Byta trasigt grafikkort på inspiron 9300! Ej uppgradering, Tips?

Permalänk

Byta trasigt grafikkort på inspiron 9300! Ej uppgradering, Tips?

Tjenare.

Efter några års användande har nu grafikkortet gett upp.
Så jag ringde till Dell och beställde ett nytt.

Kommer datorn acceptera det nya kortet bara sådär eller
ska jag ordna någon uppgradering till BIOS, etc, etc.

Märk väl att det INTE är någon uppgradering, utan bara
byte till ett likadant (geforce 6800 go 256mb).

Datorn är en Dell Inspiron 9300.

Mvh

Permalänk
Medlem

Du bör alltid göra en säkerhetskopia innan du rotar runt i datorns hårdvara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Du bör alltid göra en säkerhetskopia innan du rotar runt i datorns hårdvara.

En säkerhetskopia av vad? drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninja_turbo
En säkerhetskopia av vad? drivrutiner?

All viktig data, bilder, orddokument, osv.

Permalänk

Jag har en dell inspiron 9300 jag också och idag la det också av så när jag startar datorn och kommit till välkomsskärmen blinkar skärmen svart och färgerna är konstiga (har även försökt med en annan skärm) och när jag kör i felsäkert läge så är färgerna bara konstiga någon idé om vad jag kan göra? och vad hände med ditt grafikkort?

Permalänk

vad betalade du för det nya kortet?
Det ska inte vara några problem, bara byta det, kan vara bra att ha en yub med ny kylpasta att sätta på kortet, gärna arctic silver

Permalänk

jag köpte datorn med allting i, kortet är "Nvidia 6800 go" begangnat ska jag lämna in datorn elr?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur mycket du betalade för grafikkortet, men det kan köpas på: http://www.parts-people.com/index.php?action=item&id=2723

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

jag köpte datorn begangnad så jag vet inte hur mycket jag betalade för grafikkortet men för datorn betalade jag 4000kr och kan man inte lämna in den på service så reparerar dem grafikkortet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bokemon90
jag köpte datorn med allting i, kortet är "Nvidia 6800 go" begangnat ska jag lämna in datorn elr?

Dom tar säkert emot datorn och byter grafik kortet åt dig, det lär säkert kosta en del dock. Dell tog ca 2400, (kommer inte riktigt ihåg, ring o kolla på Dells reservdels avdelning), för ett nytt fräscht grafik kort. Det gick också väldigt enkelt att byta kortet, kolla på youtube, finns många videos hur man öppnar upp bärbara datorer.

Hur beter sig datorn i övrigt om man bortser från färgerna? Är den slö när du flyttar runt fönster/scrollar fönster i windows? accepterar den nya drivrutiner?

Permalänk

den bettede sig normalt och bra men det gick segare och segare att ladda warcraft 3 banormen annars var allt bra och fungerade ända tills idag då när jag skulle öppna Warcraft 3 så stannade allt och blev svart och ända sen dess har jag bara kunnat köra i felsäkert läge men då är det iallafall massa röda och blåa fyrkanter över skärmen och om jag startar normalt så börjar skärmen blinka svart och det kommer upp massa blåa och röda och blåa små fyrkanter och skärmen blinkar i svart.

det står på c4u.se att det kostar ca 600kr att reparera en dator så måste jag köpa ett nytt grafikkort eller bara lämna in den?

mvh Björn

Permalänk

eller ska jag kanske pröva att formatera datorn först?

Permalänk
Medlem

Alltid värt ett försök, men bli inte besviken om det inte går.

Permalänk

svarade du att det är värt att formatera den eller det andra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bokemon90
det står på c4u.se att det kostar ca 600kr att reparera en dator så måste jag köpa ett nytt grafikkort eller bara lämna in den?

..eller ska jag kanske pröva att formatera datorn först?
mvh Björn

Du kan alltid testa omformatering, det är iaf gratis. Vet inte varifrån du fått att de tar 600 för en rep? Enligt hemsidan tar de 575 för felundersökning men då får du bara veta vad felet är. Vad det kostar att åtgärda är en annan sak. Räkna med 3-4000.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bokemon90
svarade du att det är värt att formatera den eller det andra?

ursäkta otydligheten...

formatering syftade jag på

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bokemon90
eller ska jag kanske pröva att formatera datorn först?

Prova att formatera, som sagt det är gratis. Kom ihåg att ladda ner alla drivrutiner (från dell) som du behöver innan du blåser datorn, iaf till nätverkskortet så du kommer åt dells hemsida.

Skulle inte det lösa sig, kan vara lite långsökt med är definitivt en felkälla, kolla så fläktarna fungerar både till grafikkortet OCH processorn, för att felet som du beskrev behöver inte vara grafikkortet. Öppna också datorn så du kommer åt att rensa kylflänsarna från dam och diverse ofog.

Hur mycket RAM minne har du, man kan uppgradera till 2GiB (tror jag), skulle det vara nåt minne som är dåligt kan man också få konstiga problem. Och eftersom nya minne är svin billigt jämfört med ett nytt grafikkort är det värt att uppgradera även om man har problem med datorn eller inte.

Permalänk

Uppgradera? Det är antagligen billigare än att köpa nya grejer via Dell.

Permalänk

idag lämnade jag in den på felsökning och dem sa att det inte skulle hjälpa att formatera den. Dem sa också att det kunde vara problem med kylningen (trasig alltså). Datorn brukar bli kokhet om jag kör spel i flera timmar och luktat bränt en eller 2 gånger.