Riktigt långsam RAID 5 på Asus P5E-VM HDMI

Permalänk

Riktigt långsam RAID 5 på Asus P5E-VM HDMI

Jag har monterat 1 st WD10EACS och 2 st WD10EADS 1TB diskar i en RAID5 och använt moderkortets (Asus P5E-VM HDMI) RAID-möjligheter.

Så jag har en C: på 1,8TB med OS och allt på.

Problemet är bara att jag har read och write på 1 MB/s.

Om man kopierar filer till RAID-disken så fryser hela datorn ihop och det går inte jobba. Processorn är en Q9550 4-kärnor på 2,83GHz.

Har jag missat något helt och hållet här? Visst är moderkortens RAID mindre bra men detta är ju helt oanvändbart!

Jag har några gamla IDE diskar sittandes i samma maskin som ger 30 MB/s.

Alla tips emottages! Lutar dock åt att jag kommer kasta allt vad RAID heter åt helvete. =/

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst så är RAID5 bara att glömma såvida man inte har ett bra (dyrt) separat kontrollerkort. Att använda moderkortens inbyggda stöd för annat än RAID0 eller 1 verkar lönlöst tyvärr.

Visa signatur

Antec Three Hundred, Corsair HX620W, Core i7 920 @ 4GHz stabil, 12gb DDR3 OCZ 1600MHz, Noctua NH-U12P, Intel X25-M 80GB, Asus 4870 Dark Knight 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ceflower
Vad jag har läst så är RAID5 bara att glömma såvida man inte har ett bra (dyrt) separat kontrollerkort. Att använda moderkortens inbyggda stöd för annat än RAID0 eller 1 verkar lönlöst tyvärr.

Typiskt Ines Usman uttalande. Folk tror, tycker och gissar så mycket när dom inte har egna erfarenheter.

Själv har jag kört chipsetRAID5 i många år på 4 st datorer och mjukRAID5 på 3 st datorer - funkar OK.

Permalänk
Medlem

Re: Riktigt långsam RAID 5 på Asus P5E-VM HDMI

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas Nielsen
Jag har monterat 1 st WD10EACS och 2 st WD10EADS 1TB diskar i en RAID5 och använt moderkortets (Asus P5E-VM HDMI) RAID-möjligheter.

Så jag har en C: på 1,8TB med OS och allt på.

Problemet är bara att jag har read och write på 1 MB/s.

Om man kopierar filer till RAID-disken så fryser hela datorn ihop och det går inte jobba. Processorn är en Q9550 4-kärnor på 2,83GHz.

Har jag missat något helt och hållet här? Visst är moderkortens RAID mindre bra men detta är ju helt oanvändbart!

Jag har några gamla IDE diskar sittandes i samma maskin som ger 30 MB/s.

Alla tips emottages! Lutar dock åt att jag kommer kasta allt vad RAID heter åt helvete. =/

Se manualen angående RAID-BIOS. En femma kräver 3 st likadana diskar som initialt skall vara tomma. Det tar flera timmar att skapa femman innan den kan populeras. Därefter bör du ha 40-70 MB/s i skrivning och över 400MB/s i läsning. Om nägon partition är större än 2TB skall volymen initieras som GPT.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Typiskt Ines Usman uttalande. Folk tror, tycker och gissar så mycket när dom inte har egna erfarenheter.

Själv har jag kört chipsetRAID5 i många år på 4 st datorer och mjukRAID5 på 3 st datorer - funkar OK.

Håller med.
Jag kör mjukraid i min server och det funkar fint.
3x 1TB-diskar (en Hitachi 7K1000, en 7K1000.B och en WD Green WD10EADS), får ut 145 MB/s läs och 115 MB/s skriv (256 kB chunksize under Linux). Jag är nöjd i varje fall.
Edit: Det skulle gå att få ut högre läshastighet med större chunksize, men då får man betala i skriv istället. Jag valde det som verkade vara en sweet spot för båda, speciellt då nätverket ändå begränsar hur som helst.
http://blog.jamponi.net/2008/07/raid56-and-10-benchmarks-on-2...

Sorry for OT, förresten, jag märkte inte ens förstainläggen utan bara svarade på resten.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har en gissning.
Om raid-diskarna är anslutna via samma kabel från nätagget kan det uppstå en BSOD som slår ned hastigheten på diskarna för att skydda dom. Prova att byta strömkontakt från nätagg och SATA-diskarna på 1 eller 2 st. (strömförsörjningen kan vara instabil)

Permalänk
Medlem

Lyssna på jookeer, han är gud när det gäller RAID. Skulle inte förvåna mig om det är han själv som uppfunnit RAID

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk

Jag har upplevt exakt samma symptom som du har på ett P5Q-E-moderkort i samband med att jag hade ett degraderat RAID5-set (2 av 3 diskar fungerade). Om du inte redan har installerat "Intel Matrix Storage Manager" så kan du alltid prova det, därifrån kan man ibland få ut lite nyttig information.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scheimpflug
Jag har upplevt exakt samma symptom som du har på ett P5Q-E-moderkort i samband med att jag hade ett degraderat RAID5-set (2 av 3 diskar fungerade). Om du inte redan har installerat "Intel Matrix Storage Manager" så kan du alltid prova det, därifrån kan man ibland få ut lite nyttig information.

Yes, installera Intel Matrix Manager, inne i den->sätt på cachen för femman så går det fortare.

Permalänk

Tack för alla svar!

Jag installerade Intel Storage Manager och då började den initialisera raiden.
13% klar 27 timmar kvar nu.

Alla diskar verkar vara i synk dock.

Kommer den gå fortare efter initialiseringen?

Törs man verkligen slå på write behind cachen i Intel Storage Manager ? Jag har ju ingen UPS. Eller kommer raiden rädda datat om jag får strömavbrott?

Permalänk
Medlem

Slå på cachen i Matrixen!

Jag har den alltid på av prestandaskäl, har fått BSOD utan dataförlust, vad jag vet... Du kommer INTE att fölora HELA arrayen, möjligen framtvingas en "Rebuild/Resync/Verify" men det har inte med cachen att göra.

Får du prob - skapa en tråd så hjälper jag till - är numera "expert" på Matrix - i varje fall kunnigare än Intels egen support, vilket kanske inte säger så mycket...?!

Dokumentera disk ID + vilken port den sitter på - koppla aldrig fel!

Initiering tar LÅÅÅÅÅNG tid - därefter blir det snabbare.

Mina 6 st WD10EADS 1TB diskar i en femma: Skrivning 50-70MB/s, läsning 450MB/s.

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråden lite.

Jag funderar på att bygga en filserver och behöver lite hjälp med val av komponenter.

Servern kommer stå i en garderob så det finns inget krav på att den ska vara liten eller tyst.

Tanken är att jag till en början kör med 1 disk men senare köper fler och kör dom i en mjukvaru RAID5:a.
På servern ska jag köra en torrentklient samt en newsreaderklient förmodligen sabnzbd.
Från servern vill jag kunna streama till en htpc i 40MB/s+
Jag vill att den ska vara så strömsnål som möjligt.
Jag har lite funderingar på att köra den som en router också men har inte riktigt bestämt mig där.

Har ni nått tips på ett bra och billigt moderkort med ett bra chipset, många sataportar samt en passande cpu till det?

Chassikandidat:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=94792

Nätagg:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=91981

Tacksam för all hjälp

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem

BitTorrentklient 24/7, strömsnål: D945GCLF2

Filserver: Någon med ICHxR chipset, billig Core2Duo, chassi Antec 300 med plats för mycket diskar.

Permalänk
Medlem

Jag kör Sharkoon Rebel9 som chassi till min filserver och det är helt perfekt, nu finns ju Rebel12 också vilket är ännu större.
Smäll i några Lian-Li 3x5,25">4x3,5" i den så har du en väldigt bra start.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Det blir nog Deltaco chassit jag länka till för 209:-, den hade 8x3,5" + 3x5,25" vilket blir 11 totalt vilket räcker gott och väl för mig, jag har ju inga större krav på byggkvalitén

Kan tillägga att jag kör mest Usenet och endast bittorrent som komplement så har nog inget behov av att köra servern 24/7. Så det lutar åt att köra allt i en och samma burk. Jobbigt att det inte finns som filter på prisjakt med t.ex ICH10R

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElZoido
Det blir nog Deltaco chassit jag länka till för 209:-, den hade 8x3,5" + 3x5,25" vilket blir 11 totalt vilket räcker gott och väl för mig, jag har ju inga större krav på byggkvalitén

Kan tillägga att jag kör mest Usenet och endast bittorrent som komplement så har nog inget behov av att köra servern 24/7. Så det lutar åt att köra allt i en och samma burk. Jobbigt att det inte finns som filter på prisjakt med t.ex ICH10R

Tveksamt om du får in 3-4 st 12cm fläktar i det chassit. Efektiv kylning är viktigt.

Rätta mig om jag har fel!

Permalänk

Oj, den här tråden börjar spåra ur. Skaffa en egen tråd för datorbygge ElZoido!

Nu har initialiseringen gått klart och nu får jag read 105 MB/s och write 109 MB/s. När jag testskriver 1GB med DiskTT.exe.

Lite lustigt att den skriver fortare än läser men det är ju helt klart kul att kunna sätta två nollor bakom mina ursprungliga siffror!!!

Jookeer, får du 450 MB/s på läsning?! Kanske har att göra med att din 5:a är på 6 diskar. Jag har ju en lite äldre WD10EACS i min array också. Den har ju bara 16 MB cache och kör med 4 plattor kan ju spela lite roll.

Jag måste säga att det är lite otydligt att man måste ha Matrix installerad. I min värld så tyckte jag att jag var färdig när jag läste in ICH9R drivarna från disketten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Typiskt Ines Usman uttalande. Folk tror, tycker och gissar så mycket när dom inte har egna erfarenheter.

Själv har jag kört chipsetRAID5 i många år på 4 st datorer och mjukRAID5 på 3 st datorer - funkar OK.

Tack för den kängan. Eftersom ingen behagade att svara OP valde jag att dela med mig utav den informationen jag själv lyckats samla in om ämnet.

Det var ju trevligt att du tycker mitt påstående är så inkorrekt att du väljer att totaltsåga det. Kan det kanske inte vara så att hårdvaru respektive mjukvarubaserade raidlösningar ger en väldig skillnad på prestanda?

Klart som fan det FUNGERAR, inte så att tillverkarna är korkad nog att skicka ut en defekt produkt. Frågan är väl hur pass bra det fungerar.

Lägg ner besserwisserfasonerna (öhm, stavning?), detta är ett diskussionsforum och ifall ingen skulle ha rätt att uttala sig utan pefekt information vore det nog inte särskillt många poster här va?

Edit: stavning

Visa signatur

Antec Three Hundred, Corsair HX620W, Core i7 920 @ 4GHz stabil, 12gb DDR3 OCZ 1600MHz, Noctua NH-U12P, Intel X25-M 80GB, Asus 4870 Dark Knight 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ceflower
Vad jag har läst så är RAID5 bara att glömma såvida man inte har ett bra (dyrt) separat kontrollerkort. Att använda moderkortens inbyggda stöd för annat än RAID0 eller 1 verkar lönlöst tyvärr.

1. Det går utmärkt att köra mjuk-eller chipsetRAID5 med hyfsad prestanda och bra säkerhet för hemanvändare vilket tråden handlar om.

Detta bekräftas också av mina egna erfarenheter under många år på många olika datorer. Hemanvändare behöver alltså INTE köpa dyra separata kontrollerkort till sina RAID5-or. Skall du pumpa 10-tals TB/dygn ut och in i en RAID5:a skall du köra XOR-kontrollerkortsRAID5:a men då pratar vi inte hemanvändare vilket den här tråden handlar om, så DET kan vi glömma.

Läser man tråden i Linux-forat om ZFS så fär man mycket bra prestanda+ypperlig säkerhet på RAID5 UTAN kontrollers, dvs i mjukRAID. Det har jag ingen egen erfarenhet av, så det har jag läst i tråden och jag litar hyfsat på deras kompetens/erfarenhet.

2. Mina egna och andras erfarenheter visar också att det INTE verkar lönlöst att få bra prestanda och säkerhet i RAID5 på mobots inbyggda chipsetkontroller. 50-70MB/s i skrivning och 450MB/s i läsning är helt OK för de flesta hemanvändare.

3. Själv läser jag också en massa skit på nätet men också en massa bra saker. Dock är det egna erfarenheter som gäller i första hand.

Så ditt inlägg talar helt emot mina och andras egna erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas Nielsen
Oj, den här tråden börjar spåra ur. Skaffa en egen tråd för datorbygge ElZoido!

Nu har initialiseringen gått klart och nu får jag read 105 MB/s och write 109 MB/s. När jag testskriver 1GB med DiskTT.exe.

Lite lustigt att den skriver fortare än läser men det är ju helt klart kul att kunna sätta två nollor bakom mina ursprungliga siffror!!!

Jookeer, får du 450 MB/s på läsning?! Kanske har att göra med att din 5:a är på 6 diskar. Jag har ju en lite äldre WD10EACS i min array också. Den har ju bara 16 MB cache och kör med 4 plattor kan ju spela lite roll.

Jag måste säga att det är lite otydligt att man måste ha Matrix installerad. I min värld så tyckte jag att jag var färdig när jag läste in ICH9R drivarna från disketten.

Du har mycket bra skrivhastighet, undrar om det du skriver fastnar i cachen, prova att pumpa in 5-10GB i ett svep. Nya tomma femmor är alltid snabbare än halvfyllda/fyllda. Prova igen med HD Tune!

Med femmor är det så att ju fler diskar desto snabbare läsning i varje fall med en bra kontroller som jobbar parallellt med alla diskar. Stor cache på diskarna inverkar också, särskilt för små filer.

Matrixen installerar man för att kunna administrera sina arrayer från Win, drivarna kan du mycket riktigt få in via diskett.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Riktigt långsam RAID 5 på Asus P5E-VM HDMI

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Se manualen angående RAID-BIOS. En femma kräver 3 st likadana diskar som initialt skall vara tomma. Det tar flera timmar att skapa femman innan den kan populeras. Därefter bör du ha 40-70 MB/s i skrivning och över 400MB/s i läsning. Om nägon partition är större än 2TB skall volymen initieras som GPT.

Vad jag förstått ang. GPT är att man inte kan installera XP eller Vista på en GPT-disk.
Man kan enbart ha den som en sekundär disk för lagring.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk