Permalänk
Medlem

Kylning för SLI

Hur optimerar man kylningen för SLi så ens GPU'n inte ligger för varmt?
Och vad är stadiga Load och Idle temperaturer?
Jag kan i nuläget inte dra fläkten på mindre and 50% utan att temperaturerna går skyhögt, satte de på 25 när jag gick o la mig och hade temperaturer på 104 och 105 när jag vaknade.

Finns det nån GPU kylare som funkar och får plats med SLi?
Tänker naturligtvis på mina 275.

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 800d Moderkort ASUS Z170-A RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400Mhz CL14 Vengeance GPU ASUS Radeon R9 390 8GB DC3 STRIX OCPSU EVGA Supernova G3 750W CPU Intel Core i5 6600K @ 4.6GHz, Noctua NH-D14 Skärm Acer 34" Predator XR341CK Curved

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vilket moderkort du har, hur mycket plats du har mellan korten.
Har du bara en extra slot mellan korten så blir det nog bara vattenkylning som kan klara av det på ett bra sätt.

Finns det två slots så borde originalkylningen fungera, eventuellt att det behövs en extra fläkt någonstans som blåser kall luft mot grafikkorten.

De flesta (bättre) tredjepartskylare kräver ännu mera plats (en slot för kylflänsen + en slot för fläkten).

Thermalright har en lösning som man använder endera tillsammans med stockkylaren eller någon annan, dock vet jag inte hur bra den fungerar:

http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/vga/hr11/...

Dock finns det kylare som går att montera "hängd över" kortet, så att kylfläns och fläkt hamnar på kortets baksida. Om du har gott om plats där, och inte är alltför orolig för VRM-temp mm. , så kan det vara ett alternativ:

http://www.ocia.net/reviews/trhr03gtx/page1.shtml

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Du har väl plockat bort två chassiebleck per grafikkort ?!?
Annars stannar varmluften inne i lådan mellan korten. Se bildens bakre utblås !
http://www.sparkle.com.tw/News/SP260+ownPCB/news_GTX260.jpg

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jo självklart, mitt chassi hade även ventilations hål i dem, men dem är borttagna.

Och jag har ju ett rampage II extreme, så det går inte att flytta ner det ena grafikkortet då chassit i det fallet blockerar utblåset på baksidan, kanske bara är mitt chassi dock? kan dock lösa detta genom att skära lite med dremeln och borra nya hål för nätagget som också sitter i vägen.

En fråga till då: tror ni det skulle ge mycket bättre kylning med fyra 120 fläktar på sidan framför korten istället för 230mm?

Annars får jag väl försöka hitta en bra gpu kylare som får plats..

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 800d Moderkort ASUS Z170-A RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400Mhz CL14 Vengeance GPU ASUS Radeon R9 390 8GB DC3 STRIX OCPSU EVGA Supernova G3 750W CPU Intel Core i5 6600K @ 4.6GHz, Noctua NH-D14 Skärm Acer 34" Predator XR341CK Curved