Ati 4890 presterar inte som det ska???

Permalänk
Medlem

Ati 4890 presterar inte som det ska???

Hej!

Helt plötsligt så presterar min sons Ati 4890 inte som det ska!

Vad kan vara fel???

Hur jag upptäckte det var när han spela CoD WaW där hans frame rate låg mellan 75-91 frames med de högsta inställningarna på. Men nu när han spelar så pendlar den mellan 20-35 så vad kan vara fel?

Jag körde även ett test med 3Dmark06 och där vart poängen bara 8986poäng, det roliga är att när jag körde testet för nån vecka sen så fick jag lite över 14000.

Komponenterna i datorn är följande:

Moderkort: Gigabyte GA-MA78G-UD3H
Prolle: AMD Phenom II X3 720 Black Edition
Grafikkort: PowerColor Radeon PLUS HD 4890 1GB GDDR5
Minne: Corsair TWIN2X PC6400 DDR2
PSU: Corsair 620W
Låda: Antexc Three Hundred

Det är första gången i mitt liv som jag har ett Ati kort i en dator så jag är glad om ni förklarar er på barnspråk när det kommer till grafikkortet!

Vad kan ha hänt???????HJÄLP!!!!!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk

Kolla temperaturerna med t ex hwmonitor(http://www.cpuid.com/hwmonitor.php) Kolla om det finns damm i datorn, om det är dammigt minskas kylningsförmågan och grafiken eller processorn kan bli för varm dvs överhettad.

Behöver ju inte vara hårdvarufel också kan vara virus eller så

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Kolla temperaturerna med t ex hwmonitor(http://www.cpuid.com/hwmonitor.php) Kolla om det finns damm i datorn, om det är dammigt minskas kylningsförmågan och grafiken eller processorn kan bli för varm dvs överhettad.

Behöver ju inte vara hårdvarufel också kan vara virus eller så

Datorn är inte mer än tre veckor gammal så damm tror jag inte är problemet och värmen ser helt ok ut.

Däremot så prova jag att spela igen efter jag postat mitt inlägg och då verka allt funka som det ska. Så efter att spelat en stund så körde jag ett 3Dmark06 test igen och fick helt plötsligt 14263poäng! Så nu har jag låtit grabben spela ett tag och allt verkar bra men det blir forfarande väldiga framedrops till och från,skumt!

Nåt annat jag märkt är att Punkbuster kastar ut honom till och från, gör lite som den vill känns det som. Har kollat så jag har den senaste versionen av punkbuster. Kan Punkbuster vara en bov vid såna här tillfällen???

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

har du nyaste drivrutinerna installerade?

Visa signatur

i7 920 @ 3.78ghz 1.2vcore | Asus Rampage II Extreme | HD4870X2 2GB DDR5 | Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB @ 1754Mhz 1.65v | NB Freq 3500Mhz @ 1.35v

Permalänk
Medlem

Låter ändå som värmeproblem om kortet presterar sämre efter ett tag. Viktigt med luft både in och ur chassit även om referenskylaren på grafikkortet skjutsar ut en del luft. Har ni installerat fläktar fram i Antec 300-chassit?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Antec Three Hundred!

Framen går inte ner efter ett tag utan går ner och sen upp och kan vara ok en bra stund innan den får för sig att gå ner igen. Skulle det vara värmeproblem så skulle ju framen stanna nere hela tiden, eller har jag fel?

Har senaste drivrutinerna till kortet!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

Att värmen kan vara boven verkar snarast TROLIGT i och med att frameraten sjunker för att sedan gå upp igen... Blir kortet varmt throttlar det (stryper prestandan temporärt för att svalna) och när tempen sjunkit (vilket går väldigt fort) funkar det som det ska igen tills dess att det återigen blir för varmt...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Ett enkelt test kan vara att stänga av datorn och låta den kallna, starta och omedelbart köra en 3dMark..När kortet blir för varmt (om det nu blir det) syns det tydligt i och med den låga frameraten. Kommer du längre innan det verkar bli problem eller får en betydligt högre totalpoäng direkt från kall än när datorn varit igång ett tag och rent av sett ett spel nån halvtimme borde det definitivt vara värmerelaterat!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Jag prova att köra ATI Overdrive och det gick bra men det roliga är att man kan ju se hur varmt kortet blir medans det håller på och den steg aldrig över 60 grader.

Fler saker som jag reagera på medans ATI Overdrive kördes var att det stod att bara 67% av GPU:n användes, varför?

Vad jag förstår så pressas väl kortet rätt bra när man kör det där programmet, eller är jag fel ute nu igen?

Om det nu är värmeproblem så undrar jag om det finns andra typer av kylfläktar att köpa till dessa kort (4890 1GB)?

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

Det är detta kort vi talar om så är det nån annan som haft liknande problem med ett sådant???

http://www.powercolor.com/Global/products_features.asp?ProductID=5809

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk

ta hem furmark och kör deras burntest, där ser du hur mycket tempen på
kortet når när det belastas fullt. ta även hem tex hwmonitor och kör det
i bakgrunden för att se vad övriga systemet når för temp.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem

Tror Furmark vore ett bätre program för att testa temperaturer på. Angående kylare är det lite problematiskt med 4890 eftersom vrm blir extremt heta. själv skaffade jag ett par arctic coolings accelero twin turbon men var tvungen att beställa skilda kylflänsar till vrm samt ram för att inte dessa skulle överhätta.

Permalänk
Medlem

Ska ta och testa Furmark imorgon för just nu kommer jag inte åt datorn eftersom grabben gått och lagt sig.

Tackar alla för hjälpen än så länge så återkommer jag imorgon med de svar jag får, stort tack!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk

tyvärr ser man inte tempen på vrm varken via furmark eller hwmonitor, men
everst visar den.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem

Jag hade nog inte börjat i värme ändan, datorn är ju sprillans ny.

Eftersom datorn är ny, så har den förmodligen vista? Vista har en hel del seriösa problem med ram-hanteringen (om man inte åtgärdar det), samt med indexering av filer.

När du startar igång datorn, öppna aktivitetshanteraren. Kika hur mycket ledigt ramminne du har när datorn har varit igång i typ 5-10minuter. Se till så att det aldrig blir 0 (du skrev inte hur mycket minne datorn har... Men har den 2gb så skall du inte ha under 1gb när datorn står o inget gör)...

Låt sedan din son spela lite, när framedropsen kommer och sedan försvinner igen. Växla snabbt som attan ut till windows, o kika både CPU samt minnes hanteringen. Ser du att någon helt plötsligt spikade då det började lagga, så har du hittat vad som orsakar lagget. Då är det bara att börja nysta upp vad som orsakar minne samt CPU användandet.

Men som sagt, delar i datorn kan va sönder eller liknande, men ingen seriös firma säljer en dator till dig som har värme problem direkt från start. Jag tror på något annat, drivrutiner låter inte troligt eftersom det borde ge generell dålig prestanda, eller dålig prestanda på specifika saker. Värme skulle inte bara ge dig dålig prestanda då o då, utan även visuella artefakter.

Superfetch - Windows defender - Windows search är styggelser.

(min teori är att Vista fyller ramminnet och när din son sitter och spelar, så blir det helt enkelt fullt. Då måste datorn tömma minnet för att få plats med informationen han behöver, då blir det väldiga framedrops. När han sedan har gjort detta, så kommer det igång igen... för en stund...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MjGroggy
Antec Three Hundred!

Framen går inte ner efter ett tag utan går ner och sen upp och kan vara ok en bra stund innan den får för sig att gå ner igen. Skulle det vara värmeproblem så skulle ju framen stanna nere hela tiden, eller har jag fel?

Har senaste drivrutinerna till kortet!

Jag såg sedan att det var ett Antec 300, så jag editerade mitt inlägg. Har ni fläktar i fronten på chassit? Kan vara så att kortet inte få tillräckligt med ny luft. Jag har själv ett 4890 i ett ganska stängt chassi från Antec, men jag har installerat en extra fläkt framför grafikkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Har installerat XP på datorn samt att det sitter 4GB Ram Minne!

Har inga frontfläktar i den men en extra sitter på sidan som blåser ny lyft direkt på kortet!

Datorn är köpt på Komplett.se i delar!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk

Som sagt, Furmark+burntest!
Och Furmark visar visst temperatur.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Vet inte vilka specar ditt moderkort har men efter lite efterforskning i olika forum finns i vissa fall kompabilitetsproblem mellan pci-e 2.0 grafikkort och pci-e 1.0 kortplatser på moderkort.. Pci-e 2.0 ska vara 100% bakåtkompatibelt men tydligen är det inte det ändå i vissa fall... Nu är vi dock inne på kunskapskrav jag inte lever upp till men någon här kan säkert utveckla detta vidare och se om det kan vara relevant...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Känner igen det här problemet, för bra länge sedan hade jag ett GeForce 6600GT som betedde sig EXAKT på det sättet. Det var som att det ibland fick för sig att gå på halvfart.

Lösningen för mig var att stuva om kortet mellan de olika PCI-E platserna, men jag kommer inte ihåg om det någonsin vart helt bra. En BIOS upgrade som ordnade till PCI-E kanske hade vart en bättre lösning. Sabbade det kortet kort efteråt så kommer inte ihåg om det vart en permanent lösning.

Eftersom din dator är helt ny så tror jag att det är något med moderkortet och PCI-E platserna, alltså samma spår som Malte74 är inne på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har nu kört Furmark och kortet kommer aldrig över 66 grader så det måste bero på nåt annat, eller?

Hjälp!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

testa döp om furmar.exe filen till tex flodhäst.exe ati gjorde förut så att den inte 4870 korten går för fulla muggar under furmark kanske är så fortfarande

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Du kanske har en virussökning igång x)?

Permalänk
Medlem

En formatering hade garanterat hjälpt. Småbarn (antar jag) + operativsystem = fail

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

ang punkbuster så kör en game update i punkbuster så löser det sig med att han blir utkickad när han spelar.

ang framedrops så kan det vara minneshanteringen som någon sa ovan.
Hade samma problem ett tag men sedan köpte jag 2gb till och problemet försvann..Mycket beror ju på minneshastigheten.

lycka till

Visa signatur

[OS: windows vista ultimate] | [Processor: AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition] | [Mobo: GA-MA790GP-DS4H] | [Graffe: PowerColor ATI HD4870 X2 2GB] | [750w nätagg] | [Cooler Master Haf 952] | [Corsair Dominator 2x2gb 1066mhz] | [500gb WD]

Permalänk
Medlem

Har du ett grafikkort med 1gb minne så har du bara 2,5gb ledigt i WinXP om du kör 32bit. Kan vara att den behöver swappa mycket på hårddisken.

Kolla även så att du har installerat chipset-drivrutiner samt att du kör senaste bios för moderkortet.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Ja då kan det inte vara Vista bekymmer, och det som Korgan pratade på har jag aldrig upplevt. Då jag har 4gb ram och 1gb på grafikkortet, men bara körde med XP.

Drivare kan såklart vara boven i dramat, men drivare brukar ge problem hela tiden eller med vissa funktioner. Inte plötsliga "drops", inte vad jag har märkt genom åren iaf.

Om du nu har skruvat ihop datorn själv, hur väl kan du det dära med att sätta ihop datorn? Har du fått dit alla strömkontakter som de skall sitta? Då öppnar sig ju frågeställning om hur allt sitter ihop också, men jag hoppas ju du har lite pejl iaf

Varför tror alla att det är värmebekymmer förresten? Jag tycker varken hans beskrivning låter som värme problem, eller risken att ett kort som är köpt av ett "känt?" märke med en fungerande fläkt, skall kunna lida av värme problem? Eller har ATI lyckats med något alldeles speciellt på sina nyare serier? (jag gillade inte mitt ATI 4870, så jag gick tillbaks till Nvidia och är nöjd igen. Så jag är lite bortkopplad från om ATI har problem nuförtiden, så det är en ärlig fråga för att jag inte vet. Inget försök till fanboyism eller att starta krig här)

Tråkigt att du har problem iaf, speciellt när det sitter en liten grabb och inte kan lira ordentligt. Testa det som folk har föreslagit, och återkom med mer info! Så skall vi nog få bukt på detta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Som sagt, Furmark+burntest!
Och Furmark visar visst temperatur.

ja det gör den men den visar inte tempen på vrm

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem

Har idag haft på datorn sen klockan ca 11:00. Jag körde som sagt Furmark i ca 20 minuter och kortet vart aldrig varmare än 66 grader.

Efter det så körde jag även 3Dmark06 två gånger och fick ca 14250 båda gångerna så jag kände mig rätt nöjd med resultatet. Är detta ungefär vad det kortet ska prestera, bara nyfiken??

Satt även och spela CoD WaW en timma emellan Furmak och 3Dmark06 testet så jag har ju använt datorn så kortet fått jobba iallafall.

En annan sak jag faktiskt upptänkte idag var att sonens moderkort hade ett intregerat grafikkort och som jag uppfattade det i biosen så var detta påslaget, kan detta ha påverkat prestandan på grafikkortet. Är inte så duktig när det kommer till moderkort men om ni följer länken nedanför här så kan ni ju titta själva om det har intregerat grafikkort eller om det bara är jag som gjort bort mig.

Detta är en länken till det moderkort som sitter i datorn:
http://www.gigabyte.eu/Products/Motherboard/Products_Spec.aspx?ProductID=3004

Stort tack till alla som försöker och kommer med massa förslag om vad som kan vara fel, TACK!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
En formatering hade garanterat hjälpt. Småbarn (antar jag) + operativsystem = fail

Med barnspråk gällde det grafikkortet från ATI eftersom jag aldrig haft ett sådant tidigare, i övrigt ska det inte vara några problem (Hoppas jag).

Burken är för övrigt formaterad för två veckor sen!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]