Permalänk

Hdmi ?

Denna tråd ligger mitt emellan två, så jag valde denna avdelning i forumet.

Jag har precis köpt en ASUS 25,5 tums HDMI skärm som jag är väldigt nöjd med spelmäsigt (grym bild).
Tanken var att jag skulle slänga ut/ge bort min gamla TV (en tjockis TV) och antingen skaffa en HD-Box el. köpa ett nytt grafikkort m HDMI utgång.

Jag har inte (fram till nu) brytt mig om att hänga på el. läsa mkt om HD-världen, då jag inte kollat så mkt på TV/DVD. Tiden har mest gått till spelande.

Vill använda min nya skärm till allt: Spel, film och TV

Hur funkar det?
Vad är bästa valet?
Räcker det med ett HDMI-grafikkort + nån mottagare i datorn för att kunna ta emot FULL HD-sändning?
Behöver man en HD-Box ändå.

Är mkt tacksam för alla svar

Permalänk
Hedersmedlem

Skall du köra HD över TV så behöver du fortfarande någon slags HD-grunka, men om du skall titta på film som är HD (BlueRay) så skall det funka, bara du kopplat den till HDMI

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Men om jag vill kolla på TV genom datorn då?

Permalänk
Medlem

Det är skulle vara lättare att hjälpa dig om skriver vilken typ av signal du har tillgång till, det finns många olika typer av TV signaler.

DVB-T = Marksänd digital (med eller utan Boxer kort).

DVB-C = Digital via kabel (många har Comhem).

DVB-S = Digital via satellit. (med eller utan Viasat eller Canal Digital kort).

Och sedan har vi analoga signaler via kabel.

Skriv gärna vilken dator du har, speciellt grafikkortet är intressant för oss och om du har firewire kontakt på eller i datorn.

Här är hela listan på alla finns på Prisjakt > http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=460&o=prod_rank

Visa signatur

janee

Permalänk

Tack för vägledningen Janee.

Jag kommer isf att fixa Com Hems Digital via kabel.

*Ja, jag har FireWire.
*Jag sitter på ett NVidia 8800 GTX sen 2,5 år tbx, men förstår att jag isf behöver fixa ett nytt m HDMI-utgång på.
* Annat i datorn: Intel core 2 Duo 2,13 MHz, 4Gb RAM 800 Hz CorsAir, endast 1 st PCI-Express socket.

Permalänk
Antielefant

Du behöver inte skaffa ett grafikkort med HDMI-utgång!

DVI och HDMI är direkt kompatibla, skillnaden är bara kontakten. Det löser du enkelt.

https://www.inet.se/kablar/multimedia---bild/hdmi-adapter--hd...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Här är dom bästa och populäraste för DVB-C som finns att köpa just nu men något dyra, dom kopplas via firewire http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=74774,74804

Det är kanske bäst att påpeka att du måste använda Comhems egna HD box om du vill se HD kanalerna.

Visa signatur

janee

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Du behöver inte skaffa ett grafikkort med HDMI-utgång!

DVI och HDMI är direkt kompatibla, skillnaden är bara kontakten. Det löser du enkelt.

https://www.inet.se/kablar/multimedia---bild/hdmi-adapter--hd...

OK. Men blir det ingen kvalitè-skillnad när man går från DVI till HDMI?
Ska det inte vara HDMI rakt över som blir bäst kvalitè?
Jag menar att det är skillnade i signalen mellan de två, eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zazquatch
OK. Men blir det ingen kvalitè-skillnad när man går från DVI till HDMI?
Ska det inte vara HDMI rakt över som blir bäst kvalitè?
Jag menar att det är skillnade i signalen mellan de två, eller?

samma bildsignal bara att HDMI har kablar att överföra ljud också vilket du inte får med en adapter

HDMI är som den nya standarden som ersätter den gammla
Scart sladden så att säga för att överföra bild och ljud

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
samma bildsignal bara att HDMI har kablar att överföra ljud också vilket du inte får med en adapter

Med AMD/ATi:s grafikkort from HD 2x00 har men just kunnat detta, eftersom de korten innehåller en ljudkrets.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Med AMD/ATi:s grafikkort from HD 2x00 har men just kunnat detta, eftersom de korten innehåller en ljudkrets.

Och vissa andra modeller som kommit senare..jag har ett HDx1250 som har HDMI Som har bild/ljud...I stort det mesta idag med från AMD och bet. HD har det...Senare har det kommit kort utan den bet..Men alla efter HD modellerna har fullt stöd för det...

Rätta mig om jag har fel....

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
samma bildsignal bara att HDMI har kablar att överföra ljud också vilket du inte får med en adapter

HDMI är som den nya standarden som ersätter den gammla
Scart sladden så att säga för att överföra bild och ljud

Både Radeon och Geforce har den möjligheten, så det var skitsnack.
Radeon genom inbyggd ljudkrets, Geforce genom passthroughkabel (2-pins intern sladd) till vanliga ljudkortets interna SPDIF-kontakt.

Däremot vet jag inte om det gäller 8x00-serien, eller om den kom med 9x00-korten.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Och vissa andra modeller som kommit senare..jag har ett HDx1250 som har HDMI Som har bild/ljud...I stort det mesta idag med från AMD och bet. HD har det...Senare har det kommit kort utan den bet..Men alla efter HD modellerna har fullt stöd för det...

Rätta mig om jag har fel....

HDx1250 tillhör AMD 690G kretsen som är monterad direkt på moderkortet eller har du ett diskret grafikkort med HDx1250?, jag har dålig koll på HDx1250.

Visa signatur

janee

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Både Radeon och Geforce har den möjligheten, så det var skitsnack.
Radeon genom inbyggd ljudkrets, Geforce genom passthroughkabel (2-pins intern sladd) till vanliga ljudkortets interna SPDIF-kontakt.

Däremot vet jag inte om det gäller 8x00-serien, eller om den kom med 9x00-korten.

Jag har för mig att denna kom iom G92 kretsen

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Antielefant

Ok, i så fall har en del 8800'or det, en del inte. Att alla 9xxx- och GTX2xx-kort har det är jag säker på.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Både Radeon och Geforce har den möjligheten, så det var skitsnack.
Radeon genom inbyggd ljudkrets, Geforce genom passthroughkabel (2-pins intern sladd) till vanliga ljudkortets interna SPDIF-kontakt.

Däremot vet jag inte om det gäller 8x00-serien, eller om den kom med 9x00-korten.

kom inte förrän till g92 (8800gt/gts 512) serierna tror jag

g80 (8800gts/gtx/ultra) har inte det iaf då jag själv har 8800gts och har iaf inte hittat nått om det i manualen till det

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
kom inte förrän till g92 (8800gt/gts 512) serierna tror jag

g80 (8800gts/gtx/ultra) har inte det iaf då jag själv har 8800gts och har iaf inte hittat nått om det i manualen till det

Läste du mitt förra inlägg? =/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

man behöver inte lägga pengar på adaptrar när man kan köpa Hdmi>DVI kablar... onödig utgift säger jag... ^^

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem

Om jag kör HMDI inklusive ljud datorn -> TV/Förstärkare.

kan jag nyttja ljudet även för "vanligt" tjoller.. winamp o sån't? Eller äre bara när ma ser på någon film?

Möjligen en dum fråga, men vet nada om HMDI o det.

Slipper man ju vanliga RCA kabeln helt tänkte ja..

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Antielefant

Ja, du behöver bara ställa SPDIF/Out som standardenhet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magican
Om jag kör HMDI inklusive ljud datorn -> TV/Förstärkare.

kan jag nyttja ljudet även för "vanligt" tjoller.. winamp o sån't? Eller äre bara när ma ser på någon film?

Möjligen en dum fråga, men vet nada om HMDI o det.

Slipper man ju vanliga RCA kabeln helt tänkte ja..

Tänkte bara förklara min hemmabio dock kollar jag inte på tv genom datorn så där är jag inte till hjälp ^^

Dator DVI ---> hdmi förstärkare hdmi ----> hdmi TV

(i volymkontrollen är det för mig digital out som skall vara satt som default)
(SPDIF-kabeln är kopplad från moderkortet SPDIF-out till ett av grafikkorten)

Bild visas fint på min 40" Tv och ljudet dunkar högt ur högtalarna från förstärkaren... (spelat i winamp)

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem

Pörfekt.. danke boys.

Ska bara leta igen den lilla kabeljäveln, med lite tur ligger den kvar i kartongen. Har jag något att roa mig med, måste ändå ta isär burken för rengörning av alla dammfilter.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd