Permalänk
Robot

ATI 4850 + Accelero i Antec P182

Jag köpte med en Accelero S1 rev2 till mitt ATI 4850 då jag är väldigt kräsen när det gäller ljud, och eftersom resten av min dator är mycket tyst så vill man ju inte sabba det med en dammsugare till grafikkort

Jag har hört mycket gott om Acceleron, och att man till och med kan köra den passiv på ett 4850, med dugliga temperaturer.

Grafikkortet är ett XFX Radeon HD4850 XXX Edition 512MB

Övriga komponenter i datorn är följande;
Processor - AMD Athlon X2 7750 2,7GHz Black Edition
Moderkort - ASUS M3A-H/HDMI 780G
Nätagg - Corsair CX 400w
Minne - OCZ Reaper 800Mhz 2x1GB
Hårddisk - WD Caviar Green 1TB
Hårddisk - WD Essential Extern 500GB
Chassie - Antec P182
OS - Windows Vista x86 Ultimate

Besök albumet: ATI 4850 + Accelero i Antec P182 av Sputte

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt i grafikkorts temperaturer osv, men finns det inte en chans att de banden skulle kunna orsaka en brand så som de sitter?
men som sagt så vet jag itne hur varmt det blir där du har fäst dem.

Men annars så håller jag me, den ser fet ut.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 3.0Ghz | Gigabyte GA-870A-UD3| 8Gb Crucial DDR3 1333MHz | Sapphire Radeon 7950 3gb| Win 7 Premium 64Bit | Logitech G15 V2 | Logitech G500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0rs3
Jag är inte så insatt i grafikkorts temperaturer osv, men finns det inte en chans att de banden skulle kunna orsaka en brand så som de sitter?
men som sagt så vet jag itne hur varmt det blir där du har fäst dem.

Men annars så håller jag me, den ser fet ut.

Det har jag inte alls tänkt på. Jag har ingen aning om det är några risker. Vad tror ni andra?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Varför inte köra passivt, kör det på båda mina 4850 kort och de stannar under 75 grader i load, ser ingen anledning att ha fläktar på de.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

ett tips: om du klickar på "mätvärdesrutorna" i gpu-z så kan du klicka fram att den ska visa den högsta, lägsta eller den genomsnittniga temperaturen

hoppas du förstår

Visa signatur

|| GA-MA770-UD3 REV:1 || AMD Phenom II 720BE 2,8 @ 3,55 Ghz || Sapphire 4830 512 Mb, 800 Shaders 700/1150 ||
|| Corsair DDR2 XMS2 4GB 1066 || WD Caviar GP 500 Gb 7200rpm || 14485 3D Mark06 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Utter91
ett tips: om du klickar på "mätvärdesrutorna" i gpu-z så kan du klicka fram att den ska visa den högsta, lägsta eller den genomsnittniga temperaturen

hoppas du förstår

Så kan man ju göra!
Kan testa spela lite sedan, och kika på max-temperaturerna.
Men håller du inte med om att det är konstigt att temperaturerna sjunker så himla snabbt? Det räcker med att jag minimerar spelet och går tillbaka till windows, och efter högst 10 sekunder är graderna nere på idle-nivå igen

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk

Du kanske kan prova ta bort de nedersta pci-plåtarna? Kanske blir skillnad?
Ser inte om du gjort det eller inte xD

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

Om du är så väldigt kräsen mot ljud, varför har du så många stock fläktar i datorn?

Permalänk
Medlem

Vänd på fläkten!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Varför inte investera i vattenkylning om det är så viktigt med en tyst dator?

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8370 4,3GHz Socket AM3+-Corsair Hydro iCUE H100x RGB Elite 240mm-Asus TUF Sabertooth 990FX R3.0-Corsair XMS3 Vengeance Black DDR3 1600MHz 4x4GB-Asus Radeon RX 7700 XT TUF Gaming OC Edition HDMI 3xDP 12GB-OCZ Vertex 4 250Gb-Corsair 1200AX-CoolerMaster CmStacker-Win8x64-Vantage P20600-Fire Strike 24000

Permalänk
Medlem

vänd på fläkten:P

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Om du är så väldigt kräsen mot ljud, varför har du så många stock fläktar i datorn?

För att de medföljande fläktarna är tysta!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo och cosmos92
Vänd på fläkten

Säger ni? Men ska den inte blåsa luften BORT från kortet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av isken666
Varför inte investera i vattenkylning om det är så viktigt med en tyst dator?

Vattenklyning kostar väl en hel del också? :c

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Du kanske kan prova ta bort de nedersta pci-plåtarna? Kanske blir skillnad?
Ser inte om du gjort det eller inte xD

Inte så dum idé! Dock borde jag införskaffa ett dammfilter först

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk

Jag kör med 2x120 mm fläktar på mitt 9800GT. Håller det stabilt under 65 grader, och jag har svårt att få det över 75.

Permalänk
Medlem

Du kan nog köra det passivt, du har ju riktigt bra temps, typ som en själv har med 1 kort nu. Men att köra 2st i CF passiva skulle jag inte ge mig på, provade det ett tag i ett stacker (= riktigt bra luftflöde) ena kortet låg ju bra i temp men övre låg riktigt varmt, iofs svalare än originalkylaren men kände man på kylflänsen så var det VARMT. Iofs bara 60 grader som max temp med en fläkt på och var över 70-75 passiv, på core då. Men låg på 100 ungefär på nån av dom andra staplarna du ser i gpu-z.

Aja, On topic nu då. Har du fläkten på grafikkortet så den blåser på kortet eller ifrån? För ser ut som den suger luften från kortet neråt. Vet iofs inte om det gör någon temperatur skillnad. Du får i alla fall 7p av mig, lite snyggare kabeldragning hade varit att föredra.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sputte
För att de medföljande fläktarna är tysta!

Allt e ju relativt
Byter du till Noctua fläktar kommer du att märka skillnad

Permalänk
Medlem

kör mitt 4850 med accelero S1 rev2 (och en noctua p12 120mm) och idlar 35 och efter 1 timme GTA IV är maxtemperaturen 51 grader...

Du måste ha monterat fel. Jag har ett antec 300 btw med inga extra "insug-fläktar".

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått hur man kan sätta fläktar på fel håll, menar man ser ju vilket håll det blåser åt och vilket det suger. Nu menar jag verkligen inte bara Sputte utan har sett jätte många i olika byggbloggar att det sitter helt tosigt i chassit och dylikt.

annars fint, inget jätte speciellt med kylarbyte dock.

7p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Allt e ju relativt
Byter du till Noctua fläktar kommer du att märka skillnad

Det kan diskuteras imo, när jag köpte cosmos 1000 så bytte jag alla mina standard chassi fläktar mot noctuas, jag märkte inte skillnad i ljudnivå eller temp på komponenterna. Så vette tusan om det är värt det att byta ut mot stock fläktarna idag då dom redan är tysta som möss, dock inte i alla fallen men oftast.

Permalänk
Medlem

Tri-Speed-fläktarna låter ganska mycket, absolut inget jag skulle klara av att byta tillbaka till numera. Kör själv 3x120mm Nexus RS och en Slipstream-fläkt och jag är ännu inte riktigt nöjd, nätaggregat låter fortfarande.

matlo: Det är antagligen något annat som låter då, eller så har du inte använt L.N.A-adaptrarna du fick med, som undervoltar fläktarna en bit.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Varför inte köra passivt, kör det på båda mina 4850 kort och de stannar under 75 grader i load, ser ingen anledning att ha fläktar på de.

Jag har nyligen bränt mitt ATI 3870 oc (@ 820) pga dålig kylning till minnen och VRM. Så man behöver nog ha en fläkt om man ska klocka.

Jag har också kört med samma Accelero, använd buntband för fläkten. Man kan kedja 2 om dom inte räcker på längden. Nu kör jag med mitt helt ny XFX 4850 1GB. Prova att klocka lite igår och det funkar i 700/1200. Vågar inte prova högre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolight
Jag har nyligen bränt mitt ATI 3870 oc (@ 820) pga dålig kylning till minnen och VRM. Så man behöver nog ha en fläkt om man ska klocka.

Jag har också kört med samma Accelero, använd buntband för fläkten. Man kan kedja 2 om dom inte räcker på längden. Nu kör jag med mitt helt ny XFX 4850 1GB. Prova att klocka lite igår och det funkar i 700/1200. Vågar inte prova högre.

Mjo, det är ju inte så kul om man bränner korten men ska man överklocka så sätter man givetvis dit fläktar, dock så får jag tillräckligt med kraft utan överklockning av mina kort. Sedan så sitter det ju inte heller kylflänsar på VRAMet på alla tillverkares kort, kolla t.ex. Asus med glaciator kylaren, ingen kylning för minnena eller några andra komponenter förutom själva GPUn.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Varför inte köra passivt, kör det på båda mina 4850 kort och de stannar under 75 grader i load, ser ingen anledning att ha fläktar på de.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Du kan nog köra det passivt, du har ju riktigt bra temps, typ som en själv har med 1 kort nu. Men att köra 2st i CF passiva skulle jag inte ge mig på, provade det ett tag i ett stacker (= riktigt bra luftflöde) ena kortet låg ju bra i temp men övre låg riktigt varmt, iofs svalare än originalkylaren men kände man på kylflänsen så var det VARMT. Iofs bara 60 grader som max temp med en fläkt på och var över 70-75 passiv, på core då. Men låg på 100 ungefär på nån av dom andra staplarna du ser i gpu-z.

Aja, On topic nu då. Har du fläkten på grafikkortet så den blåser på kortet eller ifrån? För ser ut som den suger luften från kortet neråt. Vet iofs inte om det gör någon temperatur skillnad. Du får i alla fall 7p av mig, lite snyggare kabeldragning hade varit att föredra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dutchmen
kör mitt 4850 med accelero S1 rev2 (och en noctua p12 120mm) och idlar 35 och efter 1 timme GTA IV är maxtemperaturen 51 grader...

Du måste ha monterat fel. Jag har ett antec 300 btw med inga extra "insug-fläktar".

tyvärr har inte alla samma tur som er och kan köra passivt med accelero.
som ni ser så har han ca 50 idle, och 80 i load vilket är samma som jag får med asus 4850 accelero i ett p182. Kör jag fläktlöst dör datorn pga överhettat grafikkort, så nej, alla kan inte köra 4850 passivt, kortet är rätt monterat, och ommonterat X antal ggr med olika pastor, med/utan distanser varje gång har kylpastan varit så gott som perfekt applicerad..

Ontopic:
Ser fint ut, det ska inte vara någon brandrisk med strippor av plast, finns väldigt många som kör med det, och eftersom kylflänsen inte kommer att bli över 100grader är det garanterat ingen risk.
edit: såg att du använde resårband, men tror fortfarande inte det ska vara någon fara, då du inte uppnår speciellt höga temperaturer.

Permalänk
Hedersmedlem

ang stripes osv. Det går ju att dra till clasohlson o köpa tex koppar tråd. har själv använt det lita då och då i min dator.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
ang stripes osv. Det går ju att dra till clasohlson o köpa tex koppar tråd. har själv använt det lita då och då i min dator.

Troll? Koppartråd är svårare att spänna fast och så leder det ström. Jag skulle aldrig någonsin använda koppartråd i min dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doggywrap
Troll? Koppartråd är svårare att spänna fast och så leder det ström. Jag skulle aldrig någonsin använda koppartråd i min dator.

löjligt. Det är ju inte som man låter överflödig tråd spreta åt alla möjliga håll... Har själv buntat ihop ett par sladdar med koppartråd. Simpelt och bra. Då mina vita "spännband" (glömt vad dom heter) var slut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doggywrap
Troll? Koppartråd är svårare att spänna fast och så leder det ström. Jag skulle aldrig någonsin använda koppartråd i min dator.

Du borde ha tänkt efter både en och två gånger innan du skrev det där.
Varför skulle det vara farligt att använda ett ledande föremål för att koppla ihop en fläkt med en kylfläns? ingen av dessa 2 komponenter är strömförande, dock är kylflänsen en bäldigt bra elektrisk ledare om så skulle önskas, då den är gjord i aluminium och koppar.

Att använda koppartråd för att binda ihop saker är således ingen fara, sålänge man gör detta där det inte är risk för kortslutning.
men det finns billigare alternativ än koppar som t.ex. "järntråd"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matlo
löjligt. Det är ju inte som man låter överflödig tråd spreta åt alla möjliga håll... Har själv buntat ihop ett par sladdar med koppartråd. Simpelt och bra. Då mina vita "spännband" (glömt vad dom heter) var slut.

Jag skulle aldrig ha det till att binda ihop kablar då risken finns att dessa kan flytta på sig och gå emot någon komponent. Men för att montera fläktar på kylare så kan jag nog tänka mig det, om det är bra gjort. sen finns det ju isolera koppartråd också

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

du ska ha fläkten åt andra hållet... Blir det inte bättre så reklamera kylaren... Hade en likadan fast till 9800gtx+ och fick bra mycket bättre temps

Visa signatur

Rampage II Gene. i7 920 @ 3.6GHz, Noctua, Dominator @ 1606, Asus GTX580

Permalänk
Medlem

Jag har samma kylare på mitt 4850 och får 52*c efter 10min i Furmark, vet inte hur du monterat din dock, men jag verkar ha bra mycket lägre temps än dig.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]