Nokia Maps fungerar utan att betala?

Permalänk
Medlem

Nokia Maps fungerar utan att betala?

Hej!

Har precis uppdaterat Nokia Maps 2.0 till 3.0 och lagt in kartan för sverige. Har stängt av A-GPS & "Gå online", men ändå så när jag testade "Kör hit" när jag sökte på en adress så fick jag röst-navigering?

Skall inte det kosta pengar?

Permalänk
Medlem

Datatrafiken som A-GPS genererar ligger på någon enstaka kB bara, så det rör sig inte om någon större summa pengar...

Det är röstnavigeringen i sig som kostar, men med nyköpta Nokia telefoner medföljer en kostnadsfri tre-månadersperiod för evaluering, varefter du kan välja om du vill förlänga licensen för några hundralappar per år.

Permalänk
Medlem

Jag har också röstnavigering. Om du kollar dina licenser så ser du att du har något som kallas "kör europa". Detta antar jag innebär gratis röstnavigering till det datum detta upphör.

zzyzx varför laddar du inte bara ner hela sverigekartan? Jag uppdaterade nyligen till ovi maps 3.0 och laddade samtidigt ner sverige kartan som endast tar ca 100MB. Nu kan jag köra i offline mode dvs gratis.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
zzyzx varför laddar du inte bara ner hela sverigekartan? Jag uppdaterade nyligen till ovi maps 3.0 och laddade samtidigt ner sverige kartan som endast tar ca 100MB. Nu kan jag köra i offline mode dvs gratis.

Mitt inlägg refererade till MrBoXons kommentar om att han hade stängt av A-GPS. Ser personligen ingen anledning till varför man skulle göra det, när positioneringen med A-GPS sker snabbare än med normal GPS, samt att man får en ökad signalstyrkan. Prova själv och jämför pinnarna under 'Satellitstatus' ('GPS' > 'GPS-data' > 'Position' > 'Val' > 'Satellitstatus'). Detta oavsett om man laddat ner kartorna och sparat dem internt på telefonminnet eller minneskortet.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt staplarna men som du säger ser det bättre ut med A-GPS aktiverat.

Du som verkar ha mer kunskap i ämnet. Hur fungerar A-GPS? När man är inne på kartor, fungerar A-GPS endast när man är i online läge? Vad händer om man slår av vanliga inbyggda GPSen, fungerar A-GPS sämre eller bättre då?

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

A-GPS tar hjälp av mobilnätet för att hitta din position. (inte exakt, men det hjälper så att telefonen söker efter de satelliter som är nära)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Förstår inte riktigt staplarna men som du säger ser det bättre ut med A-GPS aktiverat.

Du som verkar ha mer kunskap i ämnet. Hur fungerar A-GPS? När man är inne på kartor, fungerar A-GPS endast när man är i online läge? Vad händer om man slår av vanliga inbyggda GPSen, fungerar A-GPS sämre eller bättre då?

När du använder ett GPS system skickas information om tid och datum, satellitidentitet, status och kontinuerliga uppgifter om var relevanta satelliter befinner sig. I det här sammanhanget finns det något som kallas TTFF (Time To First Fix), alltså tiden det tar för positionsbestämning. TTIF kan ses som en kallstart och kan ta mellan 30 sek upp till några minuter på sig och är väldigt beroende på miljön du befinner dig i. Med A-GPS (assisterad GPS) går det å andra sidan mycket snabbare, då mobilmaster (eller basstationer) brukar vara är utrustade med GPS mottagare som konstant mottar information från olika satelliter. A-GPS agerar brygga mao, då informationen från de relevanta satelliterna som behövs för positionsbestämning redan har identifierats och data kalkylerats av datorer dedikerade för detta ändamål. Det är av den anledningen som positioneringen går snabbare med A-GPS jämfört med vanlig sådan.

Deaktivering av den inbyggda GPSen skulle varken leda till A-GPS fungerar bättre eller sämre. Det finns dock ingen anledning att slå av den inbyggda till fördel för A-GPS. Det skulle exempelvis kunna vara långt till närmsta mobilmast, varvid positionsbestämningen inte längre kan ske med A-GPS.