Anmäl dig till Roborock Challenge!

Kryptering / Truecrypt

Permalänk
Medlem

Kryptering / Truecrypt

Jag har funderat på om jag ska kryptera mina diskar, men har några viktiga frågor.

I dagsläget har jag både Windows och Ubuntu på en av diskarna i dualboot. Om jag nu startar en kryptering när jag har windows igång, kommer det fungera felfritt att starta Ubuntu sedan?

Om jag vill ta bort ett eller alla operativ och installera på nytt, vad händer då med krypteringen. Jag har för närvarande 4st hårddiskar med flera stycken partitioner, kommer alla krypterade diskar/partitioner vara åtkomliga efter ominstallation av operativ?

Edit: Hur påverkar det prestandan? T.ex. om jag vill överföra stora filer på flera GB mellan två krypterade diskar?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag antar att du använder Truecrypt när du krypterar i Windows också. Detta program är jag inte så värst insatt i. Förmodligen kommer det bli problem med krypteringen. Av egen erfarenhet fungerade inte ens Vistas och W7 egna kryptering med varandra. (Så dualboot var omöjlig).

Truecrypt ska kryptera "on the fly" dvs samtidigt som filerna förs över. Med Windows bitlocker som fungera på samma sätt märkte jag ingen prestandaförlust. Dock förde jag bara över filer från en okrypterad disk till en krypterad

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Re: Kryptering / Truecrypt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Jag har funderat på om jag ska kryptera mina diskar, men har några viktiga frågor.

I dagsläget har jag både Windows och Ubuntu på en av diskarna i dualboot. Om jag nu startar en kryptering när jag har windows igång, kommer det fungera felfritt att starta Ubuntu sedan?

Kan bli problem med bootloadern om du krypterar hela windows. Var har du GRUB installerat nu? I MBR eller på linux-partitionen?

Citat:

Om jag vill ta bort ett eller alla operativ och installera på nytt, vad händer då med krypteringen.

Om du raderar den disk/partition som är krypterad, kommer krypering på den även att raderas. Bara installera om. Övriga diskar/partitioner påverkas inte.

Citat:

Jag har för närvarande 4st hårddiskar med flera stycken partitioner, kommer alla krypterade diskar/partitioner vara åtkomliga efter ominstallation av operativ?

Övriga diskar/partitioner påverkas inte. Allt kommer vara åtkomligt. Alla krypterade volymer är även fullt kompatibla mellan Win, Linux, Mac.
Obs, när du installerar windows, ha alltid endast den disken i. Detta gäller inte bara vid användning av kryptering...windows installationsprogram suger helt enkelt kuk. Mindre strul om du endast har systemdisken inkopplad.

Citat:

Edit: Hur påverkar det prestandan? T.ex. om jag vill överföra stora filer på flera GB mellan två krypterade diskar?

Har du en modern cpu kommer du inte märka någon skillnad.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kryptering / Truecrypt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Kan bli problem med bootloadern om du krypterar hela windows. Var har du GRUB installerat nu? I MBR eller på linux-partitionen?

Om du raderar den disk/partition som är krypterad, kommer krypering på den även att raderas. Bara installera om. Övriga diskar/partitioner påverkas inte.

Övriga diskar/partitioner påverkas inte. Allt kommer vara åtkomligt. Alla krypterade volymer är även fullt kompatibla mellan Win, Linux, Mac.
Obs, när du installerar windows, ha alltid endast den disken i. Detta gäller inte bara vid användning av kryptering...windows installationsprogram suger helt enkelt kuk. Mindre strul om du endast har systemdisken inkopplad.

Har du en modern cpu kommer du inte märka någon skillnad.

Ligger på mbr:en nu. Det jag mest tänkte på är att om jag t.ex. krypterar min 1TB disk som jag har en massa stora filer på och sedan installerar om windows som ligger på en annan disk, måste jag då sen kryptera om 1TB disken eller inte? Måste jag sedan lägga in Truecrypt igen för att allt ska fungera?

Gissar även på att 1TB data tar dagar eller veckor att kryptera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du behöver inte göra om något.
Krypterade 1TB-disken har inget med systemet att göra...den kan "öppnas" oberoende av system.

För att öppna den måste du dock installera Truecrypt igen.

Det kommer ta många timmar att köra genom 1TB (TC format). Typ 12-20 h gissningsvis.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag ska nog låta systempartitionen vara okrypterad eftersom jag installerar om den 2-3 ggr per år och så krypterar jag resten av diskarna för det är ändå där all data ligger.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Tack för svaren. Jag ska nog låta systempartitionen vara okrypterad eftersom jag installerar om den 2-3 ggr per år och så krypterar jag resten av diskarna för det är ändå där all data ligger.

En av de få säkerhetsriskerna är dock det att tillfälligt data som lagras på den icke krypterade partitionen som Windows ligger på kan vara knutna till de krypterade partitionerna och kan därför vara avslöjande.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.