Permalänk
Medlem

Inget ljud i Vixta

Först och främst vill jag bara säga att jag är helt grön på Linux system då jag som många andra är uppvuxna med herr Gates "uppfinning".

Hur som helst vill jag testa ett Linux system så jag googla runt lite och hitta nått dom kallar Vixta, lät bra så jag läste det lilla som fanns om detta kolla lite screenshots och bestämde mig för att testa denna. Sagt och gjort! Ner med paketet och ut på en cd och in i läsaren för att bota och få en bild över hur det funkar.

Funka bra om man nu kan dra den slutsatsen efter cirkus 30min av test, funkade enda tills jag skulle spela upp en mp3 som ett sista test innan en installation.
Det slog mig snabbt att det inte kom nått ljud.
Gah... jag som va så nära att sträcka ut min hand och peka finger åt Microsoft en gång för alla.

Nu sitter jag och skriver forum istället för att ivrigt lära mig något nytt vilket iofs är trevligt men det är alltid roligare att leka med nya prylar inte sant.

Kort summering: Behöver hjälp någon som har erfarenhet i ämnet? Hjälp uppskattas.

Tack på förhand.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att dra in en Ubuntu-livecd för att se om du kan få ljud därigenom. Om det funkar där så vet du ju iallafall att det går att fixa med lite pill.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan testa det. I värsta fall så är det väl drivrutiner antar ja.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem

Ofta hjälper det att uppdatera ALSA, googla så hittar du flera guider. Om man nu kör ALSA förstås.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Har du codecs för MP3 installerade i Vixta?

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Många snabba svar, tack.

Jag testade att ladda hem Fedora på live cd och där funkade ljudet bra

Med Vixta så testa jag att både spela upp mp3's och kolla på video interljuver direkt över nätet, inget funka med ljud.

Ska googla på ALSA imorgon när ja orkar pilla med lite mer.

------------------

Morn, Varigt vaken ett par timmar och pilla med både Ferora 11 och Vixsta och i Vixsta står det nått i stil med: sound not enabled in settings, nått åt det hållet. Tog en screen som jag skulle öppna i mitt windows för att kunna skriva detta här men ACDSee 2.5 kunde inte öppna filen.

Vad ja förstå så är Vixsta en twinkad varison utav Fedora dock är ju looken mer Vista lik vilket leder till att ja inte kan hitta samma saker i respektive system.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Inaktiv

Just ljudproblem har jag råkat ut för på lite olika burkar jag lagt in Linux på och det kan vara trixigt så jag rekommendera en distro som ljudet fungerar på direkt.

Sen är det ju en fördel att som nybörjare ha en dist som uppdateras rätt ofta spm Ubuntu, Fedora, Mint e.t.c Vixta lär inte uppdateras och arbetas med på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flierman
Just ljudproblem har jag råkat ut för på lite olika burkar jag lagt in Linux på och det kan vara trixigt så jag rekommendera en distro som ljudet fungerar på direkt.

Sen är det ju en fördel att som nybörjare ha en dist som uppdateras rätt ofta spm Ubuntu, Fedora, Mint e.t.c Vixta lär inte uppdateras och arbetas med på samma sätt.

Okej. Har inte bestämt mig ännu. Såg att man med en Efix kunda köpa och köra OS X På en PC men det kanske är tabu att ta upp sådant.

Tack för tippset iaf skall kolla mer på olika system när ja orkar sätta mig och installera om allt.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |