GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk
Medlem

Ja det var en liten patchnotes för v1.0.4.
http://www.rockstargames.com/support/IV/PC/patch/index.html

Citat:

Version 1.0.4.0 - June 19, 2009
Maintenance Update:

* -Resource management adjustments based on the operating system detected.

Permalänk
Avstängd

Hur funkar dedär voice call på multiplayer?

Försöker ringa upp andra spelare via telefonen mutliplayer men får bara beskedet att jag måste ha ett headset ikopplat. Vilket jag givetvis har.

Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Tjoosvejs,

När jag försöker köra multiplayer så står det i nedre vänstra hörnet på skärmen att "Your NAT type is too strict...", och detta gör så att jag har extrem svårighet med att ansluta till servrar - Vad är det för problem? Är ingen höjdare på nätverk, så fattar nästan ingenting av det jag hittar på diverse andra sidor förutom det att det har något med vår router att göra.

Skulle någon kunna ge mig en lösning på problemet med lättförstått språk, och kanske förklaring på vad saker och ting är för något; Vad är t ex NAT?

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk
Medlem

Har precis köpt gta iv och efter ett par timmars pillande och felsökande äntligen lyckats installera och "starta" spelet. Men när jag ska välja start game så går vad jag antar är någon loading film igång och rullar efter typ 15 sec dör ljudet men filmen bara går och går. Spelet "hänger sig" inte men jag antar att den inte skall lopa i all evighet. Vad kan det vara som är problemet? Dator klarar sys req, Phenom2 x4 @ 3,6Ghz 4Gb Ram hd4890

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jockec
Har precis köpt gta iv och efter ett par timmars pillande och felsökande äntligen lyckats installera och "starta" spelet. Men när jag ska välja start game så går vad jag antar är någon loading film igång och rullar efter typ 15 sec dör ljudet men filmen bara går och går. Spelet "hänger sig" inte men jag antar att den inte skall lopa i all evighet. Vad kan det vara som är problemet? Dator klarar sys req, Phenom2 x4 @ 3,6Ghz 4Gb Ram hd4890

Har du ens testat google eller Rockstars officiella support?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Har du ens testat google eller Rockstars officiella support?

Klart jag har googlat efter alla fatal error xx... men jag har inte hittat någon som har haft samma problem som jag har nu. Har skickat ett mail till rockstar men inte fått svar än

Permalänk
Medlem

En uppmaning till alla GTA IV lirare!

Ladda ned netkick
http://solidfiles.com/d/1J3a

Följ den busenkla read_me'n, joina fighten mot cheaters! Netkick låter dig kicka folk som boss utan att vota. Väldigt bra verktyg som alldeles för få har, sprid det till vänner och ovänner.

Permalänk
Medlem

Jag har problem med mitt gta iv.
Jag har installerat spelet och det gick fint.. men nu när jag spelar så påstår den att jag kör max på mitt grafikkort.. 800x600 är det bästa.

Men när jag kolla requirements så står 8600 gt som recommended? Så dom tycker det är spelbart vid 800x600? Tycker det känns lågt.

specs:
9550 quad
8600gt senaste drivarna
4 gig ram
Windows 7

8600 gt är itne spec bra.. men tycker om dom lägger det som recommended så är det konstigt?

Så vad är fel tror ni ? Nåt man ska göra för att få det till högre upplösning?

Windows 7:an kanske jävlas med spelet? Har senaste uppdateringen också.
Grand_Theft_Auto_IV_v1.0.4.0

Permalänk
Medlem

Har kört lite team deathmatch nu ett tag och har bara en fråga när alla andra i matchen drar så står det någonting med

This match wont affect your trueskill rank

betyder detta att jag inte får dom poängen som jag tjänade den matchen pga av att alla andra drog?

spelar på xboxen om det nu har någon betydelse

Visa signatur

"Mod är vad den fege tar till när han inte törs"- Sven-Erik Ivar Marklund

Permalänk
Medlem

Hej

Har inte kikat igenom tråden ordentligt ifall jag kanske har missat något tips eller nån förklaring

Iaf, jag har ett 4890, amd 550 x4 3.1 ghz och 4gb ram. win7

Mitt gta flyter inte alls, inte ens på de lägsta detaljerna av allt och 1024x upplösning, de flyter lika bra med 1650 och ca hälften på detaljerna så jag antar att de måste vara något fel med min installation eller så?? För de ska väl inte var så brutalt sjukt galen grymt krävande?????

Nån som har nån ide om vad felet kan vara?

Permalänk

riktigt så ila ska det inte vara nej, har du senaste patchen?

om min slöa dator klarar det i 1650x1050 så lärju din göra det med, ifs så går min cpu i 3.5

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

hmm de har jag nog inte. Ska försöka leta upp den

Permalänk

Satan, min processor som failar i testet, allt annat passerar, men inte min Dual Core =/
Tänkte köpe det till datorn, men nu när processorn skiter sig så blir det väl till 360:n då

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Är grymt sugen på att köra igenom gta iv nu igen men jag testade för ett tag sedan och det var riktigt segt på min dator i sign. Finns det några tweaks som gör det spelbart? Vill inte ha 30fps utan 40 minst.. Annars måste jag köpa tomma DL skivor till xbox och fixa det där istället men det känss dumt när man köpt det till pc

EDIT: Det funkade helt okej med E5200 @3.5Ghz..

Jävligt tråkigt dock att jag inte kommer vidare på Final interview uppdraget pga buggen, och förra gången när jag spelade kom jag inte vidare på det sista uppdraget pga den buggen.. Går det att lämna tillbaka spelet nu även om jag köpte det när det kom ut?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

Hej, fick för mig att spela lite Gta IV nyss, så jag startar spelet men skärmen är helt svart med en ruta i mitten där det står Analog Frekvensområde 85.7khz / 85hz.

Så spelet körs helt plötsligt på 85hz och min dator pallar bara 75. Har spelat igenom spelet på datorn och aldrig haft några problem förut.

Enda jag har gjort är att installera nya drivrutiner till mitt grafikkort. Någon som vet om man kan ändra upplösning utan att starta spelet? Måste jag in i config och pilla?

Permalänk
Medlem

Kan jag klara GTA IV achievements när jag spelar Lost and Damned? Om jag t.ex. ska spränga 10 bilar inom 10 sekunder eller vad det är, kan jag göra det i Lost and damned?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Flyter på ba fö mig ca 40 fps avergae men ibland så sjunker det till typ 15fps, och efter typ 20sek så går det upp igen. Och det händer på random tillfällen. Något man kan göra? Kör 1680 x 1050 upplösning nu, och texture på medium, resten high. Men om jag ändrar upplösning osv så blir det ändå fps drop downs!
Edit: körde benchmark nyss, resultat:
Average FPS: 42.16
Duration: 37.28 sec
CPU Usage: 85%
System memory usage: 71%
Video memory usage: 98%

Graphics Settings
Video Mode: 1680 x 1050 (60 Hz)
Texture Quality: Medium
Texture Filter Quality: High
View Distance: 25
Detail Distance: 37

Hardware
Microsoft® Windows Vista" Home Premium
Service Pack 2
Video Adapter: NVIDIA GeForce 8800 GT
Video Driver version: 190.62
Audio Adapter: Högtalare (Realtek High Definition Audio)
AMD Phenom(tm) 9750 Quad-Core Processor

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Inaktiv

Hej,

Jag undrar om GTA iv (pc) går att använda på annan dator om man redan har aktiverat spelet på en dator?

Är serialn bunden till själva Live kontot eller GTA- kontot?

Permalänk

Hej, köpte faktiskt GTA IV i söndas från Webhallen, fick det idag, Har installerat det och allt.

När installationen är klar å ja ska starta den så händer det inget, Får upp en liten svart ruta, typ kommando ruta, som försvinner kanske efter 2-5 sekunder. och inget händer, Rockstar Social Club är installerat, men det startar inte heller. Börjar bli lite smått sur nu att ja slängt ut pengar i onödan på ett spel.

Och när jag ska prova starta Rockstar Social Club innan ja startar spelet så får ja upp en ruta me Fatal Erro, .. " The application has encountered a fatal error and most close. please restart the application, or contact support at"

Tackar verkligen för svar som leder mej nå vart, vill sjukt gärna få igång spelet och lira med polarna som nöter spelet varje kväll ^^

Visa signatur

- jag är inte rädd, jag kan flyga!

Permalänk

Ser att spelet har börjat sjunka lite i pris. Är det fortfarande bortkastade pengar eller har de fixat till det nu med patchar?

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk

GTA IV PROBLEM

Tja!

Jag har GTA IV (original) på pc. Det har fungerat bra tidigare, men nu när man startar det så är det så fruktansvärt segt, även på menyn. I själva spelet blir det "screen freeze" hela tiden. Jag har en bra dator, GTX 295, 4 GB RAM och Intel Q9650, så datorn ska klara av det utan problem. Men jag har Windows XP Pro nerladdat och SP2. Spelet ska ju kräva SP3, men det har ju funkat förut!

Jag undrar:
Blir det "screen freeze" bara för jag inte har SP3, och går det att ladda ner SP3 utan att få "genuine advantage check" på sig?

Tacksam för svar!!!!!

Permalänk
Medlem

Nu håller jag på att tappa mitt tålamod på detta spelet!

Jag installerade det igen igår (inköpt genom steam) funkade fint och lirade ngn timme. Idag spelar några timmar, sedan stänger jag ner det för att lite annat utanför datorvärlden, när jag nu för några timmar sedan tänkte spela lite igen får jag ett problem som tydligen annat folk också lider av:

Spelet startar, jag trycker på "Start" och man ser de fina gubbarna medan allt laddas, sedan blir skärmen bara svart, musiken fortsätter dock och enligt Aktivitetshanteraren så svarar GTAIV.exe inte, har sökt efter lösningar, har testat att fippla med olika upplösningar, har testat att radera Settings.cfg, jag uppdaterade spelet (ska inte steam göra det åt en förresten?) men fortfarande kvarstår samma problem!

Så kom igen, släng ut alla råd ni har så kanske vi även kan hjälpa någon annan där ute!

EDIT: Fick fixat det tillslut!! Vet inte om det kanske redan står längre upp i tråden men men... Avinstallera Quicktime så är det "Good To Go" igen!

Visa signatur

| MSI P55-GD65 | | Intel i5 750 @ 3Ghz | | 8GB Corsair Vengence 1600Mhz CL9 | | XFX Radeon 7970 Black Edition @ 1Ghz |
| Corsair 620W | | Antec P182 GunMetal |

Permalänk

Köpte spelet igår, började med fryslagg och problem. Men efter installation av 1.04 patchen så flyter det på grymt bra!

Men nu kan jag inte komma förbi första uppdraget, när jag tar upp telefonen för att ringa och varna kusinen så syns han inte i telefonen. Det går inte ringa upp honom, svara kan jag göra genom att trycka på mouse1 men inte fan går det att ringa upp honom.

Någon som vet en lösning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Ser att spelet har börjat sjunka lite i pris. Är det fortfarande bortkastade pengar eller har de fixat till det nu med patchar?

bortkastade pengar? om man har en quad är det inga problem, njöt av det i julas när jag spelade igenom det och stötte inte på en enda bugg.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Ser att spelet har börjat sjunka lite i pris. Är det fortfarande bortkastade pengar eller har de fixat till det nu med patchar?

Nej, du ska inte köpa spelet. Visst, det går att säga att med quad är det inga problem, men det är fortfarande inte garanterat att det flyter, ävan att du har quad. De har gjort ett så horribelt jobb med optimeringen så jag tycker att de inte förtjänar ett öre för det.

Vill du nödväntigtvis köpa det, försök att hitta det begangnat, då får iaf inte rockstar någon inkomst.

Permalänk

har man sämre än te,x 4890/280gtx o quad nånstans runt 3-3.5 så är det ingen mening med att köppa spelet, så bra är inte storyn så man kan tänka sig att dra ner på te,x skuggor för att det inte ska hacka

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

pallar inte läsa 59 sidor... finn det en lösning till memory leak?
spelade det utan problem förut med 6 gb ram men med 3.25 går det inte lika bra.
dator i sign.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Nej, du ska inte köpa spelet. Visst, det går att säga att med quad är det inga problem, men det är fortfarande inte garanterat att det flyter, ävan att du har quad. De har gjort ett så horribelt jobb med optimeringen så jag tycker att de inte förtjänar ett öre för det.

Vill du nödväntigtvis köpa det, försök att hitta det begangnat, då får iaf inte rockstar någon inkomst.

Ok! Köpte Prince of Persia och Mass Effect istället. De spelen fungerar bra i alla fall.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk

Hej, kan man på något sätt stänga av "blipen" ovanför huvudet i GTA? Vore skönt så man gå kan helt "stealth". Man kan ju disabla blips och online-names men man blir aldrig av med den färgade punkten som är ovanför huvudet jämt, hur lyckas man med det? Tack!

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=HcgdCxZWxEE

Hur kan folk säga att IV är så prestandakrävande när man maxar hela spelet med ett sketet 5770?