Permalänk
Melding Plague

Ubuntu 9.04 ute nu

Det Linux-baserade operativsystemet Ubuntu är uppe i version 9.04. Bland nyheterna syns snabbare uppstart och uppdaterade versioner av medföljande program.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Underbart släpp. Verkligen en uppdatering från 8.10!

Permalänk

Hur fungerar det med att uppgradera Linux operativsystem? Måste man installera om allt från början vid vissa versioner eller kan man uppgradera sig upp från äldre versioner?

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Det går att uppdatera från äldre versioner. Det brukar dyka upp under uppdateringar när det finns en ny version, sen är det bara att köra på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lojden
Det går att uppdatera från äldre versioner. Det brukar dyka upp under uppdateringar när det finns en ny version, sen är det bara att köra på.

Tackar för svaret. Så man har alltså kunnat uppgradera sig hela vägen från Ubuntu 1.00? Är det som med Windows att man släpper ett nytt operativ system då och då eller uppgraderar/förändrar man bara det gamla?

Är helt noob på Linux men det kan bli aktuellt i framtiden att leka med:).

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Uppdaterade på alla burkar igår, fungerar klockrent. Var ett riktigt lyft för min äldsta dator men pentium m (512mb ram) där boot tiden nu är väldigt kort och opsystmet känns snabbare.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Tackar för svaret. Så man har alltså kunnat uppgradera sig hela vägen från Ubuntu 1.00? Är det som med Windows att man släpper ett nytt operativ system då och då eller uppgraderar/förändrar man bara det gamla?

Är helt noob på Linux men det kan bli aktuellt i framtiden att leka med:).

Ja, i princip kan man uppdatera sig hela vägen så vitt jag vet. Dock är det alltid en viss risk för att saker och ting kan strula vid sådana uppdateringar. Ett exempel som kan nämnas är t.ex. att det kan bli konflikter ifall du har installerat något tredjepartsprogram som i den nya versionen inkluderats i releasen.

På din andra fråga kan man väl säga att det till största del "bara" är förändring/uppgradering. Nya versioner av program och kärna inkluderas, och en del modifikationer görs.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Om man redan kör 9.0.4 beta, hur uppdaterar man då?
Får inget på update manager. På min andra dator körde jag 8.10 och fick upp att det fanns en ny version.

Permalänk
Medlem

System-administration-update manager för att uppdatera.. borde vara så för båda alternativen,

Men oi vad snabbt min dator bootar nu ! Går verkligen snabbt. Älskar det.

Permalänk
Medlem

Fan vad gött, äntligen lite förändringar!

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen också 9.04. Uppdaterade i eftermiddags (natt nu) och har bara märkt förbättringar. Boottiden har säkert blivit lite bättre, men jag sitter på laptop, så jag märker inte så mycket skillnad. Framför allt tycker jag att hela systemet känns mycket "rappare".

Hade lite problem med Playonlinux och Skype efter uppgraderingen, men de löstes lätt genom att installera om paketen. Det enda jag inte har fått fason på än är om man kan göra några inställningar på det nya notifieringssystemet. Tycker att rutorna är lite väl stora.

Med tanke på hur stor skillnaden visade sig vara mellan 8.10 och 9.04 kan jag knappt vänta på att få se vad som händer i oktober!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Om man redan kör 9.0.4 beta, hur uppdaterar man då?
Får inget på update manager. På min andra dator körde jag 8.10 och fick upp att det fanns en ny version.

Då händer det inget särskilt. Har du installerat alla vanliga uppdateringar kör du release-versionen.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Tackar för svaret. Så man har alltså kunnat uppgradera sig hela vägen från Ubuntu 1.00? Är det som med Windows att man släpper ett nytt operativ system då och då eller uppgraderar/förändrar man bara det gamla?

Är helt noob på Linux men det kan bli aktuellt i framtiden att leka med:).

Ja, i princip kan du uppdatera hela tiden och man kan se på det som att man kontinuerligt ändrar det gamla. Det är dock skillnad mellan "vanlig uppdatering" och uppdatera till ny release. Något Ubuntu 1.00 fanns dock inte. Versionsnumret är året och månad. Ubuntu 9.04 är alltså version april 2009. Den första versionen av Ubuntu kom i oktober 2004 och den hette därför Ubuntu 4.10.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om denna version går att installera på PS3? Och ifall nån förbättring mot den underbara maskinen har gjorts?

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Skönt att Ubuntu inte bootar snabbare! Annars hade jag kanske fått omvärdera mitt nuvarande system: 16 sek till skrivbordet med en hel radda server daemons startade.
- bara för att retas med er Ubuntu användare så ta det med en klackspark!

Det där med att kunna uppgradera Ubuntu från version till version ska i teorin fungera men beroende på hur standardmässig användarens system är kan det gå lite hur som. Å andra sidan är ju detta inget större problem i Linux för partitionen med hemma mappen kan sparas intakt och eventuella serverkonfigurationer kan backas upp ganska enkelt ifrån /etc. Med en lista på program man vill ha är det sedan en relativt enkel resa: installera och uppgradera samt installera de program som inte inkluderas ifrån start. Eftersom Gnome och andra DE och WM förändras kan det dock vara bra att radera eller namnändra deras dolda konfigurationsfiler.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik

Det där med att kunna uppgradera Ubuntu från version till version ska i teorin fungera men beroende på hur standardmässig användarens system är kan det gå lite hur som. Å andra sidan är ju detta inget större problem i Linux för partitionen med hemma mappen kan sparas intakt och eventuella serverkonfigurationer kan backas upp ganska enkelt ifrån /etc. Med en lista på program man vill ha är det sedan en relativt enkel resa: installera och uppgradera samt installera de program som inte inkluderas ifrån start. Eftersom Gnome och andra DE och WM förändras kan det dock vara bra att radera eller namnändra deras dolda konfigurationsfiler.

Det märkte jag då mitt system vägrade starta efter uppgraderingen! Jag skulle nog rekommendera folk att installera på nytt istället för att uppgradera en äldre version.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Hittade en rolig kommentar på ett annat forum:
sudo apt-get dist-upgrade --cross-fingers

Ska försöka uppdatera mig idag. Är ganska säker på att mitt HD4850 kommer att fungera out-of-the-box, jämfört med 8.10 som hade lite strul. Men det är sånt man får ta om man kör ny hårdvara.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vi körde in det på våra lekdatorer i skolan idag, riktigt trevligt. Är helnöjd.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS220j

Permalänk
Medlem

Använd Debian istället där uppgraderingar mellan olika releaser faktiskt fungerar.

Permalänk

Och färgen på temat är ... *trumvirvel*... brunt!

Annars är det trevliga nyheter.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Nu blev jag glad

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr*Gibson
Och färgen på temat är ... *trumvirvel*... brunt!

hehe dagens skratt! Uppgraderade precis från 8.1-->9.04. får la se om det bootar som det ska nu.

EDIT: uppgraderade klart. startade om datorn och fick grafikproblem. såg inte loginbilden. var nog för det är ati4850
installerade om rotpartitionen med ubuntu 9 desktop 64bit och nu är jag igång igen

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Matade in 9.04 på min vanliga bärbara i går, hann dock inte testa mer än att starta upp den och få rätt på nvidia-drivrutinerna. Men så långt funkade det iallafall.
I dag är det netbooken som ska få smaka på uppgraderingen.
Det kommer bli intressant då den har tweakats enligt varenda netbook-guide på hela internet...
Jag misstänker att det kommer uppkomma vissa komplikationer.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade laptopen från 8.10 till 9.04! Funkar bra förutom att jag fick ta bort blacklist från compiz (intel x3100) :S

Boot tiden e lägre. Kollade bort en sek och system bootade!!

Uppgraderar stationära nu. Hoppas att nätverksbryggan fungerar efter uppgraderingen (virtualbox)

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sockan
Uppgraderar stationära nu. Hoppas att nätverksbryggan fungerar efter uppgraderingen (virtualbox)

Jag vet inte hur detta är löst i Ubuntu, kanske genom ett automatiskt skript, men hur som måste virtualbox modulerna kompileras om gentemot en större uppgradering av kärnan.

De senaste versionerna av Virtualbox inkluderar en mycket enkel konfiguration av nätverksbrygga även i det grafiska gränssnittet. Det enda som är av vikt är att förutom vboxdrv modulen så måste också vboxnetflt laddas.

Det kan å andra sidan finnas andra fördelar i ett nätverk att konfigurera bryggor direkt i värd operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Underbart, grafikkortet på min bärbar I965 blacklistad av Compiz. Herre gud vad intel suger att göra drivrutiner.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Trevligt. Blir bara bättre och bättre för varje release.

Permalänk
Medlem

Playstation 3 fungerar denna på den konsollen?

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Kan göra men vad jag hört har nya firmware till ps3 blockerat 3d acceleration. (nya för 1 år sen typ )

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.