Duger denna SSD som systemdisk?

Permalänk

Duger denna SSD som systemdisk?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=428524

Duger den att ha som system/spel disk ?
Vet inte hur stor betydelse läs o skriv hastigheterna har.
Vissa diskar har ju 200mb/160mb denna har knappt hälften men kanske inte spelar nån roll ?!
Vore skönt och slippa raptor diskens oväsen.

Ni som vet, upplys mig.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Re: Duger denna SSD som systemdisk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=428524

Duger den att ha som system/spel disk ?
Vet inte hur stor betydelse läs o skriv hastigheterna har.
Vissa diskar har ju 200mb/160mb denna har knappt hälften men kanske inte spelar nån roll ?!

Ni som vet, upplys mig.

Bättre att köpa en liten, och ha operativsystemet på, och några spel bara, för läs/skriv hastigheterna på den där sög ju? exempel:

https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/60gb-2-5--ss...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/80gb-2-5--ss...

Menar du va?

Permalänk
Medlem

Kör helt klart på Intel SSD, den är överlägsen i skrivprestanda, och framför allt små slumpmässiga skrivningar.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

Hmm såg nu att den heter ju "Storage" så den är väl mest menad som just till det och inte som systemdisk.
Får bli en Ibm disk då, blev skapligt såld på SSD när jag såg en film när dom startar upp 2 lika danna laptops ena med 7200rpm disk och den andra med SSD.
SSD laptoppen starta på 8sek, andra tog 30sek

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=425735 <--- Denna disk måste ju vara mycket bättre än IBM disken ? iofs 20gb mindre. men skriver nästan dubbelt så snabbt ?

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Avstängd

Läs sweclockers SSD test för att sluta tveka.
Arkiv -> Lagring

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Läs sweclockers SSD test för att sluta tveka.
Arkiv -> Lagring

Jag har gjort det, men det svarar ju fortfarande inte på frågan om OCZ disken är ett bättre val trots sina 20gb mindre.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=480644 <--- Vad tror ni om den ?

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Intels disk är det vettigaste valet just nu.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Corsair använder sig utav en Samsung-kontroller i alla sina enheter med mer än 64GB utrymme, så de där bör vara -okej-.

Intels är snabbast som systemdisk, den har visserligen lägre skrivhastighet i specifikationen men att tänka på är att den hastigheten som anges i specifikationen gäller bara när du skriver väldigt stora filer (flera flera MB), när det kommer till att skriva små/halvstora filer är Intels mycket snabbare.

Jag skulle säga att båda fungerar bra, där Intel är det bättre alternativet då (a) 80GB bör räcka till mycket operativsystem och många spel, (b) intels klarar att upprätthålla samma hastighet längre, Corsair-disken kommer tappa hastighet allteftersom den används (det här förklaras Corsair-disken saknar support för TRIM, anandtech har en bra beskrivning, google borde hitta den beskrivningen).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Intels disk är det vettigaste valet just nu.

Varför köpte du då OCZ ? :-S

Det är väl lästiden som avgör hastigheten när man laddar spel/windows ect ?
Det är det jag är ute efter, ett riktigt rappt system och korta laddtider.
Jag bara surfar & spelar på datorn, + laddar ner lite men det har jag en 1tb disk till som är mer än jag använder.

Vad är skriv hastighet ? ja jag fattar vad det betyder tiden att skriva en fil, men när är det man gör det ?
Är det tex om man packar upp en fil eller kopierar en fil och klistrar in den.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Varför köpte du då OCZ ? :-S

Det är väl lästiden som avgör hastigheten när man laddar spel/windows ect ?
Det är det jag är ute efter, ett riktigt rappt system och korta laddtider.
Jag bara surfar & spelar på datorn, + laddar ner lite men det har jag en 1tb disk till som är mer än jag använder.

Vad är skriv hastighet ? ja jag fattar vad det betyder tiden att skriva en fil, men när är det man gör det ?
Är det tex om man packar upp en fil eller kopierar en fil och klistrar in den.

Han kanske köpte det för att OCZ:an var typ 2k billigare förut?

När den läser, då typ, bootar du ju OS:et osv.

När den skriver, då kanske du tankar ner någonting, eller packar upp någonting, om jag har fattat det rätt.

Permalänk

Windows skriver ned mer information än man tror, när data skrivs ned till pagefilen, när loggar uppdateras, när antivirus/program uppdateras, när ngt i registret ändras, när mejl laddats ned, osv.

Kanske kan Process Monitor från Microsoft vara av intresse, ett gratisprogram som visar dig vad som händer i bakgrunden...

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896645.aspx

I det kan man se hur många skrivningar du har till disken (Tools | File Summary... i menyn), tyvärr tror jag inte mmap-filer räknas med så det är inte helt hundraprocentigt men det kanske kan fungera som ett bra riktmärke i alla fall för att se om man har många/få skrivningar. Antalet skrivningar skulle jag säga beror på hur många tjänster du har igång och hur mkt tid du spenderade innan du installerade Windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Han kanske köpte det för att OCZ:an var typ 2k billigare förut?

När den läser, då typ, bootar du ju OS:et osv.

När den skriver, då kanske du tankar ner någonting, eller packar upp någonting, om jag har fattat det rätt.

Jaha okej visste inte att den varit så mycket billigare förut, det förklarar ju läget.
Vertex diskarna verkar jävligt bra faktiskt, men 5000kr för 128gb är lite i överkant för mig.

Tror ni 60Gb räcker till Vista Ultimate + 2-3 spel ?
Wow tar ju 10gb men det kan man ju ha på 1Tb disken iofs, inga längre laddtider i det spelet, men GTA4 och såna spel tar ju tid o ladda, och det vill man bli av med.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Avstängd

Ta bort / inaktivera systemåterställning i Vista så får du tillbaka säkert 5-10GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Jaha okej visste inte att den varit så mycket billigare förut, det förklarar ju läget.
Vertex diskarna verkar jävligt bra faktiskt, men 5000kr för 128gb är lite i överkant för mig.

Tror ni 60Gb räcker till Vista Ultimate + 2-3 spel ?
Wow tar ju 10gb men det kan man ju ha på 1Tb disken iofs, inga längre laddtider i det spelet, men GTA4 och såna spel tar ju tid o ladda, och det vill man bli av med.

Köp Intel med 80GB prisskillnaden är inte så stor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w1per
Köp Intel med 80GB prisskillnaden är inte så stor.

Priset är väl inte direkt ett jätteproblem, vill bara ha en snabb disk kort o gott, med minst 60gb

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Ta bort / inaktivera systemåterställning i Vista så får du tillbaka säkert 5-10GB.

Jag provade nu på min 150gb raptor, fick tillbaka 20gb !

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk

Om du har installerat SP1 och är nöjd med den kan du oxå ta bort de filer som bara behövs om man vill avinstallera SP1...

http://blogs.techrepublic.com.com/window-on-windows/?p=655