Problem med nybyggd dator (Frysningar och omstartningar)

Permalänk

Problem med nybyggd dator (Frysningar och omstartningar)

Hej!
Jag har byggt ihop en dator för 1 månad sen med specen:
Asus M2N68-VM
AMD 5200+
3gb 800mhz DDR2
ATI Hd4830 512mb
320gb Western Digital SATA
Ace raw deal 520watt.
Och problemet är då att datorn efter en timmes användning (i bland kortare som tillex. 20min) startar om eller fryser.
Jag har testat att flytta runt ram-stickorna och att köra med bara en sticka men ingenting hjälper, jag har även genomsökt minnerna med memtest
och inga fel kunde konstaterats. Tempraturerna ligger på normala värden, cpun ligger på cirka 40grader och grafikkortet på 36 grader.
Jag får känslan över att nätagget är rena skiten rent ut sagt.
Någon som kan hjälpa mig? Tack på förhand!

Visa signatur

___________________________________
Retro in my heart!
IBM ValuePoint 6382, 4096 kb, 125mb hårddisk, 25mhz 486

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thenoicer
Hej!
Jag har byggt ihop en dator för 1 månad sen med specen:
Asus M2N68-VM
AMD 5200+
3gb 800mhz DDR2
ATI Hd4830 512mb
320gb Western Digital SATA
Ace raw deal 520watt.
Och problemet är då att datorn efter en timmes användning (i bland kortare som tillex. 20min) startar om eller fryser.
Jag har testat att flytta runt ram-stickorna och att köra med bara en sticka men ingenting hjälper, jag har även genomsökt minnerna med memtest
och inga fel kunde konstaterats. Tempraturerna ligger på normala värden, cpun ligger på cirka 40grader och grafikkortet på 36 grader.
Jag får känslan över att nätagget är rena skiten rent ut sagt.
Någon som kan hjälpa mig? Tack på förhand!

Som du själv nämner är det troligaste nätaggregatet. Min pappa har liknande dator, samma cpu, nätaggregatet, samma generation mb från Asus. När jag tillfälligt hade mitt gamla 8800gt i det ist för hans 8400gt uppstod samma problem med slumpvisa omstarter.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Säkert nätaggregatet som gett upp. Testa med något stress-test.
typ 3dmark, superpi, folding occt m.m. Ger det utslag tidigare? och håller temperaturerna sig bra under tiden? Då kan du hälsa butiken att du inte är nöjd med ditt nätaggs-köp. Ett kvalitets nätagg på 520 w räcker och blir över.

Permalänk

Använd aldrig ACE

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheClocker
Använd aldrig ACE

+1
is t3h cr4p!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Kolla på videon på corsairs hemsida, slår vad om att det är ace!

http://www.corsair.com/cinema/movie.aspx?id=622747

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Kolla på videon på corsairs hemsida, slår vad om att det är ace!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Har nu bytt nätaggregat till ett AXP 500w då jag har hört att kvalliteten ska vara högre, men det händer samma sak där att den fryser och startar om, har testat med ett Corsair 450w som jag har fått låna, det fungerar inte heller som det ska.

Visa signatur

___________________________________
Retro in my heart!
IBM ValuePoint 6382, 4096 kb, 125mb hårddisk, 25mhz 486

Permalänk

Snälla? Ingen som har nåt tips?

Visa signatur

___________________________________
Retro in my heart!
IBM ValuePoint 6382, 4096 kb, 125mb hårddisk, 25mhz 486

Permalänk
Medlem

testat nollställa cmos? sen låna ett nätagg som verkligen ska funka av en polare...

gör du något speciellt när det händer, typ spelar lr något sånt?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk

Tack, jag ska testa att nollställa CMOS. Altså, frysningarna och omstartningarna kan komma slumpmässigt efter ungefär en timme, i bland mycket mindre. Det har hänt att jag spelat COD 4 i 2 timmar innan något har hänt.

Visa signatur

___________________________________
Retro in my heart!
IBM ValuePoint 6382, 4096 kb, 125mb hårddisk, 25mhz 486

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thenoicer
Tack, jag ska testa att nollställa CMOS. Altså, frysningarna och omstartningarna kan komma slumpmässigt efter ungefär en timme, i bland mycket mindre. Det har hänt att jag spelat COD 4 i 2 timmar innan något har hänt.

Blir det bara svart och rebootas eller blir det bluescreen?

Testa installera om ditt OS?

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk

Oftast så rebootas den, men det händer att det sker frysningar också. Jag har installerat om datorn i olika operativsystem och med olika drivtuiner.

Visa signatur

___________________________________
Retro in my heart!
IBM ValuePoint 6382, 4096 kb, 125mb hårddisk, 25mhz 486

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem när min HDD började ge upp.

Testa dra över en riktigt stor fil ifrån och till din Windows HD.. hänger sig windows där så kan det vara det.

kör du med Vista/W7? Stäng av indexering.. det pajade en HD för mig och dator blev seg och hängde sig riktigt ofta.

---------
Men eftersom du sa olika operativsystem så vettefan. Skulle det vara under spel skulle jag gissa på att grafikkortet är packat med damm. känn i datorn när det händer kolla om något är sjukt varmt. Cpu flänsen kanske?

Permalänk

Nu har jag nollställt CMOS-minnet och jag har stängt av indexering.
Det är ungefär en månad sen jag satt ihop alla delarna och jag har ingen sidlucka för tillfället på chassit, och tempraturerna ligger bra.
Grafikkort:38 grader
CPU:40grader
Moderkort:35grader.
Dessa tempraturer är väl inte så höga?

Visa signatur

___________________________________
Retro in my heart!
IBM ValuePoint 6382, 4096 kb, 125mb hårddisk, 25mhz 486

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thenoicer
Nu har jag nollställt CMOS-minnet och jag har stängt av indexering.
Det är ungefär en månad sen jag satt ihop alla delarna och jag har ingen sidlucka för tillfället på chassit, och tempraturerna ligger bra.
Grafikkort:38 grader
CPU:40grader
Moderkort:35grader.
Dessa tempraturer är väl inte så höga?

Har du kollat temperaturerna under last också? De flesta temperaturmätningsprogram har någon form av loggning (till fil, i graf eller som loggning av max/min-värden), vad visas under belastning? Dina värden i idle säger inte så mycket och temperaturerna sjunker mycket snabbt när belastningen försvinner.

Men mest troligt är faktiskt att nätaggregatet är boven. Om möjligt, försök låna ett aggregat av en polare att testköra med. (ACE gör dåliga aggregat).
Ett 400W aggregat av vettig kvalitet skall klara att driva din burk.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag har kollat tempraturerna och de ligger bra, jag har nu fått låna ett Corsair agg på 550watt men samma problem uppstår. Jag har börjat få BSOD och det är samma meddelande hela tiden.

Bild på BSOD. Processorn?
http://img269.imageshack.us/img269/4747/1000413z.jpg

Tack på förhand!

Visa signatur

___________________________________
Retro in my heart!
IBM ValuePoint 6382, 4096 kb, 125mb hårddisk, 25mhz 486

Permalänk
Medlem

För snart två år sedan år sedan hade ett sådant moderkort (eller en av dess varianter) med en 5200+ som gav skumma blåskärmar. Jag ändrade inställningen på HT-bussen (tror jag) från 5x till 4x och då blev den stabil. Jag har inte kvar datorn och minnet är grumligt, men du kan ju prova dig fram.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk

Och hur ändrar man Hypertransport bussen på mitt moderkort?

Visa signatur

___________________________________
Retro in my heart!
IBM ValuePoint 6382, 4096 kb, 125mb hårddisk, 25mhz 486

Permalänk
Medlem

Hej

Den första jag kommer och tänka på är naturligtvis ramminnena då din dator har de symptom som brukar förknippas med ej fungerande ramminnen, men du säger att du kollat dem redan. Hmmm...som andra har påpekat så kan det då istället vara tal om nätaggregatet, ACE är ju inte ett toppmärke direkt. Vad gäller CMOS reset så skulle jag vänta med det till efter du har kollat om nätagget är boven i dramat, kanske kan du låna ett av bra kvalité av någon du känner?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk

Jo, jag har genomsökt ram-minnerna och de var ok. Och jag har fått låna ett Corsair agg på 550watt och testat men samma sak händer. Jag har snackat med min polare jag köpte moderkortet och processorn av, och han säger att han har haft kylningsproblem med processorn, han hade tydligen haft för mycket kylpasta på och tempraturerna hade stigit till 70 grader och han hade tydligen struntat i det och kört på tills datorn stängde av sig, och han gjorde det ett par gånger, jag har ny kylpasta på och tempraturerna är bra, kan detta ha skadat processorn eller moderkortet?

Visa signatur

___________________________________
Retro in my heart!
IBM ValuePoint 6382, 4096 kb, 125mb hårddisk, 25mhz 486

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thenoicer
Jo, jag har genomsökt ram-minnerna och de var ok. Och jag har fått låna ett Corsair agg på 550watt och testat men samma sak händer. Jag har snackat med min polare jag köpte moderkortet och processorn av, och han säger att han har haft kylningsproblem med processorn, han hade tydligen haft för mycket kylpasta på och tempraturerna hade stigit till 70 grader och han hade tydligen struntat i det och kört på tills datorn stängde av sig, och han gjorde det ett par gånger, jag har ny kylpasta på och tempraturerna är bra, kan detta ha skadat processorn eller moderkortet?

Självklart finns det en chans att både processorn OCH moderkortet har tagit skada av detta.

Du menar inte att en VÄN sålde en dator till dig som han med vilje, har misshandlat? Jäklar... det är illa.

På min gamla Athlon 64 så fastnade en sladd i cpufläkten i bara någon minut, började lukta som bara den, och stängde sedan av.

Efter det så startade den om / blåskärmade / frös flera gånger om dagen.

Låter nästan exakt som din faktiskt.

Permalänk

Vilket tror ni är pajj för jag har bara råd med ett moderkort eller en processor?

Visa signatur

___________________________________
Retro in my heart!
IBM ValuePoint 6382, 4096 kb, 125mb hårddisk, 25mhz 486

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det var processorn han körde för varm så skulle jag tippa på den. Körde själv med en överklockad Athlon 64 4200+ som också blev för varm och stängde av sig men efter att jag klockat ner den lite så försvann detta problem och prollen funkade prima igen. Processorer brukar tåla en del men det är klart att i ditt/din polares fall kanske det blev för mycket. Sätt i en annan om du har möjlighet och prova hur det funkar. Vad gäller din polare så tycker jag att han inte verkar vara en så bra sådan men det är bara min åsikt.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk

Så det är störst chans att processorn är sönder? För jag har snackat med denna så kallade vännen och han ska ge mig pengar som motsvarar antigen moderkortet eller processorn.

Visa signatur

___________________________________
Retro in my heart!
IBM ValuePoint 6382, 4096 kb, 125mb hårddisk, 25mhz 486

Permalänk

tack alla för hjälpen jag har fått såhär långt, den korta tiden jag har varit medlem här på SC. Men jag ska köpa en Phenom processor i mån och hoppas på det bästa då jag tror att det är den det är fel på. Eller, vad tror ni nu för sista gången innan köpet?

Visa signatur

___________________________________
Retro in my heart!
IBM ValuePoint 6382, 4096 kb, 125mb hårddisk, 25mhz 486

Permalänk
Medlem

Jag tror fortfarande det är den det är fel på

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Kolla minnena. Testa denna programvara:
http://www.memtest86.com/

Hade en mystiskt fel på en dator och jag testade till slut att kontrollera minnena. Visade sig vara fel på en Corsair value-sticka. Var bara att reklamera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Nu har jag nytt processor, och allt funkar finfint!
Tack alla för hjälpen! Det har varit underbart.

Visa signatur

___________________________________
Retro in my heart!
IBM ValuePoint 6382, 4096 kb, 125mb hårddisk, 25mhz 486

Permalänk
Medlem

Han skriver iofs att han redan har testat minnena med just Memtest Men det kanske inte skadar att testa igen. Jag tror som sagt fortfarande på processorn även om symptomen även påminner exakt om de jag hade när en av rammstickorna jag köpt var trasig.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |