Permalänk
Medlem

Hur ska fläktarna sitta på radiatorn?

Tjena! Har en sak jag undrar över. Ska fläktarna sitta på radiatorn så att dom suger ut luften ur radiatorn eller så att dom blåser genom radiatorn.

hår kommer 2 enkla bilder så att det lättare kan förstås och så ni kan skriva hur det ska sitta genom att skriva vilken av bilderna som är mest effektivast.

Bild 1: http://pici.se/405719

Bild 2: http://pici.se/405721

Permalänk

beror på fläktarna, långsamma ska tydligen funka bäst i pull, men inte alltid, högre statiskt tryck ska funka bäst push. Du får helt enkelt prova dig fram, push har dock potential att vara tystare och ge bättre flöde i lådan om dom blåser in.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Kej, ska ha 2 stycken 240 radiatorer bak längst upp på mitt thermaltake Mozart TX chassi. så dom ska blåsa ut från chassit

Permalänk

1600 rpm scythe s-flex med fläktkontroller är vad du vill ha då som puttar luften genom

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

kommer köra med Scythe Slip Stream 120mm 1200rpm och fläktkontroller. Eller kommer man få ner hastigheten tillräckligt mycket med 1600rpm?

Kör med zalmans 6-kanals kontroll

Permalänk
Medlem

Ifall du har en radiator med lågt luftmotstånt som Thermochill Pa serien och kanske även en fläktdistans så är det ytterst liten skillnad mellan push eller pull, på låga varv kanske det handlar om mindre än 1gradC. Så i det fallet så är det bara att välja vad som passar bäst i lådan. Du får kanske aningen lägre ljudnivå om du mountar push och radiatorn i lådan, dock ytterst marginell.

Jag har personligen mest haft BIXar och de anser jag fungerar bäst i pull oavsett fläkthastighet. Men jag har dock inte haft någon fläktdistans tidigare.

För att summera så kvittar det gansk mycket vilket du väljer för skillnaden i ljud och temperatur är försumbar.

Lycka till!

mvh

Permalänk
Medlem

Låter bra då kör jag på det som passar bäst och utan fläktdistanser ;P

Tack så mkt för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag kör en PA120.3 med 3st Scythe i pull.
Sen på min BIX har jag 4 fläktar, 2 pull & 2 push.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Jag kör en PA120.3 med 3st Scythe i pull.
Sen på min BIX har jag 4 fläktar, 2 pull & 2 push.

Jag kommer att köra med 2 st Black ICE GTS 240 och Scythe Slip Stream 120mm 1200rpm med kontroller.

Men om du kör 4 fläktar på en 240 låter det inte ganska mkt om du har 2 pull och 2 push? Tänkte med luftvirvlar mm?

Kom på, kan bara slänga in en till fråga hur många amper klarar en "kanal" av på min Zalman ZM-MFC1 Plus Fläktkontroller? alltså koppla in fler än 6 fläktar så man koppar kanske 2 st till en 3-pinns kontakt.

Permalänk

är inte det en väldigt tät rad? I så fall kan du nog få väldigt dåligt flöde med dom svaga slip streamarna

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Maximum power 7.0W per channel

du har spänningen 12v
P=U*I -> I=P/U = 7/12 = 0,58A per kanal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kermit4
Men om du kör 4 fläktar på en 240 låter det inte ganska mkt om du har 2 pull och 2 push? Tänkte med luftvirvlar mm?

Den låter en hel del ja.. jag foldar med min 24/7, så jag måste ha dom på max.. men hade jag haft den som spelrigg eller kontorsrigg, så hade jag kunnat köra med 2 fläktar på 12V är jag ganska säker på. Kanske t.o.m. 2st på 7V, men BIXen är tät, det är inte mycket luft som strömmar igenom med endast 2 fläktar.

Varit inne lite på att byta ut BIXen mot en PA120.2 istället. För att kunna köra 2 fläktar och ev. sänka till 7V.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
Maximum power 7.0W per channel

du har spänningen 12v
P=U*I -> I=P/U = 7/12 = 0,58A per kanal

Härligt! tack dör hjälpen.

Men vad lär ska behövas för fläktar till min radiator om dom är så pass tät? Jag har inte köpt fläktarna än så det är ju bara att välja nå andra fläktar ;P helst inte allt för dyra fläktar. Nått bra förslag? sen så får jag själv kolla vilket som passar bäst för mina radiatorer (push eller pull)

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Scythe S-Flex, 1600rpm.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

om du har kvar thermaltake fläktarna (modell tt-1225) är dom rätt bra med eftersom dom har högt statiskt tryck men s-flex 1600 är standardfläkten eftersom den funkar bäst

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Vilken fläkt

Ifall du hittar Nexus fläktar billigt så har de förhållandevis bra tryck och ljudnivå. Har du flyt så kan du hitta de svart/vita nexusarna för ca 90kr/st.

Det är mycket snack om vad som är bäst hela tiden, men ifall du väljer Nexus, Scythe eller till och med vissa Adda fläktar så är det skillnader som är relativt obetydliga både i prestanda och ljudnivå.

Prisnivån 80-120kr per 120mm fläkt är att betrakta som ett bra pris (om det är en produkt i klass med de ovan nämda). Min personliga favorit: "Nexus Real Silent".

Lycka till

Permalänk
Medlem

Re: Vilken fläkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ningenpo
Ifall du hittar Nexus fläktar billigt så har de förhållandevis bra tryck och ljudnivå. Har du flyt så kan du hitta de svart/vita nexusarna för ca 90kr/st.

Det är mycket snack om vad som är bäst hela tiden, men ifall du väljer Nexus, Scythe eller till och med vissa Adda fläktar så är det skillnader som är relativt obetydliga både i prestanda och ljudnivå.

Prisnivån 80-120kr per 120mm fläkt är att betrakta som ett bra pris (om det är en produkt i klass med de ovan nämda). Min personliga favorit: "Nexus Real Silent".

Lycka till

Jo precis, alla tycker olika ;P Men som fläktarna jag funderar på (Scythe Slip Stream 120mm 1200rpm) skulle funka utan problem? har bestämt att dom kommer ligga i push iaf. sj så tycker jag det inte spela sån stor roll med scythe eller nexus, eftersom jag aldrig prova nexus