MacBook Pro högfrekvent ljud

Permalänk

MacBook Pro högfrekvent ljud

Jag har ett problem med min nya MacBook Pro 13". Senaste tiden har den börjat ge ifrån sig ett högfrekvent ljud. Ljudet är samma oberoende på fläkthastighet, ljusstryka på skärmen och ljusstryka på tangentbordet. Ljudet är precis så högfrekvent att det är hörbart och det är så pass störande att jag börjar få huvudverk när jag sitter vid datorn länge.

Vad kan detta bero på? Jag får för mig att det är hårddisken som är boven i dramat. Sedan undrar jag om nu tror det är möjligt att få detta åtgärdat på garantin? Datorn är mindre än en månad gammal. Är det någon annan som upplever detta problemet?

Permalänk
Medlem

Hör du ljudet när datorn får anstränga sig?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Hör du ljudet när datorn får anstränga sig?

Jo ljudet är konstant.

Jag får ta och ringa till mitt närmsta service center i morgon och höra vad de säger.

Permalänk

Testa att dra ur strömsladden och se om det påverkar ljudet.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Testa att dra ur strömsladden och se om det påverkar ljudet.

Det låter lika mycket med strömsladden i som utan.

Permalänk

Du kan inte lokalisera varifrån ljudet kommer (alltså inte på komponentnivå men ungefär var på datorn)? De äldre MacBooksen har högfrekventa pip just i övre vänstra hörnet där strömsladden går in. Finns att googla på även om just ditt problem kanske inte är relaterat.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Du kan inte lokalisera varifrån ljudet kommer (alltså inte på komponentnivå men ungefär var på datorn)? De äldre MacBooksen har högfrekventa pip just i övre vänstra hörnet där strömsladden går in. Finns att googla på även om just ditt problem kanske inte är relaterat.

när du säger det så verkar det som om ljudet kommer från vänstra översta hörnet. Dock verkar det inte påverka om man man tar ut strömsladden. Finns det någon lösning för de äldre MacBooksen?

Permalänk
Medlem

http://www.macupdate.com/info.php/id/22091

ShhMBP, körde jag på mina två tidigare Macbooks, de vita. Det fungerade både i Tiger som i Leopard, vet inte hur det blir i Snow Leopard dock. Fast jag har inte hört något liknande från min MBP 13 nu, så har inte testat (Kör Snow Leopard ).

Permalänk
Medlem

Min förra Macbook (late 06 2,0GHz C2D) hade också ett högfrekvent störigt pip/surr. Detta var väl mer eller mindre bekräftat komma från processorn då flertalet tillverkade hade samma problem med Intels dåvarande C2D's (Dell b.la.).

ShhMBP som Ibis rekommenderar ovan hjälpte väldigt bra, även om det inte var 100% fixat så var det en schyst lösning.

Men på min aktuella unibody samt flickvännens nya MBP13 så hörs det absolut ingenting liknande. Det låter som du borde åka till en servicepartner och höra om de kan hjälpa dig, kanske byta moderkortet eller något sånt - för man borde ha hört mer klagomål på nätet om detta hade varit vanligt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Hedersmedlem

ShhMBP "krävs" för min gamla Oct '06 MBP också, men jag har inte riktigt samma symtom; min piper bara (också extremt högfrekvent, knappt hörbart), men bara när den inte är under belastning. (ShhMBP fungerar genom att stänga av ett idle-läge i processorn.)
Sedan jag installerade det för lätt ett år sedan har jag inte hört ett pip (;)).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Nu verkar ljudet ha försvunnit. Jag har stoppad in och ut sladden till laddaren några gånger. Det kan kanske berott på något glapp i strömkontakten. Men jag lär nog höra av mig till en servicepartner om ljudet kommer tillbaka.

Permalänk
Medlem

Sambon fick byta ljudkortet, sen försvann det.