Permalänk

Högtalarmagneter stationära datorer

Har för mig att det inte är helt listigt att ha magneter allt för nära datorer och undrar helt enkelt om det är någon risk att ha golvstående högtalare med någorlunda stora magneter 10-15 cm från en stationär dator. Har ett ganska litet rum just nu så planlösningen fick bli som den blev. Kan dock flytta om litegrann men gör det ogärna.
Skulle någon vänlig själ kunna förklara om det stämmer att magneter inte är helt bra och då helt kort, varför?

(Detta kanske är fel forum f.ö så någon mod får gärna flytta denna till rätt)

/Kalle

Permalänk
Medlem

Det enda som jag kan tänka mig är såpass känsligt för magneter att det märks är ju CRT (feta) skärmar och hårddiskar. Och har du en plattskärm och datorn fungerar utan att formatera om sig varje gång det dunkar i högtalaren så ser jag inga problem med att ha högtalaren nära.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk

Plattskärm har man, och diskarna funkar juh så jag antar att jag e safe. Tack för svar. Men jag undrar fortfarande vad det är som gör att hårddiskar (bla) är känsliga. Någon som vet?

/kalle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laurinkalle
Plattskärm har man, och diskarna funkar juh så jag antar att jag e safe. Tack för svar. Men jag undrar fortfarande vad det är som gör att hårddiskar (bla) är känsliga. Någon som vet?

/kalle

Magnetiska plattor i hårddiskar. Och en magnet kan dra dom lite lite lite lite lite ur kurs och läs/skrivhuvudet kan ta i plattan och då smäller det!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Magnetiska plattor i hårddiskar. Och en magnet kan dra dom lite lite lite lite lite ur kurs och läs/skrivhuvudet kan ta i plattan och då smäller det!

Ah. Hur lite?

Tackar för svaret.

/Kalle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laurinkalle
Ah. Hur lite?

Tackar för svaret.

/Kalle

Det smäller mycket, och det behövs inte så mycket heller.

Kommer kanske själv sitta med oskärmade högtalare precis bredvid min dator (5cm)....

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

kan säga en sak stor baslåda med två 1500 watts kenwood 12or och dator
bredvid funkar inte bra, tro mig hårddisken tyckte det var pest
så hårddiskar och oskärmade magneter är ingen bra combo

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laurinkalle
Har för mig att det inte är helt listigt att ha magneter allt för nära datorer och undrar helt enkelt om det är någon risk att ha golvstående högtalare med någorlunda stora magneter 10-15 cm från en stationär dator. Har ett ganska litet rum just nu så planlösningen fick bli som den blev. Kan dock flytta om litegrann men gör det ogärna.
Skulle någon vänlig själ kunna förklara om det stämmer att magneter inte är helt bra och då helt kort, varför?

(Detta kanske är fel forum f.ö så någon mod får gärna flytta denna till rätt)

/Kalle

Som en del andra sa är det definitivt inte smart idé. Hoppas du har en bra backup lösning om du inte flyttar burken

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Kommer eventuellt sitta med ett par Canton GLE 403:or som inte är skärmade. Vilket är minimum avstånd mellan dator och högtalare ungefär?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Kommer eventuellt sitta med ett par Canton GLE 403:or som inte är skärmade. Vilket är minimum avstånd mellan dator och högtalare ungefär?

Nu är inte jag (surprise surprise) någon expert på sånt här så om detta är något helt irrelevant så säg gärna till. Det är iaf en länk till ett .doc som tydligen förklarar hur man beräknar storleken (bla?) av ett magnetfält av en "bar"-magnet. Kan jag göra det? Inte ens nästan. Men iaf, fyi.

Edit: Verkade inte vara helt enkelt efter mer googlande. Det bör inte vara något problem om magneterna är små och man spelar på en lägre volym (mindre ström, mindre starkt fält, om jag inte helt missuppfattat, ev växer även fältet med mer streta). Eftersom högtalare använder olika mycket ström hela tiden så blir det svårt att säga.

O du kunnige, var du än är, fräls oss!

/Kalle

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Kommer eventuellt sitta med ett par Canton GLE 403:or som inte är skärmade. Vilket är minimum avstånd mellan dator och högtalare ungefär?

Eftersom strömen i högtalare varierar i stort sätt hela tiden så varier ocskå styrkan på magnetfältet dom alstrar. Mao jag vet faktiskt inte vad är säkert i ditt fall
Om du har en kompass kan du kolla hur nära högtalarna du måste komma för att nålen ska flyttas. Sen kan du också kolla om nålen flytta häftigare/snabbare om du drar på volymen.
Baserat på detta kan du flytta burken/högtalarna dit fältet inte når.

Observera att den här sätt att "mäta" är inte riktigt 100% men det kan ge dig en fingervisning om dina högtalare alstrar stort nog magnetiskt fält för att störa burken och "vart" den ligger.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Ett homogent magnetfält, alltså ett konstant magnetfält som inte byter polaritet kommer endast att påverka hårddiskarnas skivor. Detta magnetfält finns genom högtalarelementets magnet som är permanentladdad. Däremot det magnetfält som bildas genom att en växelström går genom ett högtalarelement, kommer även inducera ström i alla kretsar i dator. Hur mycket det rör sig om vet jag inte, men jag tror inte det är någon större fara egentligen.

Så långe du har metallchassi helt omslutande, alltså inga fönster eller annat, så tror jag ärligt talat inte du kommer få några större problem. Det magnetfält som beror på att ett ljud spelas upp är ju direkt proportionellt mot effekten som används och spelar du inte på hög volym kommer det verkligen inte kunna vara någon fara. Däremot på höga effekter (och kom ihåg att en uppfattad fördubbling av ljudnivå motsvarar 3,16 ggr ökad strömstyrka och därmed 3,16 ggr ökad styrka på magnetfältet) kan det vara en fara och då är det nog bäst att du tar ett litet avstånd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Ett homogent magnetfält, alltså ett konstant magnetfält som inte byter polaritet kommer endast att påverka hårddiskarnas skivor. Detta magnetfält finns genom högtalarelementets magnet som är permanentladdad. Däremot det magnetfält som bildas genom att en växelström går genom ett högtalarelement, kommer även inducera ström i alla kretsar i dator. Hur mycket det rör sig om vet jag inte, men jag tror inte det är någon större fara egentligen.

Så långe du har metallchassi helt omslutande, alltså inga fönster eller annat, så tror jag ärligt talat inte du kommer få några större problem. Det magnetfält som beror på att ett ljud spelas upp är ju direkt proportionellt mot effekten som används och spelar du inte på hög volym kommer det verkligen inte kunna vara någon fara. Däremot på höga effekter (och kom ihåg att en uppfattad fördubbling av ljudnivå motsvarar 3,16 ggr ökad strömstyrka och därmed 3,16 ggr ökad styrka på magnetfältet) kan det vara en fara och då är det nog bäst att du tar ett litet avstånd.

Har ett Antec 902.
Aja, får gömma undan förstärkaren och flytta skärm, högtalare, mus, tangentbord och allt annat lite längre från chassiet.

Men alltså, testade med en magnet på sidan av högtalaren och jag kände att det drog lite lite grann. Då var dom inte på. Men en skruvmejsel kände jag ytterst lite. Ska testa nu när dom är på...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Har ett Antec 902.
Aja, får gömma undan förstärkaren och flytta skärm, högtalare, mus, tangentbord och allt annat lite längre från chassiet.

Men alltså, testade med en magnet på sidan av högtalaren och jag kände att det drog lite lite grann. Då var dom inte på. Men en skruvmejsel kände jag ytterst lite. Ska testa nu när dom är på...

Du kommer inte känna någon skillnad, eftersom det magnetfält man får när högtalaren är igång är växlande fram och tillbaka. Alltså kommer genomsnittet fortfarande bli detsamma som det permanenta. Däremot behöver inte det betyda att det är mindre farligt för datorn. Höga toppar kommer fortfarande ge ett starkare magnetfält, men under för kort tid för att du själv ska kunna märka det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Du kommer inte känna någon skillnad, eftersom det magnetfält man får när högtalaren är igång är växlande fram och tillbaka. Alltså kommer genomsnittet fortfarande bli detsamma som det permanenta. Däremot behöver inte det betyda att det är mindre farligt för datorn. Höga toppar kommer fortfarande ge ett starkare magnetfält, men under för kort tid för att du själv ska kunna märka det.

Okej. Men det borde väl vara skillnad på av och på med högt ljud?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Okej. Men det borde väl vara skillnad på av och på med högt ljud?

Kanske , men jag tror inte du kommer känna mer själv av att sätta en magnet emot, eftersom högtalarlådans rörelser kommer vara större oavsett inmatad effekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Kanske , men jag tror inte du kommer känna mer själv av att sätta en magnet emot, eftersom högtalarlådans rörelser kommer vara större oavsett inmatad effekt.

Okej.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

jag gissar på att det inte kommer att hända ett skit.
det e ju inte elektriska skitstarka magnet.
bara o köra på.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
jag gissar på att det inte kommer att hända ett skit.
det e ju inte elektriska skitstarka magnet.
bara o köra på.

Okej.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hmmmm... datorlådan är ju i stål..... magnetiskt, alltså skärmar datorlådan någorlunda bra och magnetfältet blir troligen inte speciellt högt i lådan, magnetfältet avtar med kvadraten av avståndet, dubbelt avstånd = 1/4 fältstyrka.

Talspolens magnetfält är ju inte ens i närheten av permanentmagnetens styrka så man kan nog spela tills faan eller grannarna tar en, vibrationerna av basen är nog farligare än magnetfältet..... Att magnetfältet skulle dra "skivorna" ur kurs så att de kolliderar med läshuvudena är nog lite orealistiskt, om en hårddisk klarar flera G utan att gå sönder under drift så skulle det innebära att man skulle kunna lyfta skivan med magnet utan att den pajar, det skulle innebära ett avstånd på några centimeter från högtalarens magnet....Det har ju funkat med högtalare i datorer förr, typ 2 cm från hårddisk, den lilla i fronten, systemhögtalaren. PIIIP.
En magnet på ca 30 cm avstånd måste ju vara 225 gånger starkare för att ge samma påverkan som systemhögtalaren...

Inte för att jag är någon ingenjör men jag tror att vibrationerna av en dunkande 12" sub är 100ggr mera destruktiva än magnetfältet, jag ska testa med en IBM-disk som har lagerras, den funkar men låter fruktansvärt illa, den om någon borde paja..... Har en trasig 12" SUB som magneten lossnat på , ska testa sakta föra den emot disken tills den slutar funka Återkommer inom några dagar, om det inte glöms bort.....

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"