Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Cykla inte på vägen! Trottoaren > Vägen

På vägen får man cykla, det får man inte på trottoaren. Det blir pengaböter om man framför cykel på trottoar vilket det inte blir på vägen. Sen är det ju en logisk tankevurpa lagstiftare skapat när man tillåter gående på cykelväg(cykelbana) medan man inte gör tvärtom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Tror inte att MegaN00bie är ute efter att fria korkade bilister från ansvar, det är ju fortfarande bilisten som slår upp dörren som är ansvarig, men han menar att man som cyklist bör vara uppmärksam på den väldigt reella risken att någon slår upp en bildörr om man cyklar längs med en rad parkerade bilar för att på så sätt kunna undvika olyckan till att börja med. Även om man inte ska behöva göra det och att det fortfarande är den andres fel så kan det ju vara skönt att slippa krocka med en bildörr.

Om man uppehåller sig där man inte ska/borde så påverkas ju ansvarsförhållandet i en eventuell olycka, så det handlar ju inte om böter eller så. Lagen säger att cyklister som väljer att inte cykla på påbjuden cykelbana måste iakta stor försiktighet.

Det är visst logiskt, läste du inte hela mitt inlägg? Det är en grym skillnad på gående som nalkas vägen i ~5 km/h och en cykel som dyker upp i 20 km/h. Även om man är väldigt nära övergångsstället så har man chans att stanna med bilen om en gående skulle få för sig att kliva ut. Kommer det en cykel istället så är det inte säkert att man ens hinner se dom innan kollisionen är ett faktum.

Jag har inga svårigheter alls i att se säkerhetstänket bakom detta.

Visst ska man vara medveten om att det _kan_ hända saker. Men det förändrar ju inte något, när du går efter en trottoar, håller du extra koll på alla in/utfarter då det _kan_ komma en bil där.

Ansvarsförhållandet förändras inte av en rekommendation i TFF. Lagen säger inget om försiktighet, den säger bara att om det finns en cykelbana så ska den användas om det inte vållar oegentligheter med tanke på målpunkterna.

Det är knappast helt logiskt att en cyklist vid första passage över cykelöverfarten ska lämna företräde för bilar in i CPL, för att sedan ha företräde vid nästa halva. Med andra ord är det helt logiskt att en cyklist har samma skyldigheter som en bilist, medan en fotgängare inte har några skyldigheter alls?

Sen kan man ju faktiskt säga att om du som bilist kör in i något så har man inte följt grundregel 1.00. Dvs att anpassa hastighet så man kan stanna framför varje förutsägbart hinder.

Antar att vi kan ta diskussionen om skyldigheter/ansvar i PM om det är bättre. Vet inte om jag ska slänga ur mig allt här heller.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att anmäla till polisen, det skulle jag lätt göra eftersom han tjafsar så mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21

Sen kan man ju faktiskt säga att om du som bilist kör in i något så har man inte följt grundregel 1.00. Dvs att anpassa hastighet så man kan stanna framför varje förutsägbart hinder.

Någon sådan grundregel finns inte. Det vore ju önskvärt om man kunde det, men kommer någonting väldigt fort från sidan dolt (t.ex. framför en parkerad bil), någon kör mot rött etc är du redan i korsningen och någon kommer väldigt fort hinner du inte stanna om du håller hastighetsbegränsningen på en 50-väg. Åk på en valfri väg och be någon slänga in ett föremål framför bilen och se om du hinner stanna. Finns inte en chans att du kan stanna om du kör över 15 km/h.

Att man slänger upp dörren utan att titta bakom är ju bara oansvarigt.

Permalänk
Medlem

Ska tala med en polisman imorrn som har hand om ett liknande ärende, men där cyklisten olyckligtvis dog för några veckor sedan. Jag kommer följa hans råd, så får vi se om det blir anmälan eller inte.

Helst vill jag bara att billisten tar på sig ansvaret och aldrig kontaktar mig igen! Han har inte ens ursäktat sig än för att han slängde upp dörren.. Verkar som att hans plåtskador är viktigare än vad som kunde hänt mig. Han får skylla sig själv att han bara har trafikförsäkring!

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo

Någon sådan grundregel finns inte. Det vore ju önskvärt om man kunde det, men kommer någonting väldigt fort från sidan dolt (t.ex. framför en parkerad bil), någon kör mot rött etc är du redan i korsningen och någon kommer väldigt fort hinner du inte stanna om du håller hastighetsbegränsningen på en 50-väg. Åk på en valfri väg och be någon slänga in ett föremål framför bilen och se om du hinner stanna. Finns inte en chans att du kan stanna om du kör över 15 km/h.

Att man slänger upp dörren utan att titta bakom är ju bara oansvarigt.

Det står dock i TFF 3kap 2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.
samt 14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Detta är vad lagstiftaren menar, sen att ingen följer det är tyvärr en helt annan.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Känns som bilisten inte riktigt vill erkänna för sig själv att han är en snål jävel som bara har trafikförsäkring och inte vill betala kostnaderna för reparation av bilen själv.

Anmäl till polisen, prata med hans försäkringsbolag om var du ska skicka dina kostnader för reparation av cykel osv. Det är dags för äldre herrar att lära sig att livet inte är gratis, och att man får hålla lite bättre uppsikt bakåt när man öppnar dörren och ska kliva ut.

Kort sagt, kläm åt den jäveln så kanske han lär sig något...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Det står dock i TFF 3kap 2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.
samt 14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Detta är vad lagstiftaren menar, sen att ingen följer det är tyvärr en helt annan.

Men är en dörr något som räknas som något man ska förutse? Det tror jag inte det räknas som.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Hade alla följt det hade det gått snabbare att gå dit man skulle.

Hade alla följt det hade det inte varit så många som kört
in bakifrån med whiplashskador som följd.

Är du en sån som kör två meter bakom en bil?

Permalänk
Medlem

Men gör så här nästa gång, gå! Och då om du blir överkörd på trottoaren av någon vilsen idiot, så har du iaf lärt dig en läxa och tänker på att vara mer försiktig/uppmärksam när du stiger upp på morgonen.
Vare sig du gör rätt eller fel så är det alltid ditt fel att du gick ut genom dörren i morse.

Säkert så många resonerar

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Hej igen.
Nu har jag ringt den andra polismannen som också han är helt på min sida. Han sa att jag ska ringa mannen och återigen göra klart för honom vad som gäller. Om han fortfarande säger emot, så så ska jag göra en polisanmälan så får han höra från polisen att han gjort fel + 1200:- i böter.

Edit: Ringde mannen igen. Han sa att han hade rätt för att han stod på en parkeringsplats (sidan av gatan är skyltad som parkering så klart). Jag vet inte om det ligger något i det han säger.

Vi kom överrens om att tillsammans gå till polisstationen och få saker och ting uppklarade.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Hej igen.
Nu har jag ringt den andra polismannen som också han är helt på min sida. Han sa att jag ska ringa mannen och återigen göra klart för honom vad som gäller. Om han fortfarande säger emot, så så ska jag göra en polisanmälan så får han höra från polisen att han gjort fel + 1200:- i böter.

Edit: Ringde mannen igen. Han sa att han hade rätt för att han stod på en parkeringsplats (sidan av gatan är skyltad som parkering så klart). Jag vet inte om det ligger något i det han säger.

Vi kom överrens om att tillsammans gå till polisstationen och få saker och ting uppklarade.

Men hans dörr öppnades ju ut i gatan.
Killen är rökt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Nu vet jag ju inte hur bred en sådan parkering räknas som. Hoppas inte det ligger något i det han säger.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Hjälpsam

Du kan vara lugn, det är helt och hållet hans fel, skriv upp namnet på din poliskontakt om det skulle strula.
Jag är alltid väldigt försiktig när jag öppnar bildörren, både med tanke på andra bilar men även cycklar.

Okej, nu har han ringt.
Återigen säger han att det är mitt fel och han har pratat med både polis och försäkringsbolag.

Det verkar också som om han ljuger en del för att skrämma upp dig, att polis och att försäkringsbolag håller med honom, är säkerligen rena lögner.

Killen var antagligen en skitstövel, som 20-åring och nu som 50-åring, folk brukar inte ändra sig på den punkten.
Han borde som sagt be om ursäkt för hur han burit sig åt mot dig, men skitstövel som han är kommer han antagligen inte göra det.

Bästa uppträdandet mot såna typer brukar vara, kallt, artigt och bestämt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kan knappt vänta på en update där polisen klämmer dit han.
Han går dit och förväntar sig att få alla sina skador betalda, och går hem med böter + polisanmälan mot sig + betala för sin svettiga bil + betala för skadorna på cykeln.
Hans bästa dag i livet

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Att han står på en parkeringsplats spelar ju ingen roll. Slår man upp sin bildörr in i en annan bil så får man ju betala trots att båda parterna står på en parkeringsplats. Vilken tomte

Permalänk
Medlem

Perkeringsplats = laglöst område, det vet väl alla

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Hej igen! En efterlängtad update

Vi bestämmer oss för att träffas utanför polisstationen kl 12.00. Jag gör klart för honom vad som gäller och att eventuella försäkringsbolag måste ha någon form av utredning innan de kan ta ställning till vems felet var.

När jag gjort klart detta för honom lägger han fram ett förslag. Han känner visst en "kille" som kan fixa bilen, utan kvitto för 3500:-. Han vill då att jag betalar detta så glömmer vi allt.

Jag säger att detta ska skötas på rätt sätt och att vi ska prata med en polisman. Genast erbjuder han mig 50%. Jag betalar 1750:- så glömmer vi allt. Han "hotar" också med att utredning och rättegång kommer att kosta mig 15-20.000:-. Återigen gör jag klart för honom att det ska skötas på rätt sätt.

Runt 12:20 träffar vi en polisman och vi gör klart för honom vad som har hänt. Vi sitter alltså i samma anmälningsrum och lämnar våra versioner av händelsen. Billisten gör bort sig två gånger på kort tid. Först säger han återigen att jag ska hålla mig på cykelbanan, men polisen gör klart för honom att det inte finns någon cykelbana där (något jag redan nämnt ett flertal gånger). Sedan säger han att han tittade i bakspegeln och sedan öppnade dörren då det small. Han vände sig alltså aldrig bakåt.

Polismannen säger att det bästa nu i efterhand är att göra en skadeanmälan där vi skriver ner våra uppgifter & försäkringsbolag bland annat. Han gör också klart för billisten att han med 99% säkerhet kommer att förlora tvisten. Om vi istället anmäler varandra riskerar billisten allt från 1200:- i böter till indraget körkort om han vägrar inse att han varit vårdslös.

I detta läge börjar billisten ta upp saker som att jag inte hade cykelhjälm (visst jävligt dumt, men jag är 20år och har alltså inte med saken att göra). Dessutom har han mage att påstå att jag pratade i mobiltelefon när jag cyklade! Den skulle väl flugit åt fanders om jag höll den i handen när jag krockade. Jag visade upp telefonen som är helt repfri och polisen bara tittar fundersamt på billisten som försöker skratta sig ur situationen.

Bara för att bli av med skiten å slippa stressen går jag med på att låta försäkringsbolagen sköta resten. Utan att anmäla honom. Poliserna (det är nu två poliser i rummet) tycker att detta är det bästa att göra då ingen polis var på plats när det hände.

Vi går ut för att fylla i blanketterna och ett sista erbjudande kommer. 1000:- så glömmer vi allt. Jag säger åt honom att fylla i papprena. När vi diskuterar kommer en polis till oss för att bara kolla läget. Återigen påminner polisen bilisten om att han med stor säkerhet kommer att förlora detta. Och han istället bör leta en billig bildörr på skroten eller att fixa det själv (han var tydligen någon form av plåtslagare). I detta läge tror jag bilisten förstod att han låg i underläge.

Så med polismannen som vittne gör vi upp så att jag glömmer den lilla skada som cykeln fick och han står för alla kostnader för sin bil. Detta skakar vi hand på. Om han skulle ringa igen med någon form av utpressning eller "erbjudande" så ska jag anmäla honom både för utpressning och vårdslöshet i trafiken.

Visst borde han få böter för att han är ett sånt jävla drägg, men just nu orkar jag inte med honom längre och vill inte känna mig stressad eller orolig för att behöva ringa / ta emot samtal av honom.

Tack för allt stöd och hjälpsamma kommentarer!

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Skönt att det ordnade upp sig... fast synd att han inte åkte dit lite ordentligt...=)

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Jo visst. Men jag vill inte ha något mer med honom att göra. Och en eventuell utredning kanske skulle lett till förhör bland annat, något jag verkligen inte vill spendera min lediga tid att tänka på.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Skönt att skiten löste sig. Verkar vara en riktig surgubbe det där, skönt att han sattes på plats!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Fy fan vad slut i huvudet han är.

Vad har det för betydelse om du inte har hjälm?

Vad skulle det ha för betydelse om du talat i mobiltelefon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Fy fan vad slut i huvudet han är.

Vad har det för betydelse om du inte har hjälm?

Vad skulle det ha för betydelse om du talat i mobiltelefon?

I det senare fallet kunde han försökt vinkla det till att Soulnut varit oaktsam med vart han cyklade för han pratade i telefon... är väll typ det jag kan tänka mig.
_____________________

Riktigt rövhål till person att inte ge upp trots att han fått svart på vitt att han gjort fel.

Vänta några veckor så äggar du hans bil eller något liknande harmlöst prank.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Å herregud! Cykelhjälm är lag för alla under 15 år! Det har ingen betydelse om du hade det eller inte...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Hej igen! En efterlängtad update

Vi bestämmer oss för att träffas utanför polisstationen kl 12.00. Jag gör klart för honom vad som gäller och att eventuella försäkringsbolag måste ha någon form av utredning innan de kan ta ställning till vems felet var.

När jag gjort klart detta för honom lägger han fram ett förslag. Han känner visst en "kille" som kan fixa bilen, utan kvitto för 3500:-. Han vill då att jag betalar detta så glömmer vi allt.

Jag säger att detta ska skötas på rätt sätt och att vi ska prata med en polisman. Genast erbjuder han mig 50%. Jag betalar 1750:- så glömmer vi allt. Han "hotar" också med att utredning och rättegång kommer att kosta mig 15-20.000:-. Återigen gör jag klart för honom att det ska skötas på rätt sätt.

Runt 12:20 träffar vi en polisman och vi gör klart för honom vad som har hänt. Vi sitter alltså i samma anmälningsrum och lämnar våra versioner av händelsen. Billisten gör bort sig två gånger på kort tid. Först säger han återigen att jag ska hålla mig på cykelbanan, men polisen gör klart för honom att det inte finns någon cykelbana där (något jag redan nämnt ett flertal gånger). Sedan säger han att han tittade i bakspegeln och sedan öppnade dörren då det small. Han vände sig alltså aldrig bakåt.

Polismannen säger att det bästa nu i efterhand är att göra en skadeanmälan där vi skriver ner våra uppgifter & försäkringsbolag bland annat. Han gör också klart för billisten att han med 99% säkerhet kommer att förlora tvisten. Om vi istället anmäler varandra riskerar billisten allt från 1200:- i böter till indraget körkort om han vägrar inse att han varit vårdslös.

I detta läge börjar billisten ta upp saker som att jag inte hade cykelhjälm (visst jävligt dumt, men jag är 20år och har alltså inte med saken att göra). Dessutom har han mage att påstå att jag pratade i mobiltelefon när jag cyklade! Den skulle väl flugit åt fanders om jag höll den i handen när jag krockade. Jag visade upp telefonen som är helt repfri och polisen bara tittar fundersamt på billisten som försöker skratta sig ur situationen.

Bara för att bli av med skiten å slippa stressen går jag med på att låta försäkringsbolagen sköta resten. Utan att anmäla honom. Poliserna (det är nu två poliser i rummet) tycker att detta är det bästa att göra då ingen polis var på plats när det hände.

Vi går ut för att fylla i blanketterna och ett sista erbjudande kommer. 1000:- så glömmer vi allt. Jag säger åt honom att fylla i papprena. När vi diskuterar kommer en polis till oss för att bara kolla läget. Återigen påminner polisen bilisten om att han med stor säkerhet kommer att förlora detta. Och han istället bör leta en billig bildörr på skroten eller att fixa det själv (han var tydligen någon form av plåtslagare). I detta läge tror jag bilisten förstod att han låg i underläge.

Så med polismannen som vittne gör vi upp så att jag glömmer den lilla skada som cykeln fick och han står för alla kostnader för sin bil. Detta skakar vi hand på. Om han skulle ringa igen med någon form av utpressning eller "erbjudande" så ska jag anmäla honom både för utpressning och vårdslöshet i trafiken.

Visst borde han få böter för att han är ett sånt jävla drägg, men just nu orkar jag inte med honom längre och vill inte känna mig stressad eller orolig för att behöva ringa / ta emot samtal av honom.

Tack för allt stöd och hjälpsamma kommentarer!

Hah! Jag skulle sååå betala för att få se det där på film

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Synd du inte spelade in samtalen och sen spelade upp det för polisen då han 'hotade' och ville roffa åt sig pengar på att skrämma upp dig.. hoppas nu bara försäkringsbolagen säger samma ska och att det inte drar ut på tiden.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Synd du inte spelade in samtalen och sen spelade upp det för polisen då han 'hotade' och ville roffa åt sig pengar på att skrämma upp dig.. hoppas nu bara försäkringsbolagen säger samma ska och att det inte drar ut på tiden.

När polisen sa att han inte har någon större chans att vinna, rev vi lappen om skadeanmälan och bestämde att vi tar hand om våra skador själva. Dvs, jag lagar min cykelkedja och han betalar för sina plåtskador. Detta alltså utan inblandning av försäkringsbolag. Vi skakade hand med polisen som vittne, så om billisten får för sig något igen kommer jag att driva saken vidare.

Edit: Har också installerat ett program i telefonen som spelar in alla samtal, utifall han skulle ringa igen.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Sötast

Grattis hehe, måste säga att det var en spännande bok... öh.. tråd att läsa

Trevligt att det slutade till din fördel, hoppas surgubben bränner sig på varmt kaffe eller något haha

Permalänk
Medlem

Bra skit, riktigt dum jävel måste jag säga...har själv råkat slå upp bildörr på förbiåkande bil å man får helt enkelt skylla sig själv men sedan den dagen så kollar jag ALLTID extra noga när jag stiger ur bilen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Hade alla följt det hade det inte varit så många som kört
in bakifrån med whiplashskador som följd.

Är du en sån som kör två meter bakom en bil?

Det är stor skillnad på att kunna stanna framför en dörr som slår upp och att bilen framför tvärnitar. Det ena kräver en bromssträcka på kanske 0-1 meter i samtliga fall, den andra kräver att man anpassar avståndet efter hastighet. Och nej det gör jag inte, vad har det med saken att göra? Sluta bygga halmgubbar.

Permalänk

Kul historia för päronen att höra när dom kommer hem från semestern

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Kul historia för päronen att höra när dom kommer hem från semestern

"Hej pappa! Jag misshandlade en bil, retade upp ägaren och fick honom att göra bort sig inför polisen. Det var jättekul, ni måste åka bort fler gånger"

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.