Permalänk
Medlem

Det hela blir antagligen bara en tillfällig respit, men bra gjort av Tele2
nu väntar vi på Telia och BBB

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kom igen nu BBB, är ni sämre än Tele2 eller!?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

dom gör det nog inte för att vara snälla mot nerladare. Nog mest för att slippa massa arbeta själva

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrix
Kom igen nu BBB, är ni sämre än Tele2 eller!?

--------------
Exakt min tanke, jag har också mailat dem redan om det här!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Att Telia skulle ändra sig kan ni nog drömma om. De har t.o.m gått ut med att de stödjer IPRED till 100%.
Förstår inte att telia fortfarande har kunder, ni som har Telia. Vad är det som har fått er att stanna?
Är det de övertrisserade priserna? Är det den kompetenta supporten, eller är det så att ni stödjer monopol?

Snabbast i min lilla ort x) tyvärr :/

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem

Som någon sa.

Hjältar!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Här sitter man med Telia. Är tyvärr det ända vettiga om man inte vill slänga ut 5000:- på en fiberuppkoppling. D:

Antar att du menar den där engångskostnaden för att gräva in det till huset ? Isf. är det verkligen inte att slänga bort pengar, du får ju igen det på billigare månadskostnad för telefoni, bredband och tv, och också när du ska sälja huset. Se det som en investering, som dessutom gör ditt internetanvädning mycket roligare.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimpen
Skaffade tele 2 för 2 månader sen! TIMING!

Pontén blir ägd

har byggt ny data, ska ladda ner windows 7 sen 1000 filmer och spel nu

Kan man vara 100 % säker nu? eller ska man fortsätta med mega-sega-upload osv..

Tja helt säker är du väl inte men man kan väl säga så här, du är lika säker/osäker som du var innan IPRED trädde i kraft. Det var ju faktiskt olagligt innan också.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

BBB om någon borde trottsa det möget till lag.

Permalänk

Men Telia e ju ett statligt ägt bolag vilket gör att dom förmodligen inte vågar trotsa även om ipred går emot en äldre lag. De kommer dock förlora en hel del kunder på detta.

Visa signatur

Them icecreamezz smell funny :O

Permalänk

Är ju bara bra att Telia blir av med kunder. Vi behöver inte denna dominerande stofil på marknaden!

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomNinja
Men Telia e ju ett statligt ägt bolag vilket gör att dom förmodligen inte vågar trotsa även om ipred går emot en äldre lag. De kommer dock förlora en hel del kunder på detta.

Att man som operatör skulle vara tvungen att lagra särskilda uppgifter om sina användare är väl inte en del av IPRED, således så handlar det egentligen inte heller om att trotsa IPRED. Men visst sänder timingen en signal.

Permalänk
Medlem

Det här är nog första gången jag är glad över att Tele2 tog över fibern i mitt område. Kan ju inte påstå att jag hade något att vara missnöjd med fram till nu heller (förutom att de lagrade IP-adresserna)

//Grammatiken.

Permalänk

Vet inte om det är okej att skriva detta här men iaf....

Jag har perpektiv bredband och de har skrivit så här:

"Nuvarande lagstiftning förordar att personlig information som inte är nödvändig för drift eller debitering ska avidentifieras eller raderas.

På Perspektiv Bredband prioriterar vi våra kunders integritet och avidentifierar därför information om deras IP-nummer."

Betyder detta att jag inte berörs av ipredlagen över huvud taget? Spara de inte mina uppgifter över huvudtaget?

Permalänk
Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Helt rätt. Visar vad opinionen tycker om denna lagen. Att man kan anta en lag som inte ens en majoritet av befolkningen accepterar är för mig helt ofattbart. Sådana känsliga frågor borde vara folkomröstning på.

Hoppas att ComHem också slutar spara information. Att civila företag och organisationer ska få leka Polis är INTE acceptabelt, skaffa då istället en särskild IT-brottsenhet med specialutbildade poliser.

Angående idioten till advokat (läs: Devils advocate) som påstår att bredbandsbolagen utför olagliga handlingar borde ju läsa på IPRED-lagen bättre. Operatörerna gör ingenting olagligt med att inte spara IP-adresser. Om han vill tvinga operatörerna att lagra information om sina användare så vill det till en lagändring och det är det inte några domstolar som kan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kikon
Var bara lugna...när BBB och Telia märker att dom förlorar kunder kommer dom väldigt snabbt att sluta föra loggar också.

Det ligger för övrigt inte i någon isp:s intresse att fildelning upphör, tänk om alla slutade att fildela...95% av alla kunder skulle konstatera att de klarar sig med en vanlig 0,5 lina och byta ner sig i hastighet = gigantiskt tapp av inkomst för BBB, Telia, banhof..mm..mm

Nja. Vet inte riktigt om jag håller med. Om fildelandet upphör så kommer internettrafiken att gå ner, det är vi helt överens om. Men varför skulle de ta mindre betalt för det? Om ingen använder 100mbit abbonemang kommer bara priskalan att följa efter det för tillfället rådande 'behovet' hos konsumenterna. Säg att det kanske blir 20mbit som (i så fall) blir det 'nya' 100mbit.

/Kalle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Sverige kommer bli ett näste för pedofiler om det här ska fortgå. Det positiva är väl att vi frigör massa polisresurser nu. Men det är ju klart. Det är ju mycket bättre att ni ska få kunna ladda hem saker gratis, mycket bättre än att vi ska kunna ta fast riktiga brottslingar.

Hoppas ni som laddar hem saker åker på någon skön bedrägerismäll där ingenting kan göras för att IPet inte loggades.

IPRED-lagen är ett hån mot vanliga människor. Varför ska skivbolagen slippa gå via polisen för att de inte prioriterar upphovsrättsbrott, och dessutom få gå till civilrätten utan motpart, (förutom domstolen då) där beviskravet är lägre än i andra domstolar, för att begära ut namn bakom en IP-address och eventuellt få till en intrångsundersökning? Det blir ju lättare att kränka integriteten på en potentiell fildelare än en potentiell pedofil. Nej jag gillar inte att privata aktörer ska få företräde i rättsväsendet och lobba in sina lagar.

Lagen var rimlig som den var, personuppgifter bakom ett IP kan begäras ut om personen är misstänkt för ett brott som kan ge 2 års fängelse. Politikerna borde ha kunnat förutse att operatörerna skulle göra såhär.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
haha, kolla in den här jönsen:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2805029.svd

Från jönsen i nyheten:
"Alla i riksdagen har utgått ifrån att internetoperatörerna är lojala mot lagstiftningen och inte vill medverka till brott. Om Tele 2 intar den här attityden och det följs av andra operatörer blir det en skärpning av lagen i framtiden."

Låter som att han tror att han bestämmer hur Sveriges lagbok ska se ut Fast det kanske stämmer...

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Kom igen Bredband2!!!!!

Tycker synd om ALLA med telia abonemng.

Hoppas ni bara har telia för att det inte finns annat att välja!
Kom igen Bredband2!!!!

Bredband2 är redan med
http://cybernormer.se/2009/04/17/bredband2-foljer-bahnhofs-ex...

Permalänk
Medlem

Kom igen nu alla bredbandsbolag - fortsätt så! Hoppas på att Glocalnet blir nästa...

Permalänk

Yes! Kul att man har Ownit och dom går ut med det här, dom hör man aldrig något om annars

Permalänk
Medlem

Gött att man får Tele2 100mbit när man flyttar på onsdag då

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk

Egentligen är det bra att t.ex. Telia fortsätter att logga uppgifterna. Då kommer det hunnit sättas praxis och vi, som nu har IPRED-säkra leverantörer, kommer veta hur man ska skydda oss när väl datalagringsdirektivet slår igenom

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

För helvetet BBB jag vill inte bli kontrollerad! Börja radera!

Permalänk

Alla ni som har operatörer som inte värnar om ert integritet borde säga upp era abonnemang, och självklart också berätta för dem varför ni gör det.
Sen förstår jag att vissa av er kan bara ha bra hastigheter genom en specifik leverantör, MEN, då är det ju bara att avbryta uppsägningen i slutet av uppsägningstiden (som ju vanligtvis är 3 kalendermånader). Det är absolut inga som helst att avbryta en uppsägning, det kan jag lova er, det ligger ju i deras intresse att behålla sina kunder.

Ni måste lära att utnyttja det som är bra med kapitalism, dvs. tala med plånboken och ta hjälp av den fria konkurrensen!

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WoberT
Gött att man får Tele2 100mbit när man flyttar på onsdag då

För nu jävlar ska här fildelas?!

Permalänk
Medlem

De som snackar om pedofiler är ju inte riktigt kloka. Där föregår ett mycket värre brott, och det är ingen som är emot att arbeta emot detta. IPRED har ingenting med det att göra, men om något så är det farligt att IPRED stimulerar en utveckling där folk anonymiserar sig.

Finns knappt ord, som någon annan sagt tidigare på SC, de som jämför upphovsrättsbrott med våldförda barn kan man ju bara fråga sig hur saker och ting snurrar i deras huvud. P.g.a. det extremt grova brottet i sådana fall så kan även andra åtgärder tas och andra resurser användas.

Medan det i upphovsrättsbrott handlar om marknadsdetaljer som ska ställas mot eventuella grundläggande personrättskompromisser.

Är man rörd av sådana grova brott, hanteringen av vilka gör mig själv fly förbannad, så bör man också inrikta sig på specifikt sådana brott och den vaga hanteringen därav juridiskt och brottsbekämpningsmässigt, snarare än att dra upp frågan för att kunna rättfärdiga en sida i denna upphovsrättslagstvisten. Inget mindre än tragiskt är det att man drar en sådan sjuk parallel.

Permalänk
Medlem

nice, hoppas fler hänger på.. comhem?

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Nu sitter väl alla barnporrnissar och slickar sig runt munnen. Tragiskt att folk vill underlätta för dessa äckel...

Men det är väl lätt att bara tänka på sig själv och sina egna behov, när man själv aldrig blivit utsatt för övergrepp som barn.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q