Permalänk
Medlem

Haha bra Malte, nu fick man andra tankar.. Hoppas att kanske flera fått det?

Permalänk
Medlem

Haha du körde en 3dmark06 test och säger att datorn inte blir varm...

Permalänk
Medlem

Dem tempsen var ju inte så höga?
Fast värmen kommer antagligen i lite mer krävande spel såsom CoD 4 på medel-höga inställningar antar jag.

Permalänk
Medlem

Det stämmer! Inga problem! Spelande är en annan femma... Har ingen mus ännu men har installerat far cry2 och körde precis benchmarkprogrammet i olika inställningar! Totalt kanske 10ggr och när jag avslutade visade cpu:n 80 grader och gpu:n 68... Gpu:n = helt ok men även om 80C är 20 grader mindre än maxtempen på QL-65 känns det ändå väl högt... Datorn blev dock aldrig varm på ovansidan, knappt ens ljummen, men visst kändes att det var varmluft som strömmade ut ur fläktblåset...
Har datorn stående på en bordsskiva av härdat glas, minst 25grader inomhus och ej upplyft nånstans så antar att det är ok temperaturer. En c2d går nog svalare, dock..
So..inga problem med värmen under dessa förutsättningar men jag är inte säker på att jag skulle vilja spela med datorn i knät... Idle 47-48 så vid normal användning är det bara lätt ljummen luft som strömmar ut. Men ska jag lira hamnar den på bordet..*s*

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Vad gäller att notebookcheck körde med fläkten konstant på så tror jag inte att de har så mycket val.. Fläkten GÅR konstant...

I inlägget innan skrev ExxoDuzz:

Citat:

Jag har den med amd'n i och jag ändrade i BIOS så fläkten går bara när det behövs.

Därför jag undrade.

Kom igen - ge oss fler av era intryck!

Permalänk
Medlem

Oh fan, det visste jag inte gick... Well, hellre en sval cpu än max tystnad i min bok... Har faktiskt inte kikat i bios än.. Blir nästa sak på agendan!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Well, hellre en sval cpu än max tystnad i min bok...

Oj, en avancerad ordvrängarmening - för visst menar du notebook när du skriver bok?

Hur tycker du att batteriet håller? Min tanke är ha nån form av inställningar för slösurfning där batteritiden maximeras. Man kanske kan se till att fläkten går så lite som möjligt och klocka ner processorn. Om man sen ska spela spel eller göra något krävande ändrar man tillbaka.

Ska förhoppningsvis hämta ut min på Siba i eftermiddag! Det enda som jag har riktigt svårt för är den kromade/plastiga styrplattan... Går den att leva med?

Permalänk
Medlem

Så trevligt att det uppmärksammades...
Vad gäller alternativen för energihantering hittar jag bara 3.. Hög prestanda, energisparläge och "Rekommenderas av HP" vilken exakt motsvarar windows "balanserat" där processorhastigheten konstant varieras beroende på vad som krävs för stunden. Jag använder den konstant, processorn går på sparlåga när man surfar och speedar upp vid spel. Känns smidigare för mig som 95% av tiden kommer att ha den ansluten till nätet. Däremot har jag såklart testat lägena men vad gäller fläkten är det ingen skillnad på balanserat eller energispar vid vanlig användning, den väser vid samma hastighet ändå. Bios, som sagt... Men jag skippar det, fläkten låter såpass lite att jag tror att tystnad, fläkt, tystnad, fläkt skulle störa mig mycket mer.
Batteritiden har jag inte testat, den har bara gått på nätet så här långt! Jag har flyttat datorn och nån minut kört batteriet och enligt vistas mätare i läge balanserat med wlan och blåtand på samt max ljusstyrka på skärmen hade jag batteri för 2h59m...men den vet vi nog båda att man får ta med en nypa salt. Sjunker fort när man gör något.. Har dock läst en del tester och är batteritid ens marginellt viktigt så lägg en tusenlapp eller två extra och hugg intelversionen..
Märker att mina inlägg tenderar att bli långa.. Ska skärpa mig..

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Lyckades boka den sista som Siba hade i butik, men när jag skulle hämta ut den i dag hade det blivit nåt fel - alla var slut. Samma på några andra kedjor jag var inne i och kollade.

På Siba sa de att den inte fanns hos leverantören och heller inte skulle komma tillbaka!! Försäljaren sa att visningsexet var det sista som fanns. Man börjar undra om de var för bra för det priset, och HP nu ändrat sig. Eller om det fanns nåt konstruktionsfel.

Det blev en Acer 5536G istället. Bara 4570-kortet i den, men å andra sidan kostade den bara 5 500 på OnOff.

Permalänk
Medlem

Aj aj då.. jag som skulle hem till Sverige nästa helg o hade tänkt o köpa 1224... antar att det inte kommer att gå att få tag över disk då :/

Permalänk

va samma för mej...
siba hade slut bara visningsexet kvar...
verkar bara vara siba som haft den i sverige oxo kanske förhandlat fram att bra pris på ett parti på dom och nu är dom slut....
och dom får säkert inte samma fina pris mer heller...
kollar man som sagt andra märken modeller med samma grafik så är dom betydligt dyrare så den va ett kap till det priset...

jag hade sån tur att jag fick köpa modellen över dv6-1236eo för 6300:- ordinarie 8000:-
snacka om kap med rm-75 (2,2ghz) cpu,n och 500gigs hd istället

bra att mediamarkt öppnade här i stan så siba och elgiganten fick panik och reade och sänkte priserna styggt...

men har inte hunnit testa så mycket men kan säga att under vanlig surfning eller när man tittar på film så låter den inte mycket alls...
inte så att jag lägger märke till det varjefall...

och värmen som många klagar på är som sagt ganska normal ja den blir varm men inte i närheten av min polares dell...

men alla bärbara med hygglig cpu och grafik blir heta som fan det är bara att konstatera många krånglar dessutom men som tur är finns garanti...
men vill man vara på den riktigt säkra sidan och ha bra spelprestanda och inte riskera att den blir het så får man köpa en stationär dator....
och man ska ha datorn på en plan hård yta inte på soffan eller på täcket som många verkar tro att man kan ha klart som fan den blir varm och överhettar då...

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Provade igår förmiddag att ta bort all hp-skit i vista, kasta norton till förmån för avg, rensa i autostarten, stänga sidpanelen och köra en ny 3dMark06! Från 5768p till 5974p... fortfarande på orginaldrivern, ingen överklock eller nåt sånt (även om det borde finnas utrymme... hp kör 550/667 när mobility HD4650 egentligen kör 600/800 = nerklockat och med det rätta gddr3-minnet borde man kunna boosta en hel del.. I synnerhet som jag under en 3dMark inte har mer än 68C på gpu-kärnan..och den pallar ju i alla fall 100C periodvis...).
Klockning är inget för mig men vore intressant att se vad man kan få ur den om någon annan känner sig manad....*s*

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Nån som vet vad the deal är? Slut överallt och ingen kan heller beställa? Hade hp ett lager komponenter och smällde ihop en snabb-serie eller kom de på att den är alldeles för billig och ger ut den igen med annat namn snart och med 2000:- högre pris....
Märkligt med att tilldelningen till de butiker som en gång haft den var så fåtalig.. Precis som att det bara tillverkats ett fåtal och ett enormt företag som HP brukar väl knappast köra små serier av något..

Ingen i hela världen verkar dock ha rapporterat att deras 1224-eo har varit på något vis felaktiga och inte fungerat som de skall så HP, som måste vara ovana vid detta *s*, har väl helt enkelt återkallat alla för att se hur allt kunde bli rätt den här gången...*ler*...

Är vidare rätt nyfiken på QL-65, eller snarare dess frånvaro på marknaden... En athlon vs vassare turion brukar innebära mindre cache och lägre buss/hypertransport-hastighet och t.ex QL-64 vs Turion RM är åtskilda exakt som jag beskriver.. QL-65 är en annan beast, dock... Samma busshastighet (2000mhz), samma större cache..så QL-65 verkar vara en bättre processor än QL-64 och den enda skillnaden verkar vara att QL-65 har färre powermodes än t.ex Turion RM-75 = marginellt sämre batteriprestanda! För mig känns det definitivt som att det kvittar...hade batteriprestandan varit avgörande hade jag inte köpt en laptop med ett HD4650 utan en netbook...
Finns dock inte mycket att läsa om QL-65 dock... Helt nerlusat med QL-64 men eftersom de inte har en hel massa gemensamt kan folk lura sig om de gör sin research med QL-64 som referens och tror att de presterar likadant...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk

Pratade med en försäljare på onoff som sa att HP håller på att förnya hela pavilion serien och därför går det inte att beställa de "gamla" modellerna.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Ok! Tycker väl inte att dv6-serien är gammal men det gäller väl att hänga med...
Frågan gällde dock inte dv6 generellt utan just dv6-1224.. Dök upp rätt nyligen i ett ganska litet antal och försvann lika fort... Övriga dv6-modeller finns ju tillgängliga!
Läste ett utländskt forum där teorin är att den varit en testbänk för nya QL-65, då specarna skiljer sig en del ifrån äldre QL-64 och istället vad gäller cache och hypertransport exakt motsvarar den normalt snabbare Turion... Övriga specs på den kan jag inte, den är för ny för att det ska finnas mycket att läsa..
Och benchmarks jag kört visar att den i de flesta lägen klår min Asus G2 med en T7500..så verkar ju va en lyckad prolle! Spekulationer...men visst är en så liten serie ovanlig från en drake som hp? Även utomlands finns/har den funnits till försäljning men också där i vad som verkar vara små nummer...
Eller är det marknadsföring? Få folk att få upp ögonen för dv6 med HD4650 och när den inte är tillgänglig hoppas att folk hugger en dyrare modell, nu när de ändå "bestämt" sig?? Well, man får väl va glad att man fick fatt i en då, i synnerhet som prestandan motsvarar dyrare modeller! Fick t.ex 5974 i 3dMark06 och det är bättre än de flesta som kör samma dator med en T6500...och helt oklockad..(finns en hel del extra att hämta ur HP:s 4650 på ett säkert sätt... Har inte testat men läst om andras resultat... Häpnadsväckande...).. Nåväl, varför den finns spelar kanske ingen roll!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Malte! Var är du inne och läser på för forum? Blir nyfiken!

Permalänk
Medlem

Vad gäller klockningen var det här på sweclockers.. en dv7, men exakt samma kort...
Annars är det väl notebookforum man kikar in i, oftast bara googlar jag och hoppar in där rubriken är intressant men det gör att man efteråt inte har en aning om var man har varit..*s*

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Batteritiden ligger på runt 2 timmar vid normalanvändning.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Var inne på siba i kalmar idag och kan tipsa hugade om att den är på väg tillbaka i lager... 153st är tilldelade varav 3st hamnar på siba i kalmar på fredag! Vet inte om det var 153 till siba eller till sverige men kolla gärna med era butiker! Vet inte heller om även denna bunch kommer att hålla samma låga pris... Den gick ju som smör i solsken så det är väl knappast troligt, men man vet ju aldrig...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att få ut 5.1-ljud från detta ljudkort? Får nämligen bara ut stereo när jag kopplar till förstärkaren via hdmi.

Permalänk
Medlem

hackande ljud på dv6-1224

Hej

Är det någon av er som äger dv6-1224eo som har hackande ljud? Jag har uppdaterat driv¨rutinerna IDT HD audio och bios men inget hjälper. Problemet uppstår då datorn "jobbar".

Några tips som kan åtgärdas?

//Teq