Videoredigerings-burk endast - 10-15K

Permalänk

Videoredigerings-burk endast - 10-15K

Nu har jag läst igenom en jäkla massa trådar för att luska ut vad jag ska köpa.
Detta köp handlar ju om rätt mycket pengar och de flesta har inte exakt samma mål som jag så därför startar jag en egen tråd.
Jag har inte bra koll men ändå inte tummen mitt i hand, jag fattar bara inte allt datasnack... Inte ens data-slang funkar på mig. Är jag en n00b kanske?
Prisbild ca.10'000 - 15'000 SEK.

Enda syfte
Videoredigering (AVCHD, HDV, DV) Redigerar främst i Adobe-program.
Ingen spelburk... det lilla jag lirar blir på Xbox360.

Processor - Intel Core™ i7 920 Quad Processor
Vad jag förståt är denna mest lämplig för videoredigering samt mest prisvärd just nu.

Modekort - Asus P6T SE, X58, Socket-1366
Mest lämplig eller vad?

RAM-minne - Corsair XMS3 DDR3 1333MHz
Ja hur många GB behöver man, en del säger max 3GB, andra säger så mycket det bara går, andra säger undvik CL9 kör på CL6 eller 7. Om jag kör med ett 64bit OS så kan burken utnyttja allt minne man slänger i eller vad?

Grafikkort - Radeon HD 4870 1GB GDDR5
Det finns uppenbarligen för mycket att välja mellan, dessa Radeon HD 4870 och liknande verkar ju som nåt man ska satsa på... En del verkar dock mest elda för kråkorna och kosta mycket medans andra är äldre men går som en raket. Jag skiter i om grejerna drar mycket ström, är väl bara å skaffa fetare agg då eller? Det finns ju många olika funktioner på korten också, vissa är snabbare, andra har fler utgångar, andra stöd för HDMI... Vilken djungel!

Chassi - Vad väljer man, ljudnivån är inte så viktig, kylning är väl desto viktigare, utseende spelar ingen roll, ska ändå inte titta på den. Behöver ju inte va vilket skräp som helst men inte heller ett rymdskepp för X antal lax.

Hårddisk - Väntar tills SSD har gått ner i pris, tills dess kör jag med gamla hederliga HDD.

DVD-rom - Strunt samma, kan slänga in en gammal

Tangentbord/Mus Billigt jox.

Vad har jag glömt?

* Vilket OS är att föredra? Helst nåt som inte snor kraft för mycket. Finns XP som 64bit? Jag kommer inte ens koppla upp denna mot internet, endast för enstaka uppdateringar, så brandvägg och virusprogram kommer va avstängd däremellan för att spara kraft. Tänker jag rätt?
* Jag vill undvika köpa nåt dyrt som ändå inte presterar, värst är inte alltid bäst i många fall.
* Vill undvika flaskahalsar, HDD kommer va en till en början tills jag skaffat SSD.
* Kanske säkrast att låta inet eller komplett sätta ihop hela köret?

Tacksam för all hjälp!

/ Steve

Spana in en gammal video så länge filmad och redigerad av mig från 2005.
http://www.youtube.com/watch?v=9uAisPSHqE8

Permalänk

Jag kan ju fokusera på det jag undrar över mest kanske...

RAM-minne och Grafikkort

Se posten ovan för mer detaljer...

Nån som orkar?

Permalänk

Minne är jättebilligt och du behöver mkt! Om jag var du skulle jag köpa minst 6GB, kanske 12 om det är möjligt. Prisskillnanden är så liten. Men kolla först så du kan köra ett 64-bitars OS och utnyttja allt minne.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluttonous
Minne är jättebilligt och du behöver mkt! Om jag var du skulle jag köpa minst 6GB, kanske 12 om det är möjligt. Prisskillnanden är så liten. Men kolla först så du kan köra ett 64-bitars OS och utnyttja allt minne.

Coolio... tack... Då kör jag på det!
Vad vet du om de här med CL6, CL7 och CL9 ?

Inge koll på vad man ska välja i grafikkorts väg då?
Den djungeln verkar ju va lite tätare

Permalänk

CL, CAS Latency, är grovt sagt antalet cykler från det att minneskontrollen ber om viss data på en bestämd rad tills det att den datan finns tillgängligt på RAM-minnets utgång. alltså väntetid från begäran till leverans. (finns flera sådana väntetider, t.ex. 7-7-7-20, varav CL är en av de siffrorna.)

detta är något som påverkar VÄLDIGT lite när man jobbar med datorn, även om snabbare är bättre. det är mest överklockare som vill vinna någon extra procent som ändrar dessa värden. kostar det samma så ta det med lägre CL-tal.

grafikkort så behöver du inget över 1500 kr. knappt ens över 1000 kr då du inte spelar.

mitt tips: Radeon HD4770 som grafikkort och 6 GB RAM till att börja med. känner du att du behöver mer ram efter någon månad så är det bara att köpa 6 GB till, som antagligen kommer ha sjunkit 100-200 kr i pris på den månaden. i övrigt ser din lista bra ut. köp 2 stora skärmar och ha video preview på den ena, it's nice.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk

Tack som fan foxanimal!

Permalänk

Vad tror ni om OS till denna burken då?

Windows XP Professional x64
eller
Microsoft Windows Vista Business/Ultimate 64-bit

Jag har ingen erfarenhet av Vista men om det drar mer kräm av datorns prestanda så vet jag inte om jag vill använda det... Å andra sidan kanske det inte spelar nån roll och kanske är mer stabilt eller funkar bättre bara.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Windows 7 x64

Visa signatur

xrl

Permalänk

Är det inte mycket barnsjukdomar med den?
Brukar alltid va massa strul med nyare OS... brukar få vänta nåt år innan det flyter på bra.

Permalänk
Medlem

jag skulle välja ett Nvidia-kort

Adobe samarbetar med nvidia och CUDA ger sjuk prestandaförbättring när när de kan användas.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundheden
Är det inte mycket barnsjukdomar med den?
Brukar alltid va massa strul med nyare OS... brukar få vänta nåt år innan det flyter på bra.

Tvärtom i det här fallet. RC är vad Vista skulle ha varit från början.

Om du ska använda dator till redigering så ska du köpa en Nvidia kort istället. Videoredigeringsprogram har oftast stöd för CUDA.

Prestandavinsten man får i rendering med en säg GTX 260 VS I7 920 i CUDA aplikationer går inte ens att jämföra. Alla CPUer idag blir krossade.
Det är inte längre bara köpa en snabb CPU ovh vips så har man fått en snabb videoburk. Idag med en sjust Gfx krossar du dagens processorer prestandamässigt.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundheden
Är det inte mycket barnsjukdomar med den?
Brukar alltid va massa strul med nyare OS... brukar få vänta nåt år innan det flyter på bra.

Just windows 7 verkar bli stabilt från början... Det var ett stort steg för microsoft att gå från XP till Vista i och med att systemen är så pass olika varandra.

Dock så är steget mellan Vista och 7 mycket mindre. 7:an är mer eller mindre en förbättrad version av vista.

Jag tror att 7:an kommer vara stabil från start, med ett mindre antal buggar. (till skillnad från vista som var buggig som f*an)

Så, du kan lugnt köra windows 7 om du vill.. Det är väl att föredra att kolla om dina redigeringsprogram funkar bra med 7:an. Googla runt lite så syns det snart om det finns massor av problem... Annars är det bara att tuta och köra.

Sen, som tidigare sagt så är grafikkortet lite overkill med tanke på att du inte skall lira spel. Dra ner lite på det.

Det du ska maxa på är dock minnet, det behövs om du ska jobba med stora filer när du håller på och redigerar. Och eftersom i7 kör med 3 minnes moduler så bör du köra med 6 GB eller 12 GB. (Jag skulle köra med 12 GB).

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

jag skulle för allt i världen inte köra XP x64. Jag körde det i dess begynnelse och det var typ inget som fungerade. Dock så är det ju inte x64:s begynnelse längre, men undvik det ändå skulle jag säga. Har kompisar som kört det för ngra månader sen och det fanns fortfarande mycket som inte fungerade.

Själv kör jag Vista x64. Vista är ju Vista, men jag har inte stött på ngt som inte fungerar. Adobe-programmen rullar på fint (nu finns det ju lightroom x64 och PS x64 tillochmed). Hur det är på Premiere och After Effects-fronten vet jag inte då det inte är mitt bord.

Om jag skulle vara du så skulle jag testa RCn av Win7 x64 (and stick with it if it works).

Permalänk

Tack för all input alla!!!!

Får spana in detta Win7 x64

Redzo
Så ett MSI GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA
http://www.sweclockers.com/forum/images_sc/icons/icon14.gif
skulle alltså kicka typ ASUS Radeon HD 4870 1GB GDDR5
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=386399

Har googlat lite på CUDA så jag förstår en gnutta mer, kan man få allt att flyta bättre och kortare renderingstid så är det ju bara bra också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundheden
Tack för all input alla!!!! http://www.sweclockers.com/forum/images_sc/icons/icon14.gif
Får spana in detta Win7 x64

Redzo
Så ett MSI GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA
http://www.sweclockers.com/forum/images_sc/icons/icon14.gif
skulle alltså kicka typ ASUS Radeon HD 4870 1GB GDDR5
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=386399

Har googlat lite på CUDA så jag förstår en gnutta mer, kan man få allt att flyta bättre och kortare renderingstid så är det ju bara bra också!

GTX 260 lär vara betydligt bättre än 6870 just när det gäller cs4.

Är dock rädd för att att NVIDIA fortfarande är griniga och begränsar mkt i premiere exklusivt för deras quadro-kort.
Trots att hårdvaran är densamma.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
GTX 260 lär vara betydligt bättre än 6870 just när det gäller cs4.

Är dock rädd för att att NVIDIA fortfarande är griniga och begränsar mkt i premiere exklusivt för deras quadro-kort.
Trots att hårdvaran är densamma.

Jo den quadro var ju billig å bra... Synd de är så giriga med sina begränsningar!
Finns många grymma kort man bara får drömma om...

Vart tusan köper an föresten Win7 x64? Hittar inte på komplett...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundheden
Jo den quadro var ju billig å bra... Synd de är så giriga med sina begränsningar!
Finns många grymma kort man bara får drömma om...

Vart tusan köper an föresten Win7 x64? Hittar inte på komplett...

Även utan Quadro får du mycket bättre prestanda än att bara köra CPU rendering. Ja en GTX 260 kommer krossa HD4870/90 då dessa stöds inte alls så använder du annat Gfx än Nvidias använder du endast CPU för rendering.
Visserligen håller AMD på att utveckla nåt liknande men dom har inte alls samma stöd från programtillverkare än.

RC 7 laddar du ner från microsoft. Gratis och den fungerar fram till April nästa år utan några begränsningar precis som skarpa versionen.

Väldigt bilig låda med bra kylning om man inte bryr sig om ljudet från burken.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354717

EDIT: Även HD48xx samt HD2xxx från AMD ska kunna användas med CS4 för att snabba upp rendering, men inget än på filmfronten tyvärr.

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.236333/amd-slapper-adobe-c...

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion. Håller själv på att bygga en video/bildredigeringsburk.

Har en Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz Box och 6 GB ddr2. Tänkt beställa ett ASUS P5Q Pro och ett Sapphire HD4890 HDMI 1GB...

Vad ska jag istället ta? (Prislapp max ~2.000)

Visa signatur

Det du inte vet, lider du inte av.