Betala med befintligt E-kort

Permalänk
Medlem

Betala med befintligt E-kort

Tjenare, nu tänkte jag fråga en liten fråga om E-kort.
Har skaffat ett sånt på Swedbanks hemsida, har bundit det till mitt Paypal account och köpte en grej på Ebay igår, det funkade prima.

Idag skulle jag vilja köpa en grej på steam, men hur kan jag kolla mitt E-kortsnummer? Man måste väl inte skaffa ett nytt E-kort?
Läste också någonstans att man skapar ett nytt kortnummer vid varje köp, men när jag trycker på "skapa E-nummer" så kommer det upp om att skapa ett nytt E-kort ser det ut som :/

Känns som om texten blev lite rörig, men förhoppningsvis förstod någon, hehe.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk

Du väljer "Skapa ett e-nummer"
där fyller du i beloppet du vill kunna använda, klickar på knappen "Skapa e-nummer"
(du kan välja att skapa ett kort för en månad eller flera månader, jag brukar skapa ett nytt för varje gång jag ska handla)
så kommer det virituella kortet upp, nypåfyllt. bara att handla på sedan

Permalänk
Avstängd

nytt nummer för varje nytt köp.

Varje nummer har sin summa som du har satt i, numret ger du till säljaren så den har bara tillgång till den summan, för en ny säljare måste du ha en ny summa som denna har tillgång till.

Säkrare än någon annan "betalkort" där köparen har tillgång till hela kontot.

Tyvärr aldrig använt mig av E-kort, men fick en inblick i saken på fackkurs och Västra Mälardalens Sparbank (swedbank) var på besök angående deras försäkringar.. Eller propaganda som kursledaren sa

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Precis det jag ville veta, tackar!

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Handlar du regelbundet med paypal skall du INTE skaffa nytt e-kort varje gång. Då blir du avstängd, det blev jag.
Skapa ett e-nummer på säg 1000kr och välj 12 månader om du köper mycket småprylar.

Permalänk
Avstängd

Grabbar:D Kan inte rekommendera E lösningen som banken har. Banken blåser på dina kulor (en blåsning alltså) och du tror dig vara sval och säker när det egentligen handlar om att det inte ALLS är ett säkert sätt att bet. med E-kort till företag etc.:S :'(

Skillnaden mellan ett vanligt kontokort, om du bet. med det, så får du tillbaka pengarna om företaget går omkull via kort-garantin.

Med E-kort får man inte tillbaka en spänn om bolag X du handlar av går i konkurs. (Det finns ingen garanti som på ditt fysiska kort: varför skulle bankeran vilja ge en sådan garanti: bättre att "någon annan" dvs kortfirman få stå för dylika). En annan svaghet är att företaget kan gå in och plocka kulorna (syftar på pengarna nu ) och jag frågade banken vad som händer om man inte får det man köpt över nätet men att de ändå plockat kulorna av en?

"Ja svarade banken, vi har levererat pengarna på DITT uppdrag" (sant iofs men dom är snabba på att lägga allt på kunden;)).
Jag: Jo det fattar jag ju men det jag undrar är hur agerar NI om man inte får varan?
Bank: ja alltså vi agerar inte alls men vi rekommenderar att du alltid gör en polisanmälan mot det aktuella företaget. (LOL Märk väl ordet "rekommenderar" = vi beklagar men vi bryr oss inte men ett tips är alltid gratis.;)).
Jag: Ok så om jag spärrar transaktionen vad händer då?
Bank: pengarna spärras om de inte hunnit nå mottagaren. (Här menade banken att pengarna oftast NÅR mott. utan att man hinner spärra).

Det var en tjej som hade handlat med e-kort och hon trodde att hon var säker men företaget gick i konkurs och där stod hon naken utblottad och våldtagen av banken. :S Detta kan man se på PLUS (banken ändrade formuleringen på deras e-kortstjänst före eller efter prog).

Jag har 2 konton:

Konto 1 är ett konto som jag aldrig ger ut, mer än till ett fåtal "aktörer" men där lön m.m. sätts in. Konto 2 är ett konto som jag har mitt bankkort anslutet till och när jag ska handla så använder jag det: jag för över den summa som jag kan tänkas handla för vid det aktuella tillfället. (lite bökigt men tillvänjningströskeln är låg samt att om någon skimmar kortet begär jag ut ett nytt och summan som var på kortet var förhoppningsvis inte så hög). ^^

Detta är det säkraste sättet tycker jag. ^^

Jag tycker det är konstigt att privatpersoner inte inser att man kan öppna hur många konton som helst utan att det kostar extra. Man får ofta höra (tex. om man handlar av privatperson) att de inte kan ge ut kontonummer.:P:) Öppna ytterligare ett "blocket-kontonummer" där du för över pengar eller ett kontonummer som du ger ut när du handlar privat.:)

Var försiktiga där ute när ni handlar.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Handlar du regelbundet med paypal skall du INTE skaffa nytt e-kort varje gång. Då blir du avstängd, det blev jag.
Skapa ett e-nummer på säg 1000kr och välj 12 månader om du köper mycket småprylar.

Jag skapade ett på 2000 för 12 månader, så att jag slipper riskera sådant

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

För att få fram ditt nummer:
Gå till https://ekort.swedbank.se/
Logga in med dina uppgifter. (pnr och din personliga kod som du valt i internetbanken)
Klicka på "Historik e-kort och Aktuella köp".
Sen klickar du på "Visa aktuella köp"
Där har du köpgräns, balans, giltighetstid, "kortnummer" och CVV/CVC2-kod.

Vet dock inte om det går att använda på flera köpställen. Jag kan tänka mig att det inte går. Det gör det säkrare att använda e-kort om bara en butik kan debitera ett bestämt kortnummer.

Och visst är det säkrare. Man sätter ju en gräns för hur mycket som kan "tas ut" på e-numret. Man minskar risken för att få sitt konto tömt om någon snor uppgifterna. För konkurser och annat så är det förstås inte ett skydd. Man får själv ta reda på fakta. Det ÄR säkrare.. men VAD det är som gör det mer säkert får man faktiskt läsa sig till. Inte gnälla på banken sen när köpstället går i kk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Handlar du regelbundet med paypal skall du INTE skaffa nytt e-kort varje gång. Då blir du avstängd, det blev jag.
Skapa ett e-nummer på säg 1000kr och välj 12 månader om du köper mycket småprylar.

Går inte, e-kort är för 1 köp

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Går inte, e-kort är för 1 köp

Inte då. Går utmärkt att använda för prenumerationer.
Annars är möjligheten att sätta en längre giltighetstid ganska onödig.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Går inte, e-kort är för 1 köp

Skitsnack

Ekort låser man till en viss summa, men antalet köp är inte begränsade.

Du kan låsa kortet till x pengar i x månader (tror det är upp till 12 mån)

Men hur många gånger du använder just det kortet är helt upp till dig.

Annars skulle man bli helt dum i huvudet av att behöva regga nya kort varje månad när man spelar online och liknande.

Permalänk
Medlem

Man kan sätta giltighetstiden till max 24 månader fram i tiden.
Jag har prenumerationer på ett av mina e-kort. Funkar fint.

Permalänk
Sötast

24 var det visst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Annars skulle man bli helt dum i huvudet av att behöva regga nya kort varje månad när man spelar online och liknande.

hehe... då måste jag vara dum i huvudet vid det här laget, då det är precis så jag gör; reggar ett nytt kort en gång i månaden varje gång prenumerationen gått ut. detta gör jag iofs för att ha koll på vad jag egentligen spelar och för att jag skall fundera på om jag verkligen vill fortsätta.

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Medlem

Här behövs lite korrekt information ser jag!

Vad gäller säkerheten så är den lika god som för fysiska kort. Det där Plus programmet som Enkronan talar om handlade inte om e-kort utan det var en annan banköverföringstjänst. När man skapar ett e-kort så skapar man ett virtuellt Mastercard eller Visa med precis samma regler som för vilket Mastercard eller Visa som helst. Enda skillnaden är att tryggheten är begränsad till max 50.000 SEK, därför kan man inte skapa e-kort med högre värde än just 50.000 SEK.

O ja ett och samma e-kort kan man använda flera ggr ända tills värdet eller giltighetstiden är slut. Max värde är 50.000 SEK och max giltighetstid är 24 månader. Observera att man kan skapa ett e-kort med högre värde än vad man har täckning för på sitt bankkonto. också bra att veta är att man endast kan ha e-kort kopplat till transaktionskonto ej sparkontona.

Har man ett Maestro eller Visa Electronkort är e-kort ända möjligheten att använda PayPal. O ja byter man kort för ofta hos PayPal så kan man få problem. Därför rekommenderar jag att man för PayPal skapar ett e-kort med max giltighetstid 24 månader och maxvärde 50.000 SEK så täcker det de flesta behov.

Observera också att e-kort ej är begränsade till en handlare, så det innebär att du kan använda samma e-kort hos flera handlare. Men man kan skapa flera e-kort för olika ställen om man så vill det.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Grabbar:D Kan inte rekommendera E lösningen som banken har. Banken blåser på dina kulor (en blåsning alltså) och du tror dig vara sval och säker när det egentligen handlar om att det inte ALLS är ett säkert sätt att bet. med E-kort till företag etc.:S :'(

Skillnaden mellan ett vanligt kontokort, om du bet. med det, så får du tillbaka pengarna om företaget går omkull via kort-garantin.

Med E-kort får man inte tillbaka en spänn om bolag X du handlar av går i konkurs. (Det finns ingen garanti som på ditt fysiska kort: varför skulle bankeran vilja ge en sådan garanti: bättre att "någon annan" dvs kortfirman få stå för dylika). En annan svaghet är att företaget kan gå in och plocka kulorna (syftar på pengarna nu ) och jag frågade banken vad som händer om man inte får det man köpt över nätet men att de ändå plockat kulorna av en?

"Ja svarade banken, vi har levererat pengarna på DITT uppdrag" (sant iofs men dom är snabba på att lägga allt på kunden;)).
Jag: Jo det fattar jag ju men det jag undrar är hur agerar NI om man inte får varan?
Bank: ja alltså vi agerar inte alls men vi rekommenderar att du alltid gör en polisanmälan mot det aktuella företaget. (LOL Märk väl ordet "rekommenderar" = vi beklagar men vi bryr oss inte men ett tips är alltid gratis.;)).
Jag: Ok så om jag spärrar transaktionen vad händer då?
Bank: pengarna spärras om de inte hunnit nå mottagaren. (Här menade banken att pengarna oftast NÅR mott. utan att man hinner spärra).

Det var en tjej som hade handlat med e-kort och hon trodde att hon var säker men företaget gick i konkurs och där stod hon naken utblottad och våldtagen av banken. :S Detta kan man se på PLUS (banken ändrade formuleringen på deras e-kortstjänst före eller efter prog).

Jag har 2 konton:

Konto 1 är ett konto som jag aldrig ger ut, mer än till ett fåtal "aktörer" men där lön m.m. sätts in. Konto 2 är ett konto som jag har mitt bankkort anslutet till och när jag ska handla så använder jag det: jag för över den summa som jag kan tänkas handla för vid det aktuella tillfället. (lite bökigt men tillvänjningströskeln är låg samt att om någon skimmar kortet begär jag ut ett nytt och summan som var på kortet var förhoppningsvis inte så hög). ^^

Detta är det säkraste sättet tycker jag. ^^

Jag tycker det är konstigt att privatpersoner inte inser att man kan öppna hur många konton som helst utan att det kostar extra. Man får ofta höra (tex. om man handlar av privatperson) att de inte kan ge ut kontonummer.:P:) Öppna ytterligare ett "blocket-kontonummer" där du för över pengar eller ett kontonummer som du ger ut när du handlar privat.:)

Var försiktiga där ute när ni handlar.:)

Jasså, fick tillbaka mina pengar när FlyME konkade och jag hade betalt resan med e-kort. Sen om man står utblottad pga att man handlat med e-kort så är väl frågan mer om man öht ska handla med begränsad ekonomi, och isf bara hos ett företag?

Sen just hur många konton man har, det är ju individuellt. Har bara 2 st konton, ett lönekonto som är bundet till kortet, och sen ett "sparkonto" dit pengar flyttas när de kommit in. Vilket innebär att pengarna som finns på kortkontot är 3-6 tusen beroende på.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF