Permalänk
Medlem

Hjälp mig upgradera!

Hej!

Om ett par månader är det dags för Dreamhack igen, och jag gillar att ha en dator som fungerar bra till att köra de flesta spel på till denna unika helg.

Jag kan tänka mig lägga en 2-3tusen på att uppgradera lite, så hjälp mig gärna! (Även dyrare lösningar fungerar, men då skall det vara rätt saftig prestandaökning per krona)

Mitt system idag

Core 2 Quad 6600@Orginal
TRUE passiv kylare
XFX 780i moderkort (möjlighet till trippel GPU)
OCZ Reaper PC8500 4GiB
8800 GTS 512 MiB

Samsung 7200.10 250GiB
(3TB extra lagring med, men det gör inte så mycket för prestanda)
Corsair 520HX

Jag antar att nytt grafikkort är den största uppgraderingen?
Hur går det med SSD, är det värt att skaffa en mindre SSD för att köra systemet på för att få loss prestanda ?

Jag kan klocka, men är inte intresserad av det, om en del inte har prestanda till det jag vill ha den till så byter jag hellre ut det.

Tacksam för svar,

//Dexel

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem

Dina grejer helt ok ut. Det som stoppar dig från riktigt bra prestanda är främst grafikkortet. Ifall du inte råkar hitta något jätte-erbjudande på något ATI-kort så rekommenderar jag att du kör på nvidia då du har stöd för SLI. Titta in gtx 275 för 2000kr eller alternativt ett till 8800gts 512 ifall du hittar ett begagnat. Ett sådant för ca 500kr är en väldigt prisvärd uppgradering.

Att klocka upp cpu:n till ca 3GHz skulle också vara bra då den är lite långsam oklockad (dock inget som stoppar dig i nuläget då ett 8800gts inte flaskas nämnvärt av 2,4GHz). Men med ett nytt grafikkort vore det bra. Men att köpa ny cpu känns onödigt då Q6600 är helt ok och klockar normalt riktigt bra. Du måste betala ca 2000kr bara föra att få en som är något snabbare, inte prisvärt.

SSD kostar också över 2000kr och är inte direkt aktuellt i din budget

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.