Spara lösenord i Truecryptcontainer

Permalänk

Spara lösenord i Truecryptcontainer

Hej!

Jag funderar på att spara mina lösenord i en textfil i en truecryptcontainer. Finns det säkerhetsmässigt någon risk med det, jämfört med att använda ett dedikerat ”nyckelknippeprogram”?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kefir_Tribe
Hej!

Jag funderar på att spara mina lösenord i en textfil i en truecryptcontainer. Finns det säkerhetsmässigt någon risk med det, jämfört med att använda ett dedikerat ”nyckelknippeprogram”?

Säg att du har en container med en .txt där du lagrar lösenorden, då ska det vara riskfritt men sen beror det på vilken algoritm du krypterar med.
Tänk också på att median du lagrar containern på också kan krascha/gå sönder.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Re: Spara lösenord i Truecryptcontainer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kefir_Tribe
Hej!

Jag funderar på att spara mina lösenord i en textfil i en truecryptcontainer. Finns det säkerhetsmässigt någon risk med det, jämfört med att använda ett dedikerat ”nyckelknippeprogram”?

Öppnar du upp din textfil läses all information in i minnet och program skulle där kunna komma åt lösenorden. Fördelen med i alla fall somliga "nykelknippeprogram" är att de krypterar lösenorden när de läses in i minnet vilket försvårar för andra program att komma åt dem i klartext.

Ta gärna en titt på KeePass och avgör om det kan vara nåt för dig. Vill du kan du ju även spara databasen/programmet på en TrueCrypt-volym.

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk

Tack för svaren! Jag ska kolla in KeePass.

Permalänk
Hedersmedlem

Inget problem när du inte har monterat volymen (typ om du ska transportera den eller inte behöver det).
När du har monterat så kan ju vad som helst hända. Det ligger i klartext så program kan läsa av utan att ens behöva försöka snoka i minnet på något program. Om man nu antar att någon försöker punktmarkera dig och har ett specialskrivet program för att leta efter textfiler med lösenorden. Eller om du skulle få något virus som kanske gärna raderar .txt-filer.
Så det finns bättre lösningar, truecryptvarianten är helt enkelt väldigt sårbar när det är monterat.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG