Permalänk
Medlem

gps i N82 kostar?

GPSen kan någon förklara till mig?
Några säger att man kan färdig ladda kartorna in i mobilen, okej de är bra. men när de är laddade och ja ska till ett ställe så tar den betalt genom trafik?? :S men varför? om kartan är redan laddad
alltså det ja inte fattar: Inbyggd gps, VARFÖR kosta då när man använder den? NETONNET ger 1 års gratis GPS på N82an vilket är rätt chill, men måste ja betala någon trafik, eller extra saker?
Varför inte bara ladda ner kartorna till mobilen sedan bara åka runt dit ja ska GRATIS?

förklara mig: Jag köper n82 måste ja betala något extra för gpsen? har inte förstått om ja måste de eller inte, varför kan man inte köra via ngn satelit som vanliga gpser och inte behöva betala något, bara att ladda färdigt sidorna kartorna och köra?

alltså: kostar gpsen något när ja använder den?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Eftersom Nokia N82 har en riktig GPS-mottagare så betalar du inget om du endast använder den. Om du däremot använder A-GPS så får du betala för datatrafiken. Nu äger jag inte en N82 själv, men har hört att man även får betala för röstnavigering.

Permalänk
Medlem

skit i röst saken... hur funkar de? ja laddar ner en karta sedan går den via ngn satelit elle shit.

fast en person på mobilforum.se sa att den går via 3g nät och därför kostar de lite.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kartorna för norden ska redan finnas på det inbyggda minneskortet så de ska du inte behöva tanka, såvida du inte bytt ut ditt minneskort. Som jag skrev tidigare så kostar det inget så länge du endast använder själva GPS:en. Det är A-GPS som kostar eftersom det hämtar datatrafik via nätet för att snabba upp mottagningssignalen.

Permalänk
Medlem

tack

fast fortfarande folk som säger att de kostar o håller på. vet inte skall väl se och testa ska köpa mobben imorgon

skriver sedan när jag har testat, och om de kostar vad de kostar och hur de kostar.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Ta dig en seriös funderare över detta. Jag var väldigt nära att skaffa en N82. Det verkar vara en riktigt bra telefon på alla sätt och vis. Dock med ett stort undantag: Batteritiden. Batteritiden ska vara riktigt usel och det är genomgående i de flesta recensioner. Du kanske inte bryr dig så mycket om det, men jag tycker inte man ska behöva ladda mobilen varje dag. GPS:en är i alla fall gratis att använda med reservation för det jag redan påpekat, så det behöver du inte oroa dig för i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexander-52
tack

fast fortfarande folk som säger att de kostar o håller på. vet inte skall väl se och testa ska köpa mobben imorgon

skriver sedan när jag har testat, och om de kostar vad de kostar och hur de kostar.

Jag har en N82, jag har inte använt gpsen men jag vill säga att om den inte har den senaste programvaran så kommer den att hänga sig ganska ofta. Min låste sig minst en gång i veckan, framför allt när jag använde musikspelaren eller bluetooth och liknande. Jag fick lämna in den 2 gånger för att fixa det och nu efter andra gången har den inte hängt sig en enda gång.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Ta dig en seriös funderare över detta. Jag var väldigt nära att skaffa en N82. Det verkar vara en riktigt bra telefon på alla sätt och vis. Dock med ett stort undantag: Batteritiden. Batteritiden ska vara riktigt usel och det är genomgående i de flesta recensioner. Du kanske inte bryr dig så mycket om det, men jag tycker inte man ska behöva ladda mobilen varje dag. GPS:en är i alla fall gratis att använda med reservation för det jag redan påpekat, så det behöver du inte oroa dig för i alla fall.

Jag kan inte hålla med dig. Jag har en N82, har haft den i över ett år, använder den ganska flitigt varje dag och mitt batteri håller alltid i ca 8-9 dagar utan att man behöver ladda. Det tycker inte jag är ofta och verkligen inte varje dag.

EDIT: Kan tillägga att jag alltid stänger av den över natten då jag inte har någon användning av den då.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

piece of cake
en snubbe gjorde test han lyssnar en hel dag musik utan probs. därför tycker tror jag att några mobiler har bara problem, inte alla

jag laddar alla mina mobiler nästan varje kväll pga att INTE riskera att den dör nästa dag. vilket hänt med n73an så mig spelar de ingen roll..

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

N82 har helt okej batteri tid tycker iaf att min har de

Jag tycker att de e en helt suverän tele,
enda negativa e att jag fick med vanliga lurar på mitt headset som inte går att byta ut men man kan juh köpa ett annat headset eller koppla vanliga hörlurar direkt i telen.

+ På tester jag sett så tar den bättre bilder än den populära N95an

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Jag kan inte hålla med dig. Jag har en N82, har haft den i över ett år, använder den ganska flitigt varje dag och mitt batteri håller alltid i ca 8-9 dagar utan att man behöver ladda. Det tycker inte jag är ofta och verkligen inte varje dag.

EDIT: Kan tillägga att jag alltid stänger av den över natten då jag inte har någon användning av den då.

Det där tror jag inte ett ögonblick på. Du skriver att du använder den ganska flitigt och att batteriet håller i ca 8 - 9 dagar. Har du något specialbatteri eller ljuger alla andra recensenter om batteritiden? Ja till och med Nokia själva måste ju ljuga om batteritiden om dina uppgifter stämmer.

Permalänk
Medlem

viceroy alltså det var så me min n73, mina kompisar ladda den efter en och en halv dag, ja ladda min varannan dag.

men enda ja bryr mig om: Jag lyssnar en dag musik typ morgonen en timme sedan någon timme på e.m

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexander-52
viceroy alltså det var så me min n73, mina kompisar ladda den efter en och en halv dag, ja ladda min varannan dag.

men enda ja bryr mig om: Jag lyssnar en dag musik typ morgonen en timme sedan någon timme på e.m

Ah, okej. Var tänkte du köpa den nånstans? Kan tipsa om Mobilgiganten.se som har några få kvar av den svarta modellen och är billigast enligt Prisjakt. Går att få tag i billigare om du vill ha den silverfärgade, men den är fulare tycker i alla fall jag.

Permalänk
Medlem

viceroy> du har inte kollat mobilforum men ja skrev där att det är akut nu och hinner inte beställa pga åker på måndag till finland och måste ha en mobil hinner inte beställa

blir å köpa netonnet lager shop

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Hoppas du blir nöjd då.

Permalänk
Medlem

jo om inte så har dom någon pengar tebax garanti

de har ju "Folk lämnar tillbaka produkter av unika skäl t.ex Den passa inte in i rummet, den var för liten, den fick inte plats" och dylikt, ngn hade gjort de med denna n82 fast stod inte skäl så... blir å köpa ny och gillar ja inte den så tebax me den

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

GPS i N82 (och såvitt jag vet alla andra Nokia symbian-nallar) kostar ingenting alls så länge du gör det rätt. Ladda ner de kartor du vill ha från Nokias website (jag gör de en gång per kvartal, typ, de uppdateras rätt ofta), stäng av a-gps, stäng av datahämtning. Klart - fint funkande gps utan så mycket som en byte i nättrafik.

Det övergår mitt förstånd att folk med SE-nallar måste hålla på att trixa med en massa specialprogram och rippade google-earth kartor för att få denna självklara funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Själva kartorna till nokia är gratis. men de ända som kostar är själva röstnavigeringen och a-gps.

(kostar ca 90 kr för 30 dagar om du vill ha röstnavigering)

Permalänk
Medlem

Gps funkar som sagt finfint och gratis. Angående batteritiden så bör du nog förvänta dig en rejäl försämring i jämförelse med n73 om man ska tro nokias hemsida. Den är verkligen helkass tyvärr.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

A-gps, när den använder mobil masterna för gps funktionen, det är väll bara när den startar. det finns ju 24 gps satelliter om ja inte minns fel, när man startar en gps så söker den vilka satelliter som den får kontakt med, men hjälp av mobilmasterna så triangulerar den väll lite, o därmed så kan den få ett humm om vart den är och skära ner på listan på vilka satelliter den ska söka på. det är i alla fall så som jag fattat det. alltså kommer den bara ta väldigt lite datatrafik precis när den startar o inte sen när den väl hittat satelliterna. förutsatt att man lagt in kartorna på mobilen från datorn.

har för mig att katshing.se i alla fall förut sålde 3 års röstnavigering från nokia för typ 600 kr. men kanske inte finns kvar i buktiken.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Varför skaffar man en fin telefon utan fastpris på datatrafik?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Varför skaffar man en fin telefon utan fastpris på datatrafik?

Eller åtminstone 1GB eller nåt i den stilen. Räcker gott tycker jag

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nosslo Snah
[B]GPS i N82 (och såvitt jag vet alla andra Nokia symbian-nallar) kostar ingenting alls så länge du gör det rätt. Ladda ner de kartor du vill ha från Nokias website (jag gör de en gång per kvartal, typ, de uppdateras rätt ofta), stäng av a-gps, stäng av datahämtning. Klart - fint funkande gps utan så mycket som en byte i nättrafik.

Det övergår mitt förstånd att folk med SE-nallar måste hålla på att trixa med en massa specialprogram och rippade google-earth kartor för att få denna självklara funktionalitet.

[/B]

Med Telia navigator får du för under 1000 kr per år ständigt uppdaterade kartor, möjlighet att söka efter adresser med namn eller telefonnummer och röststyrning, övergår mitt förstånd hur nån kan tycka det är dyrt eller krångligt.

Permalänk

Hej

Anders Häll heter jag och jobbar på Telia Kundservice och jag tänkte förklara lite om vad detta med att använda GPS i en mobiltelefon kostar och hur det fungerar.
Om du har en mobil med inbyggd GPS, inte s.k. A-GPS utan en riktig GPS, med kartbilder på
ett minneskort så kostar det inte något i form av datatrafik eftersom mobilen inte "tankar" hem
nya kartor. Men så fort mobilen behöver uppdatera någon kartbild så tickar datatrafiken och det börjar kosta. Hur mycket är beroende på din operatör, abonnemang, ev. tilläggstjänst som t-ex fastpris data. Har du en mobil med A-GPS (utläses Assisted GPS), med kartor på ett minneskort så kommer det att kosta lite. Detta beror på att mobilen kollar upp var den är med
hjälp av triangulering mot mobilmaster med hjälp av lite datatrafik för att snabbt få en position innan den hittar helt och hållet via GPSen. Mängden data som den gör av sig med är dock liten. Har du däremot en mobil utan kartor för inlagda på ett minneskort, är mobilen måste hämta hem kartorna från internt så är det andra summor pengar man pratar om. Har man dock fastpris data" på sitt abonnemang så ingår kostnaden för datatrafiken i den tilläggstjänsten. Telia har en tjänst som heter Telia navigator, där man förutom kontinuerligt uppdaterade kartor och fart kameror även får POI´s (points of intrest) precis som vilken fullfjädrad GPS som helst. Fördelen med Telia navigator är även att om man kan beställa Telia navigator månadsvis. Dessutom ingår datatrafiken i prenumerationskostnaden inom Sverige. Utomlands tillkommer dock den utländska operatörens datakostnad Se mer på http://www.telia.se/navigator

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Observera att a-gps är ganska dyrt med Telenor då de debiterar i 100kB-intervaller. Laddar du ner 1kB så betalar du för 100kB med andra ord. Behöver jag ens säga att man bör undvika den operatören för övrigt?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeliaKundservice
Telia har en tjänst som heter Telia navigator, där man förutom kontinuerligt uppdaterade kartor och fart kameror även får POI´s (points of intrest) precis som vilken fullfjädrad GPS som helst. Fördelen med Telia navigator är även att om man kan beställa Telia navigator månadsvis. Dessutom ingår datatrafiken i prenumerationskostnaden inom Sverige. Utomlands tillkommer dock den utländska operatörens datakostnad Se mer på http://www.telia.se/navigator

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Har Telia Navigator röstnavigering?

Permalänk
Medlem

ehh, Anders Häll, A-Gps är lika mycket en riktig gps som en GPS. skillnaden är att den kan, om man vill, trangulera mot mobilmasterna dels för att få ungefär position fortare, men även för att då kan de hitta satelliterna snabbare.

o det där me att när den måste uppdatera kartorna, antar att du snackar om den tjänst ni tillhandahåller. för har man t.ex. tomtom laddar den inte ner ett jotta, aldrig. annat än mängden för trianguellering om man har a-gps då.

ville bara komplettera o reda ut lite.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sedan men jag vill minnas att jag läste när n82'an var ny (och jag köpte den) att den drog ca 6KB vid start när du använde A-GPS, that's it.

Så om du inte har en tråkig operatör som tar betalt i intervall som någon skrev ovan är alltså kostnaden försumbar, även om du inte har något dataabonnemang (dvs 15kr/MB).

Jag har använt GPS'en i min N82'a till stor nytta i Tyskland, Italien, New York och Peking... väldigt användbar. (Dock utan a-GPS utomlands såklart...

Jag kan för övrigt rekommendera Tele 2 och deras datapaket, även om jag tror de har ändrat prissättningen nu. Jag har 1GB för 39kr/mån, Turbo-3G. Har aldrig kommit upp i det med bara mobilen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Har Telia Navigator röstnavigering?

Ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Varför skaffar man en fin telefon utan fastpris på datatrafik?

För att man har wifi hemma och på jobbet och inte känner att man absolut måste punga ut med stålar för nöjet att surfa en massa i bilen?