Permalänk
Proffsmoddare

Nes till datorskärm

Jag håller nu på att göra om mitt rum till ett riktigt "pojk-rum" med hemmabio system, större skärm osv. Jag hade tänkt mig en 24" datorskärm. Men jag skulle vilja kunna koppla in mitt gamla NES till den skärmen?

Går de och vad behöver jag då?

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Tror att du behöver ett tv-kort i datorn för att få till det.

Visa signatur

-Corsair Spec-Alpha -Intel Core i5-6600K - MSI Z170A KRAIT GAMING - Crucial DDR4 2133MHz 32GB -Asus GTX 980TI STRIX

Permalänk

Tror du måste använda en composite till vga adapter av nåt slag, aldrig testat själv dock : D

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joinas
Tror att du behöver ett tv-kort i datorn för att få till det.

Vette tusan om det är det enda sättet men jag vet att det fungerar. Gjort samma sak med ett Sega Megadrive och helt enkelt kopplat in det igenom antenn uttaget. Works like a charm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voultner
Vette tusan om det är det enda sättet men jag vet att det fungerar. Gjort samma sak med ett Sega Megadrive och helt enkelt kopplat in det igenom antenn uttaget. Works like a charm.

Det finns säkert andra sätt att få till det, men däremot så tror jag att det är det billigare alternativet för en tv-mottagare kostar inte många kronor.

Visa signatur

-Corsair Spec-Alpha -Intel Core i5-6600K - MSI Z170A KRAIT GAMING - Crucial DDR4 2133MHz 32GB -Asus GTX 980TI STRIX

Permalänk

Det finns väl två andra in/utgångar på nes-et som inte är för antennsladd utan något annat istället? Det kanske bara är ljud men om de inte gör saken lättare är det nog tv-kort som gäller, om du inte har en extern analog tv-mottagare liggandes med bättre utgångar än nes'et.

Vill man ha någon form av konverteringsdel med antennsladd som första del måste den endast sortera fram den frekvens spelen ligger på. Alltså måste den då vara byggd för nes eller ha ett frekvensreglage. Vet inte säkert men tippar på att det inte finns så lättillgängligt.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voultner
Vette tusan om det är det enda sättet men jag vet att det fungerar. Gjort samma sak med ett Sega Megadrive och helt enkelt kopplat in det igenom antenn uttaget. Works like a charm.

Vad för tv-kort ska man då ha? Och hur ska man koppla, jag hänger inte med alls.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att NES även har en gul slad ut (komposit). Kanske går det att leta efter en skärm som har en sådan ingång.

Dell har detta på t.ex. 2408WFP.

Precis som andra skriver borde det också fungera finfint med ett tv-kort.

Permalänk
Avstängd

Om det finns scart->VGA så är det löst

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Proffsmoddare

Skulle jag kunna använda en sån här?
http://www.dustin.se/pd_5010072855.aspx

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muteman
Skulle jag kunna använda en sån här?
http://www.dustin.se/pd_5010072855.aspx

Nej tvärt om vad denna pryl gör!

Du ska ha en pryl som gör om composit(den dära runda gula kontakten, för det finns väll en sån på nes?) till vga/ dvi ( beror på din datorskärm)

de kostar några hundra, typ som denna:
http://www.kjell.com/?item=98224&path=

KOlal in hos de så hjälper de dig !

Permalänk
Proffsmoddare

Okej men den runda gula är väl endast bild va?

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muteman
Okej men den runda gula är väl endast bild va?

Ja, sen har du 2 andra ( gul och vit?) som är till för ljudet, det får du köpa adapter och koppla in i skärmen (om din skärm har ljud) eller koppla in i en stereoanläggning för att få det att fungera!

Permalänk
Medlem

Att inte alla här vet vilka ut/ingångar ett NES har förvånar mig faktiskt lite

Nu hittar jag ingen vettig kabel på kjell.com och är lite på språng, men det du är ute efter är en RGB (gul-vit-röd, även om du bara kommer använda röd och gul), till VGA kabel.

Det *bör* finnas en kabel som gör hela jobbet, annars får du ta en RGB till SCART kabel och sedan använda en SCART till VGA istället, det måste finnas.

Hoppas det hjälpte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryp
Att inte alla här vet vilka ut/ingångar ett NES har förvånar mig faktiskt lite

Herrugud, NES var före min tid ju.
Jag kan för allt i världen inte komma ihåg hur ett NES ser ut bak till men senaste jag drog ut mitt SNES var det bara att koppla in igenom antennsladden.

Skulle tro att det här kortet duger annars: http://www.kjell.com?item=98466&path=97000000,97500000,117000...
Vill inte satsa min själ på detta dock.

Permalänk
Medlem

Nej det där är ju ett digitalt kort, det behövs ett analogt kort...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=47178

På en NES finns det väl en sån här:
http://pinouts.ru/Game/n64video_pinout.shtml

där man kan få ut lite allt möjligt.

Det går tex att ta ut komposit där och koppla in i tv-kortet jag länkade, ger bättre bild än via RF.

För att se bilden i datorn rekommenderar jag DScaler!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En NES har inte en multi-kontakt av den typen som Nintendo 64, Snes eller Gamecube har(om den inte är fransk, de ska ju prompt ha sina grejer lite annorlunda).

En NES har två anslutningsvägar.

RF(antenn) och komposit.

Båda är riktigt usla men komposit är mindre usel än vad RF är iaf.

Komposit utgången sitter på sidan och har formen av en gul RCA kontakt, brevid den sitter det en vit kontakt(eller så var den röd... antingen eller). Den kontakten kommer ljudet ifrån. Man kanske vill tro att det ska vara två kontakter, en vit och en röd för ljudet? Det är det inte för NES har mono, en kanal, en sladd.

Bästa lösningen är troligtvis att skaffa ett videokort som många rekommenderat innan. Dessa komposit till VGA adaptrar brukar ge helt fruktansvärda resultat. Dessutom skalar de nästan alltid bara upp bilden till 640x480 så då måste din skärm skala om den signalen igen och förvärra bilden ännu mer

Ett videokort kan skala om signalen i ett svep och mata skärmen med den signalen den vill ha direkt. Vilket ger roligare bild.

Cryp ovanför har en del koll men utan att sparka på han måste jag påpeka att han skrev lite galet:

"Nu hittar jag ingen vettig kabel på kjell.com och är lite på språng, men det du är ute efter är en RGB (gul-vit-röd, även om du bara kommer använda röd och gul), till VGA kabel."

En sådan sladd med en Gul-Vit-Röd RCA sladd är inte en RGB kabel, det är en vanlig AV sladd som de brukar kallas. Eller komposit. RGB är en underbar sladdtyp som innehåller separata ledningar för Röd, Grön och Blå färgsignal samt även separat sync. Oftast innehåller de lite mer som 5/12V, jord och ljud. De brukar ha formen av en scart kabel(inte bara kontakten, du kan inte koppla in en AV kabel i en scart splitter till TV och få det till RGB, en del tror det). Det som är bra med RGB är att bilden är "loss-less", färgerna är okomprimerade(vilket de inte är när man kör komposit, RF eller S-video) vilket ger en underbar bild. Tyvärr stödjer inte NES RGB. Därför är bilden från den skit ;o) Eller iaf inte så bra som den skulle kunna varit.

Kanske lite off-topic egentligen, ursäkta för det. Kände ett behov av att klargöra lite bara. Hoppas det lilla vettiga jag sa hjälper

Permalänk
Medlem

Gör det inte dyrare och krångligare än vad det är. Gå in på tradera och köp ett billigt begagnat analogt tv-kort och koppla in ditt nes med den kabel som du har fått med. antingen med RF eller om tvkortet har komposit. Billigt och enkelt.

Billigare blir det inte.
http://www.tradera.com/Analogt-TV-kort-Hauppuage-WinTV-for-PC...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikoto
En NES har inte en multi-kontakt av den typen som Nintendo 64, Snes eller Gamecube har(om den inte är fransk, de ska ju prompt ha sina grejer lite annorlunda).

Det var vad jag läste på wikipedia iallafall, att NES var den första som hade den anslutningen. Men det var längesen jag hade en NES (gav bort den gratis) så jag kan inte komma ihåg allt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Gå in på tradera och köp ett billigt begagnat analogt tv-kort
...
http://www.tradera.com/Analogt-TV-kort-Hauppuage-WinTV-for-PC...

Ser ut som ett sånt jag har, WinTV GO. Fungerar bra har tex kopplat min Commodore 128 till kompositingången. Det har även inbyggd mottagare för FM radio om man vill lyssna på det Allt går bra igenom Dscaler.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, som sagt de franska maskinerna hade en sådan kontakt. Så på det sättet var ju NES först med att ha den anslutningen, även AV Famicom hade den kontakten.

Men en amerikansk NES eller eller Europeisk som inte är fransk har inte den så det är ingen standardkontakt för NES Troligtvis har inte muteman en sådan på sin.

Men det är ju inte lätt att veta om man inte är van vid att sitta och pilla på de relativt ofta.

Permalänk
Medlem

Hej!
Hur har det gått med det här?
Är det någon som har testat och fått det att fungera?
I såfall, hur gjorde ni?
Jag är lite inne på samma sak (vill koppla min NES till MacBookPro via VGA).
Är det någon som har testat, funkade tex. HD-Gamebox från kjell?
http://www.kjell.com/?item=98224&path=

Permalänk
Medlem

Alla nes har inte komposit.

Det finns adaptrar för komposit till vga, fick erbjudande från våran grossist på sånna igår. Sjukt dyra 599+moms.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Alla nes har inte komposit.

Det finns adaptrar för komposit till vga, fick erbjudande från våran grossist på sånna igår. Sjukt dyra 599+moms.

Vad skiljer de adaptrar ni fick in från er grossist från "HD-Gamebox" som Kjell säljer?

Så här ser min kabel ut (har den komposit?):

Skulle HD-Gamebox funka till den tro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndNES
Vad skiljer de adaptrar ni fick in från er grossist från "HD-Gamebox" som Kjell säljer?

Så här ser min kabel ut (har den komposit?):
http://img34.imageshack.us/img34/251/bild1hp.th.png

Skulle HD-Gamebox funka till den tro?

Kjells box är komponent till vga.
Du behöver komposit till vga.

http://nedis.se/ARTLDetail.php?ARTLID=1109117

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Kjells box är komponent till vga.
Du behöver komposit till vga.

http://nedis.se/ARTLDetail.php?ARTLID=1109117

Ok, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Om du inte har köpt skärmen än så skulle det ju vara enkelt att satsa på en 24" full-hd lcd-tv istället. En lcd-tv är ju i princip likadan som en lcd skärm, fast du har fler ingångar (t.ex. composite) och tv mottagare.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Såg att länken inte fungerade som den skulle, aja här är en dump iaf.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Perfekt, tack!

Permalänk
Medlem

Alla som säljer HQ och König saker kan ta in dom.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

kolla till höger på bilden där på sidan av lådan har du din composit och ljudutgång även på en omodifierad nes Europa version

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows