Garanti på nätagget

Permalänk
Keeper of Traditions

Garanti på nätagget

Hejsan,

Jag vet inte om detta är rätt avdelning, men jag prövar här!

Jag köpte för kanske 2,5 år sedan ett Antec Sonata 2 chassi, där man fick med ett 450W nätagg... det nätagget har nu slutat fungera och jag undrar om jag fortfarande kan utnyttja garantin.

Jag var inne och läste på deras hemsida, där står det att det ska vara 3 års garanti, jippie tänkte jag.. Men sen så står det:

"The following are not covered by the warranty:

2. Normal wear and tear."

I och med att nätagget verkar ha blivit svagare och svagare ju längre tid det gått, så undrar jag ju om garantin verkligen gäller... Ska jag mejla dom och fråga kanske?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla med dem jag köpte det av först.

Permalänk
Medlem

Re: Garanti på nätagget

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Hejsan,

Jag vet inte om detta är rätt avdelning, men jag prövar här!

Jag köpte för kanske 2,5 år sedan ett Antec Sonata 2 chassi, där man fick med ett 450W nätagg... det nätagget har nu slutat fungera och jag undrar om jag fortfarande kan utnyttja garantin.

Jag var inne och läste på deras hemsida, där står det att det ska vara 3 års garanti, jippie tänkte jag.. Men sen så står det:

"The following are not covered by the warranty:

2. Normal wear and tear."

I och med att nätagget verkar ha blivit svagare och svagare ju längre tid det gått, så undrar jag ju om garantin verkligen gäller... Ska jag mejla dom och fråga kanske?

Såvida du själv inte har utsatt PSU´n för någon yttre påverkan så borde det gå på garanti.

Normalt slitage skall inte ha ihjäl ett psu innan garantitiden nått sitt slut.

Permalänk
Medlem

Precis, det har ju en MTBF-rating likaså, tror inte du kört slut på den heller.
Bara att skicka en reklamationsförfrågan såvida du inte har gjort någon åverkan på agget som sagt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Keeper of Traditions

jo, men gör jag reklamationsförfrågan till Antec, eller?

För jag kan inte komma ihåg vart jag köpte chassit ifrån nämligen.... men jag kan ju försöka hitta något kvitto (hoppas jag inte slängt dem ).

Men det står ju ändå att normalt slitage inte täcks av garantin, och det borde ju vara normalt slitage som gjort att PSUn inte längre fungerar... jag frågade i en annan tråd, där fick jag till svar att alla nätagg blir svagare med tiden, och att mitt nätagg troligen blivit svagare och svagare till den punkt att det en dag inte längre orkade starta upp datorn.

Men sedan har jag en släkting som har haft ett och samma nätagg dubbelt så lång tid som jag har haft mitt, och antec brukar ju göra kvalitetsprylar, så det hela verkar väldigt konstigt, tycker jag...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Handlar du från dustin, webhallen och komplett så kan du kolla orderhistorik där.

Vänd dig i första hand till säljaren.
Har du handlat av "rätt" företag så löser de det åt dig.

Skall du skicka utomlands är det mer jobb och pengar som gäller.

Permalänk

3års garanti på antec nätagg, även på sonata ii med värdelösa truepower 450w
jag har hand om rma på butiken jag jobbar på och jag hade då bytt det i kassan bara om jag hade nått vettigt att byta mot, i värsta fall hade du fått vänta 1-2v på att jag skulle få tillbaka ett utbytesnätagg från min leverantör.

rätt nice, brukar få Earthwatt 500w(tillverkas av seasonic egentligen) i utbyte för dom av leverantören som funkar grymt bra

Permalänk
Medlem

500W earthwatts mfl tillverkas a Delta numera, fortfarande bra agg dock.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.