Permalänk
Robot

Dator inbyggd i IKEA BESTÅ

Har en IKEA BESTÅ TV-bänk och tänkte ha en dator i den för att kunna spela upp filmer och kanske spela lite spel. Köpte därför en begangnat HTPC (Antec fusion chassi) med inehåll. Desvärre va chassit 2 cm för högt, det är nämligen bara 12cm höjd i BESTÅs fack. Vad gör man? Tar komponenterna och bygger något eget. Sålde sedan Antec fusion chassit för en bra peng.
Om ni undrar om temperaturen så vet jag faktitist inte vad den ligger på. Temperaturen på cpun visar 14C vilket ju är helt orimligt. Jag kör på och ser jur länge det fungerar.Jag har använt den i en månad för att titta på film och den har aldrig klagat.
Den låter i stort sett ingenting eftersom jag har ställt ner fläkten.

Besök albumet: Dator inbyggd i IKEA BESTÅ av danielbrogren

Permalänk
Medlem

smart, blev ju välldigt bra också!

Vad har du för delar i datorn? vore kul att veta

Permalänk
Avstängd

det där blev ju skit bra ju 10 poäng från mig i allfall

bara en fråga =ultrafox= fa fan vet du om han la 10an på sig skälv har du nån vakt på honom eller? jadu vissa mäniskor här på forumet förstår man att dom är provmedlemmar ,och du lär ju inte bli mer uppskattad med en sån kommentar som du gav nu.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Som sagt, fin ide. Dock har TV-Bänken för "skrikig" färg för min smak. Men de va ju en kul grej

Permalänk
Medlem

Snygg ide... Gillar att integrera teknik så den blir gömd...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
det där blev ju skit bra ju 10 poäng från mig i allfall

bara en fråga =ultrafox= fa fan vet du om han la 10an på sig skälv har du nån vakt på honom eller? jadu vissa mäniskor här på forumet förstår man att dom är provmedlemmar ,och du lär ju inte bli mer uppskattad med en sån kommentar som du gav nu.

det är klart han har koll på honom, han screen watchar han ju... eller inte... (läses med ett ironiskt inslag)

OT: najs bygge, vad har du stoppat in för hårdvara i den? en bild på baksidan uppskattas också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ultrafox=
Men vet du om han INTE la 10p på sig eller? Nedåså, då kan du inte klaga på mig, och jag kan inte klaga på dig, för vi båda gjorde ett fel.

Du hävdar ju att han la en 10:a på sej själv utan några belägg..

Hur som helst, bra jobbat, TS!
Det blev bra även om jag inte tycker att tv-bordet är jättesnyggt! 7/10

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

ser ju rätt cleant ut får jag säga, bra ide !

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ultrafox=
Nej, men han hade inte några belägg heller på att han inte gjorde det. Samma sak

Jag orkar inte bråka mer Hejdå

Man är oskyldig tills motsatsen bevisats

Ontopic: Riktigt nice bygge. Jag är också nyfiken på komponenterna.

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk

Jag älskar såna här "låddatorer"! ska nog bygga en själv snart
dock vill jag se mer bilder på själva datorn när den sitter i.

Permalänk

charmigt bord snyggt byggt också hoppas det funkar bra, du får en 7a

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Datorkomponenter och trä hör inte ihop. Jag hade hellre slängt bort BESTÅ-möbeln än Antec Fusion-chassit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Mycket NICE 10p av mig. jag gillar lösningen. jag gillar även färgen vilcket jag verkar nästan själv om jag gillar åkså att du gömer allt så bra jag föredrar ju lite insikt i systemet men du löste det snyggt som sagt.
har funderat på nåt liknande hemma fast funderar på att fästa lite belysning mm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Datorkomponenter och trä hör inte ihop. Jag hade hellre slängt bort BESTÅ-möbeln än Antec Fusion-chassit.

detta va fan den sämsta ursäkt jag någonsin hört. Va fasen vet du om detta ämne nä ingenting, så tyst på dig.

jag ska förklara för dig vill man att nått ska se snyggt ut då gör man så här . och vill man ha en ful datorlådan som tar en massa plats ja då behåller man sitt original chassi. tror dessutom att han kanske sålt det och fått ut en liten slant för det.

edit: 2 idioter på samma tråd som tror dom va smarta med sina inlägg. ja va säger man man är omringad av dom. Klart man kan ha en åsikt så länge dom är nått att hänga i julgranen men ingen av dessa 2 har gett några bra kommentarer.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ultrafox=
Nej, men han hade inte några belägg heller på att han inte gjorde det. Samma sak

Jag orkar inte bråka mer Hejdå

Klart det inte är samma sak, det var det dummaste jag hört på riktigt länge. Går du runt och anklagar alla du möter på stan för mord också?

OnT: Riktigt smart! Färgen på möbeln går ju att diskutera, men det är du som ska gilla den, inte vi! Idén var dock helbra, keep it up!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

Gillar idén!Borde kanske bygga in alla datorer i huset i väggarna!
Skulle bli skönt att slippa kablar och vad mycket plats man skulle tjäna!
Jaja låt mig nu njuta av denna tanke och påminn mig inte om alla nackdelar:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Klart det inte är samma sak, det var det dummaste jag hört på riktigt länge. Går du runt och anklagar alla du möter på stan för mord också?

OnT: Riktigt smart! Färgen på möbeln går ju att diskutera, men det är du som ska gilla den, inte vi! Idén var dock helbra, keep it up!

Alla tänker inte innan dom skriver något, det gjorde inte jag i detta fallet. XD

Permalänk

Så funkar det ju ochså att göra

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
detta va fan den sämsta ursäkt jag någonsin hört. Va fasen vet du om detta ämne nä ingenting, så tyst på dig.

jag ska förklara för dig vill man att nått ska se snyggt ut då gör man så här . och vill man ha en ful datorlådan som tar en massa plats ja då behåller man sitt original chassi. tror dessutom att han kanske sålt det och fått ut en liten slant för det.

edit: 2 idioter på samma tråd som tror dom va smarta med sina inlägg. ja va säger man man är omringad av dom. Klart man kan ha en åsikt så länge dom är nått att hänga i julgranen men ingen av dessa 2 har gett några bra kommentarer.

Du kanske inte gillar det dom skrev ang chassi och din möbel. Men ser man på det som elektriker så är det ett problem med ESD och trä, du kanske skulle ha haft någon typ av metallchassi för att skydda komponeterna. Även om din dator fungerar nu så kan den lägga av idag, imorgon eller om 1 månad.

Men det var en smart lösning på att gömma chassit:) .

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wargallion
Du kanske inte gillar det dom skrev ang chassi och din möbel. Men ser man på det som elektriker så är det ett problem med ESD och trä, du kanske skulle ha haft någon typ av metallchassi för att skydda komponeterna. Även om din dator fungerar nu så kan den lägga av idag, imorgon eller om 1 månad.

Men det var en smart lösning på att gömma chassit:) .

det är väl upp till var o en hur man vill göra tror säkert denna lösning håller lika bra som om den nu varit i normalt chassi.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.