Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Cykla inte på vägen! Trottoaren > Vägen
På vägen får man cykla, det får man inte på trottoaren. Det blir pengaböter om man framför cykel på trottoar vilket det inte blir på vägen. Sen är det ju en logisk tankevurpa lagstiftare skapat när man tillåter gående på cykelväg(cykelbana) medan man inte gör tvärtom.
Ursprungligen inskrivet av KTottE
Tror inte att MegaN00bie är ute efter att fria korkade bilister från ansvar, det är ju fortfarande bilisten som slår upp dörren som är ansvarig, men han menar att man som cyklist bör vara uppmärksam på den väldigt reella risken att någon slår upp en bildörr om man cyklar längs med en rad parkerade bilar för att på så sätt kunna undvika olyckan till att börja med. Även om man inte ska behöva göra det och att det fortfarande är den andres fel så kan det ju vara skönt att slippa krocka med en bildörr.
Om man uppehåller sig där man inte ska/borde så påverkas ju ansvarsförhållandet i en eventuell olycka, så det handlar ju inte om böter eller så. Lagen säger att cyklister som väljer att inte cykla på påbjuden cykelbana måste iakta stor försiktighet.
Det är visst logiskt, läste du inte hela mitt inlägg? Det är en grym skillnad på gående som nalkas vägen i ~5 km/h och en cykel som dyker upp i 20 km/h. Även om man är väldigt nära övergångsstället så har man chans att stanna med bilen om en gående skulle få för sig att kliva ut. Kommer det en cykel istället så är det inte säkert att man ens hinner se dom innan kollisionen är ett faktum.
Jag har inga svårigheter alls i att se säkerhetstänket bakom detta.
Visst ska man vara medveten om att det _kan_ hända saker. Men det förändrar ju inte något, när du går efter en trottoar, håller du extra koll på alla in/utfarter då det _kan_ komma en bil där.
Ansvarsförhållandet förändras inte av en rekommendation i TFF. Lagen säger inget om försiktighet, den säger bara att om det finns en cykelbana så ska den användas om det inte vållar oegentligheter med tanke på målpunkterna.
Det är knappast helt logiskt att en cyklist vid första passage över cykelöverfarten ska lämna företräde för bilar in i CPL, för att sedan ha företräde vid nästa halva. Med andra ord är det helt logiskt att en cyklist har samma skyldigheter som en bilist, medan en fotgängare inte har några skyldigheter alls?
Sen kan man ju faktiskt säga att om du som bilist kör in i något så har man inte följt grundregel 1.00. Dvs att anpassa hastighet så man kan stanna framför varje förutsägbart hinder.
Antar att vi kan ta diskussionen om skyldigheter/ansvar i PM om det är bättre. Vet inte om jag ska slänga ur mig allt här heller.
-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF