Permalänk
Medlem

Satte ihop datorn, startar inte

Hej! Fick mina nya dator idag från komplett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321530
Satte ihop den i lugn och ro efter manualen, men när jag trycker på power knappen händer ingenting, och då menar jag verkligen ingenting. Lampan lyser på moderkortet så den får ju ström.

Vore jätte tacksam för hjälp. / mathias

Permalänk

Re: Satte ihop datorn, startar inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettaan
Hej! Fick mina nya dator idag från komplett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321530
Satte ihop den i lugn och ro efter manualen, men när jag trycker på power knappen händer ingenting, och då menar jag verkligen ingenting. Lampan lyser på moderkortet så den får ju ström.

Vore jätte tacksam för hjälp. / mathias

Det känns ju som att powerknappen kan vara felkopplad. Har du testat att kortsluta de två pinsen som den ska sitta på manuellt?

Visa signatur

OS: Win 7 | Chassi: Antec 1200 | Mobo: M3A32-MVP Deluxe Wi-fi | Cpu: Amd Phenom II 940 x4 @ 3.0 Ghz | Gpu: Nvidia 560 ti 448 core | 8 gb blandad ddr2-ram | Psu: Corsair 620W HX | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Re: Re: Satte ihop datorn, startar inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander31
Det känns ju helt klart som att powerknappen är felinkopplad. Har du testat att kortsluta de två pinsen som den ska sitta på manuellt?

Ne, inte så jätte haj på datorer. Hur gör jag detta ?

Permalänk
Medlem

På moderkortet (F-panel) sen där står det PWR_LED där ska du koppla dom. Om jag har rätt, är inte jätte säker.

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk

Har för mig att man kan ta en metallbit och kortsluta dem. Vänta dock på att nån bekräftar detta:P Har du ingen knapp på mobot?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xkurdi
På moderkortet (F-panel) sen där står det PWR_LED där ska du koppla dom. Om jag har rätt, är inte jätte säker.

PWR_LED = Lampan som indikerar att datorn är igång. In samma sak som stömbrytaren.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

Joltic, jaha. Men kan du förklara lite mera om det? Är ju inte jätte haj på datorer jag med, men jag hade nyss samma problem (kolla forumet), men jag hade glömt att koppla in den ena strömsladden till moderkortet. Fråga inte varför hehe

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk
Medlem

xkurdi, såg det i forumet men verkade vara bara din skärm som inte gick igång? min dator är verkligen hel död när jag trycker på power knappen.

Permalänk

Att den är helt död MEN lyser indikerar på att igångsignalen inte går iväg. Kolla kablar etc mellan mobot och knappen

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Har plockat isär den och satt i endast nödvändiga delar för uppstart med funka inte. Kollade kablar, testade även kortsluta de två pinsen där power sladden ska sitta men ingenting hände.
Fel på dom kanske? eller kan man testa något annat?

Permalänk

Säkert att du satt i BÅDA strömkontakterna? Det finns en ganska stor sladd från nätagget som har typ 20-24pins men sedan finns det oftast en 4 pins som ser ut ungefär som pci-e sladden, den skall sitta i nära processorn.

Permalänk

Är inte 4-pins kontakten ikopplad så startar INTE datorn alls!
Kolla så PWR-switchen fungerar mha. en volt/ohm-meter, ger den utslag när du trycker in knappen så funkar den fint
EDIT: Ska ju kortsluta när den är intryckt

Visa signatur

Quis Custodiet Ipsos Custodes!

Permalänk
Medlem

4-pins kontakten sitter i.
Ska kolla det Kangas nämde om PWR-switchen fungerar

Permalänk
Medlem

tack för tipsen, datorn startar nu. va fel på PWR-switchen.
Men nu när jag startar dator kommer jag inte in i BIOS så jag kan inte starta upp med någon CD-skiva.

Permalänk
Medlem

Har du ett USB tangentbord? Sätt på USB stödet för den i bios eller använd ett vanligt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Såg att du skrev att datorn startades, härligt. Kommer du inte in till bios? Hur menar du? Står det att du ska sätta in en cd skiva? Isåfall om du ska sätta i en cs skiva ska det vara operativsystemet's cd skiva.

Visa signatur

Mitt andra jag:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettaan
tack för tipsen, datorn startar nu. va fel på PWR-switchen.
Men nu när jag startar dator kommer jag inte in i BIOS så jag kan inte starta upp med någon CD-skiva.

Vad gjorde du för att fixa pwr-switchen?

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 1155 | i5 3570k 3,4ghz @ 4,3ghz | Gigabyte Nvidia GTX 1060 6gb, 2 x 8gb Corsair DDR3 1600mhz, Noctua DH14 cooler