Permalänk

Ohms lagen

Har en uppgift som jag behöver lite hjälp med

I=350mA och U=100V och R ?

R=I/U

R=350mA/100V

0,0035ohm ?

Jag gjorde om 350mA till 0,350A

Är detta rätt eller hur ska det bli ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Re: Ohms lagen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Har en uppgift som jag behöver lite hjälp med

I=350mA och U=100V och R ?

R=I/U

R=350mA/100V

0,0035ohm ?

Jag gjorde om 350mA till 0,350A

Är detta rätt eller hur ska det bli ?

Nej.

U = R*I

R = U/I = 100/0,35 ohm

Permalänk

Har 2 frågor. Varför frågade du inte här: http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=83323...

och står inte Ohms lag i din bok? Det är ju en av de viktigaste lagarna.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

R = U/I

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
R = U/I

Woooow vad duktig du är, även om ämnet redan är svarat så måste du visa att lilla du faktiskt kan med, bra, mycket bra!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Woooow vad duktig du är, även om ämnet redan är svarat så måste du visa att lilla du faktiskt kan med, bra, mycket bra!

och du gjorde mycket nytta nu genom att klanka ner på han helt i onödan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Woooow vad duktig du är, även om ämnet redan är svarat så måste du visa att lilla du faktiskt kan med, bra, mycket bra!

I ett sånt här ämne kanske det var onödigt, men det är inte fel att skriva en sak som en person tidigare sagt då ibland kan det vara bra att få flera källor.

En sak som däremot är HELT fel är att på ett omoget sätt klanka ner på andra forumanvändare, du kunde ha skrivit någonting i stil med "Ditt svar har redan skrivits i tidigare inlägg." eller liknande om du nu känner att du måste svara på inlägget.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Korsordsguru

Skriv ut och klistra i boken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eeeey jag gav ju ynglingen beröm ju, vad klagar ni på?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Skriv ut och klistra i boken.
http://pici.se/pictures/maQqfqriv.jpg

Varför inte lära sig enkel ekvationslösning istället?

Permalänk

Jag hade flera i min klass på el som inte ens sista året behärskade enkel ekvationslösning och mitt tips under prov är sätt in enkla värden. Får ni ha miniräknare kan ni ta större värden för att på så sätt minska risken för att ni får rätt svar trots fel ekvation. (decimaler är också bra, men då kan man få ett avrundat svar på miniräknare)

T.ex.
U=R*I vad är då I lika med? Testa då och sätt in t.ex.
U=6
R=2
I=3
Och se om eran lösning på t.ex. I = U/R stämmer.

Annars DaLys figur ovanför använde många, men den fick de ej använda på prov.

*edit* Väldigt massa var en underdrift, det var bara typ jag och någon enstaka mer som hade algebrakunskaper för att räkna ut DaLys figur ovanför sista året.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Nej.

U = R*I

R = U/I = 100/0,35 ohm

Fan råkar alltid vända dom fel, men du menar väl 0,35 A inte 0,35ohm

Svaret blir 35 ohm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Har 2 frågor. Varför frågade du inte här: http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=83323...

och står inte Ohms lag i din bok? Det är ju en av de viktigaste lagarna.

Visste inte att tråden fanns och jag har inga böcker än

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Hedersmedlem

Dags att köpa en formelsamling!

*Tråd låst*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM