Permalänk
Medlem

Blu-ray med MKV format?

Precis som tråden heter, jag undrar om det finns någon blu-ray spelare som kan spela upp MKV filer?

Har sökt en hel del men inte hittat något.

Samt en fråga till, Blu-ray eller HTPC? Fördelar / nackdelar?

Permalänk
Inaktiv

http://www.prylportalen.se/artikel/test_mediaspelaren_som_kla...

Och jag rekommenderar HTPC, billigare, bättre och "framtidssäkert"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
http://www.prylportalen.se/artikel/test_mediaspelaren_som_kla...

Och jag rekommenderar HTPC, billigare, bättre och "framtidssäkert"

Jag hoppas att du är ironisk? Hur skulle en HTPC bli billigare än en standalone Blurayspelare, om dom ska ha motsvarande prestanda?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag har ingen lust att lägga mängder av pengar på en HTPC å få samma prestanda som en vanlig spelare.

Men HTPC är generellt bättre om jag förstått det hela rätt?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Jag hoppas att du är ironisk? Hur skulle en HTPC bli billigare än en standalone Blurayspelare, om dom ska ha motsvarande prestanda?

Det är ingen vanlig Blurayspelare han är ute efter utan en som stödjer .MKV

Permalänk
Avstängd

Jag kan bara jämföra med Popcorn hourn vi har på jobbet och då är HTPC hundra ggr bättre (Inklusive bildkvalitet)..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Det är ingen vanlig Blurayspelare han är ute efter utan en som stödjer .MKV

Ja, och?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=394618

Det är alltså MINDRE än vad bara LJUDKORTET (Xonar HDAV) kostar, om du ska ha en HTPC och nyttja Blurays fullt ut.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Man måste ju tillägga att man får så mycket mer med en HTPC. En blu-ray spelare spelar blu-ray, de flesta kna väl inte spela dvd eller vanliga cd:s heller, så du behöver en dvd-spelare, en cd-spelare, en blu-ray-spelare och en mediaenhet (typ popcorn hour) för att streama resten du har i huset.
ELLER en HTPC. Och med den kan du spela spel och ha som filserver och så vidare...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Ja, och?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=394618

Det är alltså MINDRE än vad bara LJUDKORTET (Xonar HDAV) kostar, om du ska ha en HTPC och nyttja Blurays fullt ut.

Måste man ha ett ljudkort som kostar 3K i en HTPC?

Permalänk
Medlem

Blu-ray spelar så vitt jag vet DVD och CD också, övriga format som divx .mkv etc är nog upp till spelaren, men framgår säkert om man läser specar för intressanta modeller.

Kanske en HTPC med en blu-ray drive kan vara nått.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Måste man ha ett ljudkort som kostar 3K i en HTPC?

Nja beror på hur man ska koppla och vilka krav man har, ska man koppla med cox eller optiskt räcker det med att det finns på moderkoret nått extra ljudkort behövs sällan då.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Blu-ray spelar så vitt jag vet DVD och CD också, övriga format som divx .mkv etc är nog upp till spelaren, men framgår säkert om man läser specar för intressanta modeller.

Kanske en HTPC med en blu-ray drive kan vara nått.

kan vara jag som är dåligt uppdaterad, men var inte en av nackdelarna för blu-ray att de inte kunde spela dvd och cd med sin blåa stråle?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
kan vara jag som är dåligt uppdaterad, men var inte en av nackdelarna för blu-ray att de inte kunde spela dvd och cd med sin blåa stråle?

Om du tittar in Kompatibilitet på de flesta blurayspelare på prisjakts hemsida så står det iallafall att dom spelar både CD och DVD samt brända DVD and so on

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Måste man ha ett ljudkort som kostar 3K i en HTPC?

Nej, men vill man dra nytta av de nya ljudformaten fullt ut så måste man det.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Nej, men vill man dra nytta av de nya ljudformaten fullt ut så måste man det.

Sen behöver man förstärkare & högtalare för 20000 till för att höra skillnad...
Kvaliten i 1.5mbit DTS som ju vilken HTPC som helst klarar via SPDIF är ju i stort sett CD-kvalite per kanal (bättre än 320kbps mp3'or per kanal). Så det krävs mkt för att märka den skillnaden. Är man inte riktig audiofil så tror jag inte man hör skillnad.

Men jag rekommenderar inte en HTPC om man redan bestämt sig för en blu-ray spelare, HTPC ger iofs större flexibilitet, men man måste gilla att strula & pyssla med den för att det ska funka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Sen behöver man förstärkare & högtalare för 20000 till för att höra skillnad...
Kvaliten i 1.5mbit DTS som ju vilken HTPC som helst klarar via SPDIF är ju i stort sett CD-kvalite per kanal (bättre än 320kbps mp3'or per kanal). Så det krävs mkt för att märka den skillnaden. Är man inte riktig audiofil så tror jag inte man hör skillnad.

Men jag rekommenderar inte en HTPC om man redan bestämt sig för en blu-ray spelare, HTPC ger iofs större flexibilitet, men man måste gilla att strula & pyssla med den för att det ska funka.

Nu hör ju inte detta alls till det jag ursprungligen påpekade, nämligen att en HTPC långtifrån är billigare än en stand-alone spelare, med ungefärliga specs.

Tycker fö att ditt resonemang falerar ganska hårt med sifferjämförelser mellan totalt olika komprimeingstekniker samt kanaler. 1.5MBps ja, men det är fördelat på 5.1 kanaler, inkl kommentarsspår etc, att jämföra med lossless HD.

Och jo, jag hör skillnad på ett DTS HD MA och vanlig DTS eller framförallt 640kbps AC3. Och jag har inget värsting, men ändå fullt dugligt, system.

Att man måste gilla att strula och pyssla med en HTPC för att få igång allt som det är tänkt är vi dock rörande överrens om.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Många bra svar!!!

Jag har ett bra ljudsystem och tv hemma, å jag vill kunna dra nytta av detta!

Tack för länken ovan till LG spelaren, verkar som det börjar komma ut blu-ray som stödjer MKV format, vilket inte har funnits alltför länge på marknaden. Iaf inte vad jag har kunnat sett?!

Naturligtvis så SKALL en blu-ray stödja både CD och DVD, för att jag ska kunna ta bort min gamla DVD spelare.

DTS är ett krav! ...å det verkar ju de flesta spelare stödja.
(hur är det med HTPC, ett DTS ljudkort kostar multum?

Jag har ett Xtreme Fi ljudkort som följer med mitt MSI P7N Diamond, detta används idag, men skulle kunna tänka mig flytta det till en HTPC.

Förutom att en HTPC spelar CD, DVD och BLU-RAY, vilka andra fördelar finns om man står på kanten och skall välja mellan en spelare å en HTPC. Är det några funktioner som är värt att tänka över?

Permalänk
Medlem

DTS är inget märkvärdigt, utan en gammal standard... För att kunna nyttja de nya ljudformaten på Bluray fullt ut måste du ha ett Asus Xonar HDAV 1.3 kort i din PC, och använda dig av Arcsoft TMT programmet.

Jag gillar ju att en PC är väldigt flexibel, jag kör även TV genom HTPCn och kan därmed spela in etc.. FLAC-format är nåt jag har nästan all min musik i, vilket tillsammans med foobar2000 och WASAPI ger riktigt bra ljudkvalité osv.

Nackdelen med en HTPC är att det är långtifrån plug n play med att få till allt. Samt priset då givetvis.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

bran: Tack för infon! FLAC formaten, konverterar du mp3 till det, eller köpta CD´s, eller laddar färdiga FLAC från nätet?

Jag vill ju ha något som är stabilt å fungerar, orkar inte en massa strul med saker som inte funkar när det skall användas!

Inspelning i HTPC, där sa du något jag gillade!

Fler fördelar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M911
bran: Tack för infon! FLAC formaten, konverterar du mp3 till det, eller köpta CD´s, eller laddar färdiga FLAC från nätet?

Jag vill ju ha något som är stabilt å fungerar, orkar inte en massa strul med saker som inte funkar när det skall användas!

Inspelning i HTPC, där sa du något jag gillade!

Fler fördelar?

Du kommer ju alltid kunna uppgradera blu-ray läsare och liknande till eventuella nya skivstandarder (om det kommer några fler lagringsmedier på skivformat) och även om det inte gör det har du usb, tillgång till internet, eller möjligheten att byta ut vad som krävs för att bjuda på det senaste inom medieväg, utan att behöva byta ut hela spelaren förhoppningsvis.

Men om du köper LG spelaren så får du gärna skriva vad du tycker om den här Är också på jakt efter bluray spelare men har dock inte plats för en htpc i tvskåpet så ska vara nått mindre, en blu-ray spelare.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Ja som sagt sp finns det ju säkerligen en del fördelar med en HTPC jämfört med en vanlig spelare. Men jag är lite ambivalent över mitt val.

Jag har en bra dator som jag skulle kunna använda egentligen, men den står så långt från tv´n, å det gör att bilden fram måste gå via en extremt lång kabel, vilket gjort att det blir störningar i bilden, å det ogillar jag!

Har ni kopplat era HTPC till ett nätverk, eller hur har ni gjort? Fördelar med detta e ju filöverföring från en "vanlig" dator..

OM det blir en HTPC, vilken blu-ray spelare till den kan ni tipsa om?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
Du kommer ju alltid kunna uppgradera blu-ray läsare och liknande till eventuella nya skivstandarder (om det kommer några fler lagringsmedier på skivformat) och även om det inte gör det har du usb, tillgång till internet, eller möjligheten att byta ut vad som krävs för att bjuda på det senaste inom medieväg, utan att behöva byta ut hela spelaren förhoppningsvis.

Men om du köper LG spelaren så får du gärna skriva vad du tycker om den här Är också på jakt efter bluray spelare men har dock inte plats för en htpc i tvskåpet så ska vara nått mindre, en blu-ray spelare.

PS3 kan ju vara ett alternativ i ditt fall, om du nu känner något behov av det fåtal spel som den erbjuder.

Permalänk
Medlem

Nä ingen PS3 för min del, är ingen konsol spelare...
Kör lite gameing på datorn men det e allt!

Jag har en fråga angående HTPC:
Om jag väljer att bygga en sådan, finns det några speciella "krav" som bör uppfyllas?

Jag har ett MSI X-fi ljudkort över kom jag på (har 2 st liggandes) så de är ju en början iaf. Jag har ett gäng DVD spelare oxå, samt HDD.
Så moderkort, CPU å minne är det som fattas förutom ett chassi. Kanske kan vara en god idé att fundera på en HTPC iaf? Vad tror ni?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M911
Nä ingen PS3 för min del, är ingen konsol spelare...
Kör lite gameing på datorn men det e allt!

Jag har en fråga angående HTPC:
Om jag väljer att bygga en sådan, finns det några speciella "krav" som bör uppfyllas?

Jag har ett MSI X-fi ljudkort över kom jag på (har 2 st liggandes) så de är ju en början iaf. Jag har ett gäng DVD spelare oxå, samt HDD.
Så moderkort, CPU å minne är det som fattas förutom ett chassi. Kanske kan vara en god idé att fundera på en HTPC iaf? Vad tror ni?

Då går den bort rätt fort då, PS3 är dessutom rätt meningslös som mediespelare med. Taskigt stöd för olika format samt att den drar onödigt mycket energi.

Beror mycket på vad din HTPC ska göra. I mitt tycke ska en HTPC följa några enkla saker för att klassas som HTPC, tyst, energisnål samt lättillgänglig. Den bör gärna estetiskt smälta in bra med övrig utrustning vid TV'n, tex Receiver.

HTPC tycker jag men då är jag partisk då jag pysslat med sådanna i flera år. Är för tillfället rätt less då min krånglar mer än nödvändigt (windows och imon bör se sig skyldiga) så har tappat stinget lite.

För windows rekommenderar jag antingen XBMC eller Media-Portal som frontend. Ett grafikkort som klarar av att att accelerera HD-material rekommenderas, helst passivt och ett rätt slött fungerar bra så länge du inte ska spela. Har ett Sparkle GF 9500GT i min vilket gör sitt jobb, kortet är ljudlöst och blir knappt varm. AMD går lika bra det, de ska ha likvärdiga produkter med.

Du behöver inget monster till CPU. Jag har en billig C2D E5200 i min och den klarar utan problem allt jag slängt på den hitills oklockad.
Vad du behöver om du har en eller flera tv-kort vet jag dessvärre inget om då jag aldrig haft något i mina HTPC's.

Moderkort beror mycket på vilka chipsets du föredrar, layout och storlek beror på vad du vill ha inkopplat.

Chassi är en ren smaksak, ta något som du tycker ser bra ut och rymmer dina komponenter. Valde själv en Antec Fusion Remote Black men hade jag byggt en ny HTPC idag hade jag satsat på något m-ITX baserat eller liknande.

Kort sammanfattat, vad du behöver beror på vad du ska göra med HTPC'n. Beskriv gärna.

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra svar!
Jag skapade en ny tråd (så de som inte varit inne å kollat på denna som egentligen handlar om blu-ray spelare kan se oxå).

Tråden heter: "Hjälp mig komponera en HTPC"

I den tråden listar jag de komponenter jag har idag och någorlunda vilka "krav" jag har.

Fortsätt gärna i den tråden så blir jag lycklig.
(admin kanske anser det onödigt med en ny tråd? Då får du gärna klistra trådarna till en)

Tack för all hjälp!