Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Överhettat Geforce

Hej hopp
Jag har ett gammalt nVidia GeForce 7800GTX 256mb som får för sig att lägga av när jag spelar spel. Vissa spel som inte belastar GPUn så jättemycket funkar om jag kör med öppet fönster, öppen låda, stor bordsfläkt bredvid samt pillar upp fläkthastigheten manuellt i Rivatuner till runt 70%.

Jag har fått fram att kortet lägger av (blir en massa kvadrater över skärmen innan den till slut släcks ner helt) runt 70 grader, vilket enligt Rivatuners automatiska läge inte borde vara några problem för mitt kort, och därför ökar den inte heller fläkthastigheten. Detta gäller även utan Rivatuners automatiska läge igång, kortet verkar alltså inte "uppfatta" att det blir för varmt.
Men som sagt, även med manuell fläkthastighet så lägger det av vid lite mer krävande grafik, så det är inte enbart där felet ligger.

Jag har blåst rent kortet på damm och även öppnat det och kollat luftgångarna men lyckas inte hitta någonting som skulle utgöra något hinder. Fläkten verkar snurra på fint vad jag märker, låter inte illa eller så heller.

Jag har även testat olika drivrutiner med precis samma resultat.

Kort sagt: Vad kan vara fel och finns det något lätt och billigt sätt att fixa det, eller gör jag bättre i att köpa ett begagnat kort av ungefär samma standard som tillfällig lösning tills jag har råd att uppgradera hela riggen?

Permalänk
Medlem

Gammalt kort som sjunger på sista versen, låter det som. Jag skulle införskaffa ett nytt kort.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Tyvärr låter det som leeloo säger att kortet håller på att ge upp. Du kan prova klocka ner det lite och se om det vill vara med en stund till.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Okej, misstänkte nästan det, lika bra att fråga innan man kasserar det dock.
Blir nog ett lite nyare begagnat kort som temporär lösning isåfall.

Tack för hjälpen!