Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grafikupplösningsproblem.

Permalänk

Grafikupplösningsproblem.

Tja!

Helt appropå ingenting så har mitt grafikkort slutat vara i widescreenläge dvs. 1680x1020. Var som vanligt igår och sen idag är det såhär.

Nu är han inställd på 1360x768. Det maximala som går att ställa in just nu är 1600x1200 och det är ju INTE widescreen.

Vad har jag gjort då? Jo jag har installerat de senaste driversana ifrån Nvidia, 182.50, och under installationsprocessen så blev skärmen svart och det stod "Check VGA Cable" och den stod så i 10min, då startade jag om datorn. Startade upp den i "Felsäkert läge" för att se så allt stod rätt till. Han visade fortfarande bild så det är ju bra.
Sen startade jag om honom som vanligt och kom in i Vista fast fortfarande i den gamla upplösningen. Kollade upplösningarna och där fanns min som jag vill ha. Valde den och OK:ade. BLAM! Helt svart skärm och "Check VGA Cable" Igen, den hoppade inte ens tillbaks efter 15sek.

Håller grafikkortet på att ge upp eller vad är det? Iom att den klarar ju av att visa bild men inte på den upplösningen som jag vill och som den gjort tidigare.

Grafikkortet är det som står i signaturen Nvidia Gforce 8800GTS (kommer inte ihåg vilken tillverkare dock).

Mvh!

Visa signatur

Veteran i självutnämd exil..

Permalänk
Medlem

Kolla så att uppdateringen inte är högre än skärmen klarar av, den klarar av mindre uppdatering ju högre upplösningen blir.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Kolla så att uppdateringen inte är högre än skärmen klarar av, den klarar av mindre uppdatering ju högre upplösningen blir.

Visst är det så men men min 1680x1020 har bara 60Hz och det klarar skärmen.

Visa signatur

Veteran i självutnämd exil..

Permalänk

Jag skulle avinstallerat drivrutinerna och installerat en äldre version, alternativt försökt installera om samma version igen. Verkar ju vara ett drivrutinsrelaterat fel.

Skulle passat på att installera om skärmdrivrutinerna medan jag ändå höll på.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jag skulle avinstallerat drivrutinerna och installerat en äldre version, alternativt försökt installera om samma version igen. Verkar ju vara ett drivrutinsrelaterat fel.

Skulle passat på att installera om skärmdrivrutinerna medan jag ändå höll på.

Precis det jag har gjort nu och när skärmen blir svart när jag valt min 1680-upplösning så bytte jag till andra ingången på grafikkortet så jag fick bild men sämre upplösning. Då stod det typ "the drivers stopped working and has been shut down" sen stod det nått namn på drivrutinen typ, nhhlllkk eller nått sånt. Men det verkar ju vara drivrutinsproblem ja.

Jag har installerat en äldre version men samma problem kvarstår. Ska försöka installera den varianten som jag hade innan och se vad den säger då.

En rolig sak är att om jag rycker ur vga-kabeln ur grafikkortet och stoppar in den igen så får jag alla upplösningar att välja mellan. Men om jag väljer nån som är högre än den jag har nu så blir skärmen svart. Om jag sen då startar om datorn så har jag bara upp till 1600x1200 att välja på igen.

Skumt? Ja! Med tanke på att jag inte gjort något.. det har bara blivit så..

Visa signatur

Veteran i självutnämd exil..