Permalänk
Medlem

Dx11 fråga.

Läste nyss på http://www.wired.com att alla dx10/dx10.1 kort kommer stödja dx11 samt att dx11 kommer va kompatibelt med båda vista och Windows 7

"Though many games have yet to embrace Microsoft’s DirectX 10 graphics API, the firm is already releasing details on the next iteration in its venerable graphics platform, reports Joystiq.

The next version of DirectX will fully support Windows Vista as well as upcoming versions of Microsoft’s operating system, as well as all graphics cards designed for DirectX 10 and 10.1, the company revealed during its GamesFest event in Redmond.

New technology in DirectX 11 includes better support for multi-processor systems in graphics-intensive applications (read: games), as well as "tessellation," a fancy buzzword meaning graphics in-game will appear smoother and more "attractive."

Min fråga lyder, Stämmer detta?

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du menar, alltså hur du tolkar det dom skriver.
Om du tror att ett dx10/10.1-kort kommer att dra nytta av dx11 på samma sätt som ett dx11-kort stämmer nog inte det, så klart. Annars vore ett inköp av ett dx11-kort vara onödigt.

Det är nog ingen som vet än hur stödet kommer funka mer än utvecklarna själva.

Men som sagt. Det beror på hur du tolkar det du har citerat om din fråga "stämmer detta?"

Det kan vara en felsyftning också när dom skriver "The next version of DirectX will fully support Windows Vista as well as upcoming versions of Microsoft’s operating system, as well as all graphics cards designed for DirectX 10 and 10.1" Antingen menar dom att både dx10, 10.1 och dx11 kommer stödja vista och windows 7 fullt ut eller så menar dom, som jag gissar att du tolkar det som, att dx11 kommer stödja dx10- och dx10.1-korten fullt ut.

Vi borde ha en lite mer utförlig text än några futtiga rader för att kunna utröna vad dom egentligen menar.

Men det här: "New technology in DirectX 11 includes better support for multi-processor systems in graphics-intensive applications (read: games), as well as "tessellation," a fancy buzzword meaning graphics in-game will appear smoother and more "attractive." Det har det disskuterats om så det stämmer med stor sannorlikhet, ja.

Att dx11 stödjer både vista och win 7 borde vara en självklarhet då dx11 bygger på dx10-API och det har väl redan bekräftats av flertalet källor redan.

Var det något speciellt du menade med din fråga?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Man kommer kunna dra nytta av nästan allt, Tesselation är ett undantag.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det beror på vad du menar, alltså hur du tolkar det dom skriver.
Om du tror att ett dx10/10.1-kort kommer att dra nytta av dx11 på samma sätt som ett dx11-kort stämmer nog inte det, så klart. Annars vore ett inköp av ett dx11-kort vara onödigt.

Det är nog ingen som vet än hur stödet kommer funka mer än utvecklarna själva.

Men som sagt. Det beror på hur du tolkar det du har citerat om din fråga "stämmer detta?"

Det kan vara en felsyftning också när dom skriver "The next version of DirectX will fully support Windows Vista as well as upcoming versions of Microsoft’s operating system, as well as all graphics cards designed for DirectX 10 and 10.1" Antingen menar dom att både dx10, 10.1 och dx11 kommer stödja vista och windows 7 fullt ut eller så menar dom, som jag gissar att du tolkar det som, att dx11 kommer stödja dx10- och dx10.1-korten fullt ut.

Vi borde ha en lite mer utförlig text än några futtiga rader för att kunna utröna vad dom egentligen menar.

Men det här: "New technology in DirectX 11 includes better support for multi-processor systems in graphics-intensive applications (read: games), as well as "tessellation," a fancy buzzword meaning graphics in-game will appear smoother and more "attractive." Det har det disskuterats om så det stämmer med stor sannorlikhet, ja.

Att dx11 stödjer både vista och win 7 borde vara en självklarhet då dx11 bygger på dx10-API och det har väl redan bekräftats av flertalet källor redan.

Var det något speciellt du menade med din fråga?

Jag undrar om jag kommer kunna andvända mitt 4890HD för att spela dx11 spel ..

Permalänk
Medlem

det stöds men bara på mjukvarunivå om jag förstått rätt, alltså inge hardware tesselation på DX10 kort tex.

Visa signatur

...