Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Frontböj är verkligen grym, har alltid ont ett par dagar efter i både framsida axlar och ben.

Nej jag har aldrig testat det. Men jag är ändå ganska bestämd med att det inte är något som gynnar mig, både vad gäller min träning och mitt välmående

En kille som jag känner till som tränar och tävlar är väldigt noga med sin kost, äter precis samma saker varje dag och har stenkoll på alla siffror. Dock om han missar han en måltid med 5 minuter är hela hans dag förstörd. Nu är detta ett extremt exempel, men jag vill inte påstå att han tagit sin träning ett steg längre, snarare kan man ifrågasätta om träningen inte tagit över lite för mycket åt fel håll.

Som redan sagt så vet jag att vissa kan föra sin träning vidare genom att i siffror se vad de stoppar i sig och vad de borde bättra på. Jag är dock jävligt glad att jag slipper bry mig om det och ändå känna mig så optimal som jag är beredd att bli I slutändan handlar det om vad man själv tror på och vad man mår bra av, inte vad som gör en 0,1% större på ett år.

Med 20 år på gymmet , så vet jag vad som passar mig , men vi är alla individer som har egna ramar på välmående , det är bara erfarenhet som hjälper en på vägen ( sin egen ) så förtsätt att prova dig fram vad som funkar . Jag är absolut inte så stor som jag kanske skulle kunna bli , men jag har hafft roligt , och mått bra.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
I slutändan handlar det om vad man själv tror på och vad man mår bra av, inte vad som gör en 0,1% större på ett år.

Här är vi helt överens.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En fråga, hur djupt går ni när ni kör knäböj? Nu när jag har börjat köra på nytt så kör jag så djupt det bara går (rumpan i golvet typ). Hur djupt kör ni och varför? Personligen kör jag så djupt då jag vill ha låga vikter som inte pajjar knäna, borde jag köra på nått annat sätt?

Permalänk

Så länge du har tillräcklig rörlighet så är det bara att köra på.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Gå så djupt du kan sålänge ryggen är rak. När ryggen börjar böja sig så har du gått för långt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
En variant http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/FrontSquat.h...
Men jag lägger ofta handflatorna på axlarna ( Höger hand på vänster axel osv) Och stången vilandes på axlarna .

Håll ryggen rak , fäst blicken upp och kör ( börja gärna utan bälte )

Tack för tipsen. Får ta och prova någon gång.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jag förstår inte. Menar dom att man inte kan bli större, starkare och smalare av träning? Visst, genetiken spelar roll, men att säga att det är omöjligt att bli större/starkare/smalare är skitsnack.

Och angående kosttillskotten; det finns mycket skit och det borde kritiseras. Men att säga att "everything is shit" är skitsnack om något.

Varför i helvete kan ingen vara objektiv nu för tiden?

dock så tar de upp några intressanta saker om gymmen i USA, hur de säljer längre medlemskap än folk orkar vara där o träna, och hur okunniga människor som kränger kost tillskott är:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
dock så tar de upp några intressanta saker om gymmen i USA, hur de säljer längre medlemskap än folk orkar vara där o träna, och hur okunniga människor som kränger kost tillskott är:)

Kollade på alla delar, lite småintressant ändå även om man kände till en hel del, t.ex. att folk som gör reklam för "abtronic" och sånt tjaffs är betalda modeller som sköter sin träning och kost helt perfekt och inte har fått sitt sexpack från nån konstig stol som mer ser ut som en leksak/lekstol än något annat

Men som Crippa sa, det är synd att ingen kan/vill vara objektiva längre, man måste ofta skriva/säga något extremt (som just därför sällan är sant) för att få tittare/läsare, men det är väl iofs det som hela "Bullshit" serien går ut på.

Gjorde f.ö. personbästa på gymmet idag, och då menar jag inte i antal reps eller vikt, utan flest antal set på ett bröstpass på en timme, nämligen 14 set :p, och då var ändå nästan hälften hantelpress/bänkpress. Hade en tid hos frisören så fick skynda på ordentligt, men kändes riktigt bra med ett "snabbpass" som ändå gav såpass mycket :>

Eftersom jag varken hann köra bröst, lats eller axlar förra veckan så kommer jag att koncentrera mig nästan uteslutande på dessa musklergrupper denna vecka. Kan iofs hända att något benpass och lite marklyft slinker in, men att strunta i triceps och biceps denna vecka känns ganska vettigt.

(Kanske borde starta träningsdagbok istället för att skriva här jämt )

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Vet att diskussionen har varit uppe tidigare men skulle vilja veta skilnaderna mellan RB grippers och CoC, budo fittness har ju totalt slut på RB grippers och får in fler i september först, så jag kanske köper en CoC #1 på gymgrossisten istället.. Den är ju bara ~7 kg tyngre än RB 130.

Men skulle vilja veta om den har ett bredare handtag?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
dock så tar de upp några intressanta saker om gymmen i USA, hur de säljer längre medlemskap än folk orkar vara där o träna, och hur okunniga människor som kränger kost tillskott är:)

Förvisso. Men gymmen är företag dom också och vill tjäna pengar. De vet att folk är dumma i huvudet och lägger ner tusentals kronor på nyårslöften, som håller i någon månad. Jag hade gjort likadant om jag hade ägt ett gym.

Angående kosttillskotten så är det ju ett problem. Men visar man lite personligt ansvar och kollar upp vad som stämmer så är det problemfritt för konsumenten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Vet att diskussionen har varit uppe tidigare men skulle vilja veta skilnaderna mellan RB grippers och CoC, budo fittness har ju totalt slut på RB grippers och får in fler i september först, så jag kanske köper en CoC #1 på gymgrossisten istället.. Den är ju bara ~7 kg tyngre än RB 130.

Men skulle vilja veta om den har ett bredare handtag?

Jag tror det enklaste är att beställa en och se hur den är. Borde vara öppet köp i 14 dagar. Prata med supporten för säkerhets skull.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Jag ska ta mig till någon affär o köra en CoC #1, märker av att i slutet av mina pass orkar jag inte längre hålla hantlarna, speciellt om jag ska göra side bends. Någon som vet en fysiskt butik i stockholm som säljer dom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burkeen
Jag ska ta mig till någon affär o köra en CoC #1, märker av att i slutet av mina pass orkar jag inte längre hålla hantlarna, speciellt om jag ska göra side bends. Någon som vet en fysiskt butik i stockholm som säljer dom?

Inget förslag på butik , men kör du handledsövningar ?

När du kör ( om du kör ) är nr 1 att låta stången rulla ner på fingertopparna , för att få en maximal rörelse .
http://www.exrx.net/WeightExercises/WristFlexors/BBWristCurl....

Om du redan kör det , så köp gärna en CoC och börja klämma .

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Inget förslag på butik , men kör du handledsövningar ?

När du kör ( om du kör ) är nr 1 att låta stången rulla ner på fingertopparna , för att få en maximal rörelse .
http://www.exrx.net/WeightExercises/WristFlexors/BBWristCurl....

Om du redan kör det , så köp gärna en CoC och börja klämma .

Personligen tycker jag att den där övningen är bättre om man kör med knäna på backen och armen på bänken, samt med en hantel.

Sittandes på knäna för att öka stabiliteten. Att köra med armen på knät blir mycket vingligt och ostablit, särskilt med höga vikter.

En hantel för att den är lättare att hantera plus att du har en hand ledig att stödja din andra arm med (= mer stabilt) eller att ingripa om du failar/någonting händer.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Hej på er

Jag har lite dålig fantasi så nu letar jag efter en ny basövning, kör oftast bänkpress, marklyft, knäböj, frivändningar, militärpress samt lite dips och chins.

Situps och armhävningar kör jag vid sidan av.

Tack för hjälpen

Visa signatur

p5edeluxe, 4gb corsair pc8500, q9550 @2.83ghz w Noctua, HIS 4870x2. 750w corsair. p182 antec

Permalänk
Avstängd

En roddövning kanske skulle sitta fint?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

hur många gånger klarar ni armhävningar på en hand ? själv klarar jag 50 med vänsterhand och 0 med höger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VlaXioZ
hur många gånger klarar ni armhävningar på en hand ? själv klarar jag 50 med vänsterhand och 0 med höger

Inte provat men ska ta och göra det idag, men du verkar sjukt obalanserad om du klarar 50 (!!) med en hand och 0 med den andra...?

Verkar mer rimligt att du menade 5 men skrev fel

Edit: Är det ingen som har en CoC #1 eller RB130 gripper som ni vill bli av med? Skulle gärna köpa

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VlaXioZ
hur många gånger klarar ni armhävningar på en hand ? själv klarar jag 50 med vänsterhand och 0 med höger

Tänker sticka ut hakan här och säga: Nej, det kan du inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Vet att diskussionen har varit uppe tidigare men skulle vilja veta skilnaderna mellan RB grippers och CoC, budo fittness har ju totalt slut på RB grippers och får in fler i september först, så jag kanske köper en CoC #1 på gymgrossisten istället.. Den är ju bara ~7 kg tyngre än RB 130.
Men skulle vilja veta om den har ett bredare handtag?

Pratade med nån gripperguru (kan ha varit Arne Persson) som hade mätt upp en lägre avvikelse från uppgivna tyngd hos RB.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VlaXioZ
om det du kan inte betyder inte att jag kan inte heller, har tränat från 7år nu är jag 21

Öh..omformulera? Du läser inte dina inlägg efter du postat dom antar jag?

Om du säger det jag tror du att du försöker säga är det bara larvigt.

1: Skulle han vara avundsjuk på dig och därför säga att du ljuger?
2: Jag tror inte många pallar 50 strikta/långsamma armhävningar med 1 arm..
3: Hur kommer det sig isåfall att du inte klarar någon armhävning alls med den andra armen, har du bara tränat hantelpress och liknande med endast 1 arm i 16 år?
4: Varför svarar du inte på mitt förra inlägg?

Edit: nu tog han tydligen bort inlägget också..

Edit2: Är gymgrossisten.com nere för er också?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Öh..omformulera? Du läser inte dina inlägg efter du postat dom antar jag?

Om du säger det jag tror du att du försöker säga är det bara larvigt.

1: Skulle han vara avundsjuk på dig och därför säga att du ljuger?
2: Jag tror inte många pallar 50 strikta/långsamma armhävningar med 1 arm..
3: Hur kommer det sig isåfall att du inte klarar någon armhävning alls med den andra armen, har du bara tränat hantelpress och liknande med endast 1 arm i 16 år?
4: Varför svarar du inte på mitt förra inlägg?

Edit: nu tog han tydligen bort inlägget också..

Edit2: Är gymgrossisten.com nere för er också?

hade inte sett din inlägg, har tränat brottning från 7 till 14 sen simmning några år, boxning några månader och sen körde jag bara styrketräning

det är det också konstigt att jag klarar inte med höger hand.
Har alldrigt använd några protein, steroider eller andra skit
Anlädningen att jag tog bort inlägget var att jag årkar inte bevisa motsatsen.
" 3: Hur kommer det sig isåfall att du inte klarar någon armhävning alls med den andra armen, har du bara tränat hantelpress och liknande med endast 1 arm i 16 år? "

sen får ni skämta hur mycket som hellst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VlaXioZ
hade inte sett din inlägg, har tränat brottning från 7 till 14 sen simmning några år, boxning några månader och sen körde jag bara styrketräning

det är det också konstigt att jag klarar inte med höger hand.
Har alldrigt använd några protein, steroider eller andra skit
Anlädningen att jag tog bort inlägget var att jag årkar inte bevisa motsatsen.
" 3: Hur kommer det sig isåfall att du inte klarar någon armhävning alls med den andra armen, har du bara tränat hantelpress och liknande med endast 1 arm i 16 år? "

sen får ni skämta hur mycket som hellst.

Det är bara de, att på Internet kan man vara en kopia på Samuelsson , men att i verkligheten är man en räka på 1.90 cm och 50 kg .

Vem tror mig om jag säger att jag lyfter en stång som är 60mm grov i greppet + 80kg i viktskivor .

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VlaXioZ
hade inte sett din inlägg, har tränat brottning från 7 till 14 sen simmning några år, boxning några månader och sen körde jag bara styrketräning

det är det också konstigt att jag klarar inte med höger hand.
Har alldrigt använd några protein, steroider eller andra skit
Anlädningen att jag tog bort inlägget var att jag årkar inte bevisa motsatsen.
" 3: Hur kommer det sig isåfall att du inte klarar någon armhävning alls med den andra armen, har du bara tränat hantelpress och liknande med endast 1 arm i 16 år? "

sen får ni skämta hur mycket som hellst.

Nu vet jag inte om posten som Danne2k citerade är komplett, men jag utgår från att den är riktad till mig.

Problemet med att ljuga ihop prestationer inom ett ämne som man inte ens har grundkunskaper i är naturligtvis att man inte kan göra bedömningen ifall dessa överhuvudtaget är rimliga eller inte. Du kan det uppenbarligen inte. Du vet lika väl som jag att det bara finns ett sätt att motbevisa mig, nämligen att göra en film och lägga upp här.

Jag förväntar mig att inom kort få ett upprört svar om att du varken har tid eller "årk" att bevisa något på ett sånt töntigt ställe som ett internetforum och att jag inte behöver tro dig om jag inte vill, för du vet själv hur bra du är.

Lycka till med din fortsatta träningskarriär, MVH Zack

Visa signatur
Permalänk
Medlem

EDIT: videoklippet har tagits bort

Permalänk

21 st armhävningar är imponerande och jag hade aldrig trott att personen bakom ditt nick skulle göra så många. Jag är imponerad.

Dock svårt att komma ifrån att 21 inte ens är hälften av 50, men jag har en gnagande känsla att det blir jag som kommer få i skamstocken tillslut ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
21 st armhävningar är imponerande och jag hade aldrig trott att personen bakom ditt nick skulle göra så många. Jag är imponerad.

Dock svårt att komma ifrån att 21 inte ens är hälften av 50, men jag har en gnagande känsla att det blir jag som kommer få i skamstocken tillslut ändå.

Tack Zack, men dert var så att jag var ganska upptaget på senare tiden ( mest håller med klockning) och sist var det 30 dagar sen som jag tränade, är inte alls på form just nu, men som sagt jag kommer att uppdatera videon senare ( ska försöka inom en vecka ).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Öh..omformulera? Du läser inte dina inlägg efter du postat dom antar jag?

Danne2k jag är inte svensk, kommer från Ukraina så ibland kan bli att jag uttrycker inte mig riktigt bra

Permalänk
Medlem

Även jag är imponerad, jag trodde först att det var ytterligare nån liten skitunge som ville skryta/driva/överdriva men det visade sig att det låg en hel del i det du sa, det är inte många som backar upp sitt "snack" med en film när folk ber om det, all heder åt dig!

Men jag måste vara lite skeptisk ändå (sån är jag helt enkelt), 21 är låångt ifrån 50 och även om du inte tränat på en månad har man ju i ditt fall en grundstyrka när man tränat så länge som du har. Missförstå mig inte, 21 armhävningar med en arm är väldigt imponerande, jag kunde själv knappt göra en enda (:(), men det känns inte så sannolikt att du klarar 50 st om 1 vecka eller ens 1 månad, men du har ju motbevisat oss en gång redan så vad vet jag

Men jag måste ändå fråga varför du inte kan göra en enda armhävning på den andra armen, någon sorts skada?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VlaXioZ

Danne2k jag är inte svensk, kommer från Ukraina så ibland kan bli att jag uttrycker inte mig riktigt bra

Oh, det hade jag ingen aning om, ber så mycket om ursäkt.
Trodde det var nån liten 13-åring som inte kunde skriva ordentligt, därför jag blev irriterad

In other news:

Blev hela 25 set med axlar på gymmet idag, hmm... mina axelpass börjar kännas väldigt oorganiserade och spontana när det kommer till val av övningar/set, det gillar jag inte.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Gjorde 202 chins på en timme igår. Träningsvärk idag.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Starkt jobbat!

Kanske skulle göra något liknande med marklyft någon gång. Undra vad totalvolymen skulle bli...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Jag har kört hantelpress följt av bänkpress i början av mina bröst/triceps-pass hela sommaren och då kört kanske 7-6-5 repetitioner på 75kg i bänkpressen. Vill egentligen alltid köra bänkpress först men har för det mesta inte haft någon som säkrat i sommar så därför känns det säkrare att köra det som andra övning eftersom jag inte kör lika tungt då. Kanske är dumt. Hur som helst så körde jag bänkpress som första övning idag och gjorde en 8:a på 80kg (även om jag får erkänna att jag svankade en del på sista repetitionen), följt av en 6:a. Sen gick jag vidare och körde dips p.g.a. tidsbrist. Men jag är grymt nöjd med att ha gjort en 8:a på 80! Nytt rekord för mig! Och i morse visade vågen 82,6kg när jag vägde mig, så jag är otroligt nära mitt mål med att kunna hantera min egen vikt i bänkpress

Kanske ska tillägga att jag är ganska duktig på att känna mina gränser och veta när jag ska sluta när jag kör bänkpress själv. Dessutom kör jag utan de där klämmorna, så om jag inte skulle orka få upp stången kan jag slänga av vikterna...

Har en liten fråga också. Vissa säger att de tränar magen varje dag eller varje pass, är det bra? Jag tror att magen behöver vila för att återhämta sig och bygga upp sig precis som alla andra muskler. Har jag rätt?

Permalänk
Avstängd

Grattis till PB.

Citat:

Har jag rätt?

Du har rätt!

Vem fan är det som kommer på att man skulle träna magen varje dag?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Tack!

Härligt tänkte väl. Jag tycker man hör det rätt ofta, att folk tränar magen varje gång de är på gymmet t.ex.