Packet Tracer, test med switchar och fiber

Permalänk

Packet Tracer, test med switchar och fiber

Jag håller på att lära mig om nätverk och hur man bygger upp det. Jag använder mig av programmet Packet Tracer för att testa mig fram. Men det är en sak jag vill testa utan att lyckas. Hur kan man koppla in två st. switchar med varandra med fiber-kabel?

Såhär jag har nu:
INTERNET -> Linksys Router -> Switch1 -> Switch2

Routern har två datorer anslutna trådlöst.
Router1 har två datorer anslutna med tp-kabel.
Router2 har tre datorer anslutna med tp-kabel.

Router1 och Router2 är anslutna med en korsad tp-kabel.

För att återgå till frågan igen hur gör man för att byta ur den korsade tp-kabeln mot fiber?

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk

Antingen skaffar du en mediakonverter och smäller in i en av TP portarna, konvertern har anslutning för både TP och fiber (det finns många olika kontakttyper för fiber men SC är den vanligaste).

Alternativt om switchen har plats för SFP moduler får du skaffa sådana, där finns också flera olika kontakttyper för fibern.

Sistnämda kan vara riktigt dyra, likaså fibern själv.
Det finns även flera olika standarder för överföring via fiber och du kan behöva några optiska dämpare så att inte RX på SFP får för hög insignal då man kan bränna sönder mottagaren.

I grund och botten är det bara Layer1 som skiljer mellan fiber / TP kopplingarna med olika media emellan. Switchconfig osv är exakt samma förutom möjligtvis hastigheter / duplex.

Permalänk
Medlem

Fiber funkar på samma sätt som vanlig koppar när det gäller konfig i switchar/routrar då det fortfarande är ethernet men över ett annat medium, men man lär kolla på vilken kabeltyp man har (multimode, singlemode), vilka våglängder man kör på, vilka kontakttyper man har samt matcha sändare och mottagare.
Detta är dock inget man behöver tänka på i packet tracer utan det ska bara vara att dra en kabel mellan rätt portar på switcharna.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Tackar för svar! Har hjälp mig en hel del

Visa signatur

][- perfect -][