Permalänk
Medlem

HD4870 i 16x?

Hur vet jag om grafikkortet körs i 16x ?

När jag kopplade in det så tog jag den första platsen, dvs pci-e slot1.

Är det någon inställning i bios eller funkar det automatiskt?

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Medlem

Om ditt moderkort har 16x så kommer kortet köras i 16x.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

du kan även kolla upp det i gpu-z

Permalänk
Medlem

För att inte starta en till tråd så har jag en till fråga.

Hur pass bättre blir det om jag köper ett till grafikkort HD4870 1GB DDR5 kort och kör crossfire?

Kommer det klara av alla spel som kommer ut ett bra tag framöver?

(Svårt att bestämma mig om jag ska köpa en processorkylare och klocka eller köpa ett till grafikkort och en HDD.)

EDIT: Hittar inte kabeln till crossfiren ... går dessa att köpa separat? Tror jag råkade kasta den.

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Medlem

Som jointenn sa ovanför, kolla bussen i GPU-Z.

När det gäller att köpa ett till 4870 och köra CF skulle jag vänta nu när nya kort är runt hörnet. Det räcker att köra på ett HD 4870 i de flesta spel, även om man kanske ibland får kompromissa med AA beroende på vilket upplösning du använder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Som jointenn sa ovanför, kolla bussen i GPU-Z.

När det gäller att köpa ett till 4870 och köra CF skulle jag vänta nu när nya kort är runt hörnet. Det räcker att köra på ett HD 4870 i de flesta spel, även om man kanske ibland får kompromissa med AA beroende på vilket upplösning du använder.

Så 2 kort kan inte tävla med korten som kommer nu?

Eller syftade du på att priset på det här kortet kommer att gå ner?

Vet ändå inte riktigt hur jag skulle kunna få tag på crossfirebryggan...

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smorris
Så 2 kort kan inte tävla med korten som kommer nu?

Eller syftade du på att priset på det här kortet kommer att gå ner?

Vet ändå inte riktigt hur jag skulle kunna få tag på crossfirebryggan...

Inet.se säljer lösa Crossfirebryggor, om inte annat så får du nog med en brygga om du köper ett kort till, bara ringa och fråga butiken om det ingår i köpet av Gpu:n

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smorris
För att inte starta en till tråd så har jag en till fråga.

Hur pass bättre blir det om jag köper ett till grafikkort HD4870 1GB DDR5 kort och kör crossfire?

Kommer det klara av alla spel som kommer ut ett bra tag framöver?

(Svårt att bestämma mig om jag ska köpa en processorkylare och klocka eller köpa ett till grafikkort och en HDD.)

EDIT: Hittar inte kabeln till crossfiren ... går dessa att köpa separat? Tror jag råkade kasta den.

Det blir en ganska stor skillnad med 2 4870 i CF. Nu kommer det helt nya kort på marknaden som presterar mycket bra. tex 5870, Skulle nog vänta på dom isf. 1 4870 1GB borde räcka ett tag till va det gäller spel. Har själv en gammal pentium 4 rig med 1 4870 1GB och kan köra crysis på medium/high utan allt för mycket lagg. Och jag antar att du har en lite snabbare processor än så. Är du missnöjd med prestandan kan du ju alltid överklocka lite. både gaffikkortet och processorn. Brygga finns som tidigare nämnts på inet.se

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smorris
Så 2 kort kan inte tävla med korten som kommer nu?
Eller syftade du på att priset på det här kortet kommer att gå ner?
Vet ändå inte riktigt hur jag skulle kunna få tag på crossfirebryggan...

Nya 5870/50 kommer ju snart, och det kan innebära fler möjligheter eller att t.ex. priset på 4870 går ner om du vill köra CF med det kort du redan har. Med möjligheter kanske jag tänker på att du väntar lite och sparar ihop till ett 5870 istället t.ex. Men det kommer förstås kosta mycket nu när det är nytt.