Permalänk
Medlem

datorbygge gone wrong?

sitter här å bygger en data..har kopplat alla sladdar som man ska(tror ya iaf)men det kommer ingen bild när jag slår på den..svart ruta bara.vad kan det bero på?tack på förhand

Permalänk
Medlem

Helt omöjligt att svara på utan mer info? Har du byggt ihop datorer inann?

Startar datorn över huvudtaget? Gå fläktarna igång? Piper det något?

Vad har du för datordelar? Grafikkort? Nätagg?

Vilka kablar har du kopplat in?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

naa..inte byggt förut.nätagg ch procfläkt startar..inga pip.dvd och hdd körs igång men d blir bara svart bild..här kommer d jag köpt:

http://www.shopbot.ca/pp-asrock-g31m-gs-asrock-price-142597.h...

https://www.inet.se/datorkomponenter/processorer/intel-celero...

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/ace-gears-4-...

Permalänk
Medlem

Låter som en dum fråga men: Du har väl köpt ram minne?

Permalänk
Medlem

Inte glömt att koppla in strömsladdar till grafikkort? Och det han sa ovan.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

sjklart har man ram=))))använder den integrerade graffen..nån sladd från nätagget som ska på nått speciellt ställe kanske?

Permalänk

har du möjlighet att ta kort på datorn ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Är det så att du kanske stoppat i skärm kabeln i moderkortets inbyggda grafik kort o inte i de du köpt, dvs om du köpte något
(ledsen för eventuella dumma formuleringar, är trött! ^^)

*edit* Strunt samma ! Såg posten ovan

Permalänk
Medlem

nope..men d finns sladdar som inte är kopplade till moderkortet..och dom har betäckningarna:gnd1(1pin)-vcc1data1(3pin)

Permalänk
Medlem

yea..använder inbyggda grafiken..ska jag inte det?=))))

Permalänk
Medlem

kan d vara så att processorn sitter fel eller så.kan cpu fläkt,dvdn etc gå igång även om processorn är felmonterad?tykte jag fick trycka ner proc lite hårt/snett

Permalänk
Medlem

Bättre att du tar isär allt igen. Även moderkortet och processorn för att kör med så få delar som möjligt som du bygger ihop utanför dator lådan. Eftersom du använder inbyggt grafikkort blir det 4 delar + byggfel att gå igenom.

Moderkort
Processor+Kylare
1 Minne
Nätagg

Lättare att hantera (vända, vrida och se) när det så få delar kvar som sitter ihop förutom skärm, tangentbord, mus och kablar.
http://www.techsupportforum.com/hardware-support/building/171...

Permalänk
Medlem

tja panpo..jag som skrev i andra forumet där du hjälpte nån med liknande problem..som sagt har jag testat nu och undrar om jag inte har pajjat nånting:///

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av balrog4
kan d vara så att processorn sitter fel eller så.kan cpu fläkt,dvdn etc gå igång även om processorn är felmonterad?tykte jag fick trycka ner proc lite hårt/snett

Processorn behöver inte tryckas ner och absolut inte snett. Men du menar kanske att det tog emot lite när du spände bygeln?

Permalänk
Medlem

xakt..den va lite trög å jag kanske skadade nått?

Permalänk
Medlem

Har du provat nollställa bios?
Ta bort elkabeln och flytta rätt jumper så att det kortsluts (står i manualen, jag brukar kolla bilden av moderkortet med förklaringen vad delarna heter) eller ta bort det runda platta batteriet en stund. Jag brukar köra båda sätten när jag ändå är igång.

Ta loss processorn igen och kolla innan du sätter fast den och kylaren igen. Kolla även undersida om kylaren verkligen sitter. Vänd, vrid och känn med handen när du kontrollerar.

Permalänk
Medlem

Så länge du satte i den åt rätt håll borde det inte vara några problem egentligen...
Ta en titt i manualen igen så att du verkligen kopplat in allt rätt. Kolla efter lösa sladdar och tryck till så att de sitter.

Permalänk
Medlem

Kolla även att du kopplat in 4-pins strömkontakten i moderkortet. Det är ett vanligt nybörjarmisstag att man bara kopplat in den stora 20-pins och glömt den lilla 4-pins.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Satt på distanser under moderkortet?

Permalänk
Medlem

Din 4 pins kabel sittet precis bakom usb-kontakterna.
Du har ddr-2 minnen inga gamla ddr?

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in den 4-poliga kabeln som ska sitta på moderkortet? Kolla efter en vit 4-polig kontakt på ditt moderkort. Vet folk som glömt att sätta i den och då upplevt samma problem som dig.

Permalänk
Medlem

har clearat cmos och kört testet igen me inge resultat..använder dd2.distanser under moderkortet?vad menas?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

annars händer vaddå?

Permalänk
Medlem

Du kortsluter moderkortet...

Edit: men få inte jättepanik nu om du missat detta, testa att montera om med distanser och se om det fungerar.

Permalänk
Medlem

treffin:
Bättre att först få det att funka utanför lådan enligt guiden tidigare innan man bygger in allt igen. Blir bara jobbigt om det inte funkar.

Permalänk
Medlem

Helt rätt panpo98

Permalänk
Medlem

installerade moderkortet med skruvar som kom med i paketet men d va inga distansskruvar..nu ligger allt utanför chassit..men om man kortsluter moderkortet,kan cpufläkt å hdd verkligen gå igång då?

Permalänk
Medlem

Det känns som det saknas ström till moderkortet.

Har du kopplat in både den "stora strömkabeln" med 20 eller 24pinnar?
Har du kopplat in den lilla strömkabeln med 4 pinnar som sitter själv. ( inte ihop med 20pinnaren )

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av balrog4
installerade moderkortet med skruvar som kom med i paketet men d va inga distansskruvar..nu ligger allt utanför chassit..men om man kortsluter moderkortet,kan cpufläkt å hdd verkligen gå igång då?

Har ingen erfarenhet med det kan ju fungera. Distanserna skruvas i chassit. Sedan lägger man dit moderkortet och drar i skruvarna i distanserna(typ 9 st).