från en site som Boxtorrent eller dylikt kommer inte många att bry sig om. Och de som laddar ner är inte riktigt dom som polis och andra försöker hitta... det är vi som laddar upp er anime som blir tagna ^^
Och nej att sitta och titta på en video på youtube är inte olagligt, men att ladda upp en music video eller en film är det.
Gambate!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xDLGx
Mycket anime är faktiskt helt lagligt att till och med hosta, men de flesta anime sajter länkar ju bara till megavideo och liknande så de har ju inte några filer på sina servrar.

För majoriteten av anime serier finns det ingen som gör anspråk utanför Japan. Textning görs av fans. Det är mest i USA där rättigheterna för något 100-tal serier ägs av t.ex. Funimation, men de kan bara göra anspråk i USA.

Hur som helst så är det ju inte olagligt att titta på streamad video på nätet, även när det gäller Hollywood filmer, så IPRED osv. spelar ingen roll alls.

Det handlar inte om att någon "gör anspråk" på materialet, upphovsrätten gäller över hela världen (förutom de få länder som inte skrivit på Berne-konventionen). Att sedan de japanska företag som producerar anime inte driver rättsfall i de länder där de inte är etablerade är en annan sak.

Huruvuda video är streamad eller ej påverkar ej lagarna om upphovsrätt.

Jag bör nog dock förklara mitt tidigare inlägg: Det är spridandet av upphovsrättsskyddat material som är olagligt. Så att titta på streamad video olagligt för dem som hostar det. Att tanka anime via BitTorrent är dock olagligt eftersom man då sprider det till andra personer, och detta kan teoretiskt sett göra att upphovsrättsinnehavaren kräver ut information enligt IPRED o.s.v.

Att gnälla om att anime inte är tillgängligt utanför Japan är ett dåligt argument för att berättiga att man piratkopierar, i min mening. Importera skiten om ni är sådana fans.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Men alla har inte pengarna för det heller så det argumentet är ganska dåligt

Visa signatur

In the absence of light, Darkness prevails

Permalänk

Tror nog att fansubbad anime ligger extremt långt ner på prioriteringslistan hos Ipred-kramarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Tror nog att fansubbad anime ligger extremt långt ner på prioriteringslistan hos Ipred-kramarna.

Ja antipiratbyrån lär sig inte bry om saker dom inte får betalt för.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.