ny spel ska köpas nu i veckan *HJÄLP*

Permalänk
Medlem

ny spel ska köpas nu i veckan *HJÄLP*

hello hello , nu i veckan blev jag sugen på en ny game dator och har bestämt mig för att köpa en ,, lägger ut max 13k utan skärm , dator ska kunna klara av upplösning för en 24" benq skärm full hd, och så ska den helst kunna klara av dom flesta spelen på hög grafik även att den är lite framtidssäker .. inget os behöver ni räkna med i paketet har ett liggandes.

Lite över klockning kommer göras men senare i framtiden när de behövs,,

hoppas ni kan hjälpa mig

// mvh EddA

Fråga 2: ddr2 eller ddr3 och vf .

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Inaktiv

Re: ny spel ska köpas nu i veckan *HJÄLP*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EddAa
hello hello , nu i veckan blev jag sugen på en ny game dator och har bestämt mig för att köpa en ,, lägger ut max 13k utan skärm , dator ska kunna klara av upplösning för en 24" benq skärm full hd, och så ska den helst kunna klara av dom flesta spelen på hög grafik även att den är lite framtidssäker .. inget os behöver ni räkna med i paketet har ett liggandes.

Lite över klockning kommer göras men senare i framtiden när de behövs,,

hoppas ni kan hjälpa mig

// mvh EddA

Fråga 2: ddr2 eller ddr3 och vf .

Vad är det för fel på den du sitter på? Du får ju inte mycket bättre vet du..

Permalänk
Medlem

Re: Re: ny spel ska köpas nu i veckan *HJÄLP*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vad är det för fel på den du sitter på? Du får ju inte mycket bättre vet du..

såld bara jag som har glömt att ta bort texten =P

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Så kanske? Sen köper du annan kylare till processorn och DX 11-grafikkort när datorn inte hänger med längre i spel om något år eller två.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Callisto
http://i43.tinypic.com/2woy5fs.jpg

Så kanske? Sen köper du annan kylare till processorn och DX 11-grafikkort när datorn inte hänger med längre i spel om något år eller två.

aa jo men vad sägs om detta systemet som en annan byggde ihop ..

Noctua NH-U12P CPU Cooler, 120mm fläkt
st.
646 kr
ta bort
Noctua NH-U12P CPU Cooler, 120mm fläkt
Sparkle GeForce GTX 275 896MB PCIe
st.
2 490 kr
ta bort
Sparkle GeForce GTX 275 896MB PCIe
BenQ TFT 24'' E2400HD
st.

850W Corsair CMPSU-850TXEU
st.
1 458 kr
ta bort
850W Corsair CMPSU-850TXEU
4096MB (2x2048MB) DDR3 PC12800 Corsair XMS3
st.
989 kr
ta bort
4096MB (2x2048MB) DDR3 PC12800 Corsair XMS3
500GB Western Digital Caviar Black SATA II
st.
669 kr
ta bort
500GB Western Digital Caviar Black SATA II
Intel Core 2 Quad Q9650 3.0GHz 1333MHz
st.
3 386 kr
ta bort
Intel Core 2 Quad Q9650 3.0GHz 1333MHz

XFX nForce 790i 3-Way SLI

Antec Twelve Hundred

pris : 14k
16k med skärm

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte satsa på Intel socket 775 som den andra killen satt ihop, men visst ser det fint ut. Tror dock Phenom II 3,2 GHz är bättre, speciellt om du köper en bra kylare till vilket mitt paket tillåter eftersom det "bara" gick på 11 000.

Du är ju medveten om DX 11 korten kommer runt sommaren/hösten? Vill du lägga ut mycket pengar just nu på DX 10-grafikkort? Det är frågor bara du kan svara på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Callisto
Jag skulle inte satsa på Intel socket 775 som den andra killen satt ihop, men visst ser det fint ut. Tror dock Phenom II 3,2 GHz är bättre, speciellt om du köper en bra kylare till vilket mitt paket tillåter eftersom det "bara" gick på 11 000.

Du är ju medveten om DX 11 korten kommer runt sommren/hösten? Vill du lägga ut mycket pengar just nu på DX 10-grafikkort? Det är frågor bara du kan svara på.

aa jo precis , du har helt rätt .. så jag borde satsa på amd , och ati? am3 eller am2 ? ddr3 eller ddr2 ?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du borde satsa på Core i7 om du har en budget på 13k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smewii
Jag tycker att du borde satsa på Core i7 om du har en budget på 13k

behövs väl inte idagens läge ? eller?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EddAa
behövs väl inte idagens läge ? eller?

Det viktigaste om det är en speldator är grafikkortet, processorn är andra prioritet.

Jag tycker du ska satsa AM3 och DDR3, dvs Phenom II 3,2 GHz som jag visade tidigare i denna tråd. Men i7 är ett alternativ också men eftersom den är dyrare så blir det mindre pengar över till grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Callisto
Det viktigaste om det är en speldator är grafikkortet, processorn är andra prioritet.

Jag tycker du ska satsa AM3 och DDR3, dvs Phenom II 3,2 GHz som jag visade tidigare i denna tråd. Men i7 är ett alternativ också men eftersom den är dyrare så blir det mindre pengar över till grafikkort.

okej så du tycker jag ska satsa på de systemet du visa ?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EddAa
okej så du tycker jag ska satsa på de systemet du visa ?

Hehe om det hade varit mina pengar hade det blivit ett sånt system, men du bör få ett par till personers samtyckte att det är ett bra system innan du köper.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Callistos system ser bra ut. Men han han ju 13k att röra sig med så då tycker jag du skulle kunna peta in ett till gtx 275
Du kanske behöver 750w nätagg men du klarar dig nog ganska bra på 13 000 kr. De kanske blir 13,5k men de är de värt.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Något liknande det här, kanske?

Då är du framtidssäkrad och kan byta ut processorn om det skulle bli aktuellt om ett par år. Två stycken 1GB HD4890 i Crossfire borde räcka bra för att maxa de flesta spelen ett bra tag framöver också.

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 156Current
Något liknande det här, kanske?

http://img412.imageshack.us/img412/3219/ddr3dator.jpg
Då är du framtidssäkrad och kan byta ut processorn om det skulle bli aktuellt om ett par år. Två stycken 1GB HD4890 i Crossfire borde räcka bra för att maxa de flesta spelen ett bra tag framöver också.

Greger vafan! De där minnena är till Core i7, till Phenom II (AM3) gäller dualchannelminnen, dvs 2x2GB-paket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 156Current
Något liknande det här, kanske?

http://img412.imageshack.us/img412/3219/ddr3dator.jpg
Då är du framtidssäkrad och kan byta ut processorn om det skulle bli aktuellt om ett par år. Två stycken 1GB HD4890 i Crossfire borde räcka bra för att maxa de flesta spelen ett bra tag framöver också.

Mannen! Det där moderkortet stödjer inte äkta 16x/16x CrossFire, så han kommer inte att kunna mjölka ur all prestanda ur dessa HD4890.

Ett UD5P måste det vara, 4:an duger inte tyvärr

Edit: Och precis som previous sa så har inte Phenom II dual chanel stöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Mannen! Det där moderkortet stödjer inte äkta 16x/16x CrossFire, så han kommer inte att kunna mjölka ur all prestanda ur dessa HD4890.

Ett UD5P måste det vara, 4:an duger inte tyvärr

Edit: Och precis som previous sa så har inte Phenom II dual chanel stöd.

vilket moder kort och minnen rekommenderar du för äkta 16x16 ? och vilka ddr3 dualchannel minnen ?

/ EddA

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk

Dessutom, rätta mig om jag har fel... men är inte AM3 i det närmaste lika dyrt som 1366? Jag menar, prisskillnaden blir väl runt en tusing om man vill ha likvärdiga moderkort? Sen kostar minnena till i7 några kronor extra, men det är ju för att man köper 6 gig istället för 4.

Just Phenom känns mest prisvärt om man kör DDR2...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EddAa
vilket moder kort och minnen rekommenderar du för äkta 16x16 ? och vilka ddr3 dualchannel minnen ?

/ EddA

Kolla detta:
http://sweclockers.com/artikel/6168-fyra_pakostade_moderkort_...

Alla moderkort som har AM3 och DDR3-stöd och 16x/16x äkta CF/SLI kostar runt 1800-2000, tyvärr.

Minnen?
På komplett.se; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=349991

CL6 är sweet på DDR3!
Dock finns dom inte i lager för tillfället

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Dessutom, rätta mig om jag har fel... men är inte AM3 i det närmaste lika dyrt som 1366? Jag menar, prisskillnaden blir väl runt en tusing om man vill ha likvärdiga moderkort? Sen kostar minnena till i7 några kronor extra, men det är ju för att man köper 6 gig istället för 4.

Just Phenom känns mest prisvärt om man kör DDR2...

Det kan diskuteras i oändlighet ofc
Jag och några andra, Zcenix lr vad tusan han heter (? ), brukar dra den diskussionen i AM3 trådar... hehe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Kolla detta:
http://sweclockers.com/artikel/6168-fyra_pakostade_moderkort_...

Alla moderkort som har AM3 och DDR3-stöd och 16x/16x äkta CF/SLI kostar runt 1800-2000, tyvärr.

Minnen?
På komplett.se; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=349991

CL6 är sweet på DDR3!
Dock finns dom inte i lager för tillfället

några exempel på bra moderkort som har 16x/16x eller fler 16x ?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

16x/16x vs 16x/8x eller till och med 4x är det inte så stor skillnad alls. tomshardware gjorde ett test på det om jag minns rätt så skille det typ 5fps. om om det är nått problem köp ett 4870x2? är ju rätt bra fortfarnade

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Phenom II och HD4890 FTW!
Varför ska du köpa ett 4890? Jo eftersom att det klarar allt på max utom Crysis då! Det kommer klara allt fram tom 2010. Och då har du sparat pengar att lägga på ett DX11 Kort! När det kommer till processorn är Phenom II 955 Tillräckligt bra och framtidssäker och moderkortet kostar hälften så mycket vilket betalar sig nrä du uppgaderar till nästa AMD prolle som antagligen är bättre än i7!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EddAa
några exempel på bra moderkort som har 16x/16x eller fler 16x ?

Det finns ju fyra som rekommenderas i översta länken i mitt förra inlägg....